A célnak megfelel

Az előző generációs még "rendes" négyajtós volt, és 280 lóerőt tudott. A szentségtörő, ötajtós új modellben már 300 lóerő toporzékol, hajtáslánca pedig számtalan módon kalibrálható. Az új STi kettős személyiségű autó, immár szelíden, unalmasan is lehet közlekedni vele. De az nem áll jól neki.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A gyár nemcsak a háromdobozos, klasszikus limuzinformát hagyta el (a tengerentúlon kapható négyajtós kivitelben), de a keret nélküli ablakokat is keretesre cserélte. A megrögzött Subaru-rajongóknak ez a két dolog már elég arra, hogy elforduljanak a típustól.

Tiszteletet parancsoló

Az új STi mentségére legyen mondva, hogy élőben teljesen másmilyen hatást kelt, mint a gyári prospektus beállított fotóin. Figyelemfelkeltő, tiszteletet parancsoló jármű, különösen a tipikus kék festéssel és a ralistílusú matricázással. A látványos karosszériaszélesítések (az STi 45 milliméterrel szélesebb a többi Imprezánál), a lejjebb húzott lökhárítók, a hátsó szárny, a motorháztető oly jellegzetes kopoltyúja, a 18 colos egyedi BBS kerekek, továbbá a négy kipufogóvég megteszik hatásukat. Egyedül a bazári kristálylámpák nem illenek a képbe. A kocsit mindenestre mindenhol megbámulják, s általában előzékenyen utat engednek neki.

A japán márka haladni szeretett volna a korral, Európában pedig kedvelik az ötajtós, ferde hátú modelleket, így az Impreza tágasabb, kényelmesebb, családi jellegű ötajtós modellé alakult át. A 4,4 méter hosszú ferde hátúval a japánok szélesíteni szeretnék vevőkörüket, az 1,5 literes bázismodellt például elsőkerék-hajtással kínálják. A térkínálat valóban javult, ami többek között a nagyobb tengelytávnak és a szélesebb nyomtávnak köszönhető. Elöl érzékelhetően nagyobb a légtér, és tágabb az ülés, illetve a kormány állíthatósága, de hátul is kényelmesebb a kocsi. A csomagtartó, viszont mindössze 301 literes.

Az Impreza STi ajtóit feltárva azonnal a látványos, bőr/Alcantara Recaro kagylóülések kerülnek az érdeklődés középpontjába, melyek oldaltartása még versenypályán is elegendőnek bizonyul. Más kérdés, hogy az erősebb testalkatúak számára picit szűkre szabottak. Eltekinthettek volna a gagyi, karcolódó kazánezüst dekorbetétektől, ezek sokat rontanak a kezdeti jó összbenyomáson. Az Impreza STi esetében lényegre törő, őszinte berendezést várunk el, megbocsátjuk az apróbb hiányosságokat, de azért itt egy több mint 12 milliós autóról beszélünk. A műszerfalat teljesen új koncepció szerint alakították ki, immár modern, hullámos vonalvezetéssel, érintőképernyős multimédiás rendszerrel és multikormánnyal találjuk magunkat szemben. Azért megkapjuk a 90-es évek elejei japán iskolát is, a tekerős kezelőszervek és bajuszkapcsolók nosztalgiával töltenek el.

Veszélyes játékszer

Az STi-ben újdonság az SI-Drive szabályozható motorvezérlés, mely intelligens, sportos és szupersportos beállítást kínál. Értelme az, hogy az autóval finoman, mérsékelt fogyasztással is közlekedni lehessen. Intelligens módban - érzésre legalábbis -100 lóerővel szegényebb az autó, nem reagál a gázpedál parancsaira. Kezes bárányként viselkedik, nem rángat, polgárias. A sport üzemmód jelenti az arany középutat, ekkor a teljesítmény még mindig kevesebb, mint 300 lóerő, de hétköznapi használatra jobban megfelel, mint az intelligens mód. S végül aktiválható a Sport Sharp program, mely a lehető legtöbbet hozza ki a 2,5 literes boxermotorból. A rövid tesztút alatt én kizárólag ezt használtam, a másik kettő ugyanis teljesen idegen egy ilyen kaliberű autótól. Sport Sharp állásban jobban megy, mint az előző STi; bár papíron csak tizednyi különbségek vannak közöttük, érzésre jóval brutálisabb. A tesztidőszak végén 15 literre adódott az átlagfogyasztás, ami nem is olyan rossz. Intelligens programban talán 13-ra levihető.

A 2,5 literes, 16 szelepes, turbós boxermotor nyersebb, mint az előző STi-ben, kihúzatva van már némi hangja. Most sincs ropogás, csak távoli morgás kíséri az őrült, szakadatlan gyorsulást. Veszélyes játékszer az STi, a sebességérzetet ugyanis kiirtották belőle. 5,2 másodperc alatt terem százon, átmenet nélkül következik el a 120-140 kilométer/óra, autópályán pedig a 180-200-as tempó sem tűnik soknak. A kabin masszívabb és főként csendesebb az előző modellénél, ami nagyobb biztonságérzetet, de kisebb élményt jelent. Könyörtelenül gyors az STi, de már nem olyan félelmetes, mint az előző modell. A gyomor felfordítására azért mindig kapható. A boxermotor Sport Sharp üzemmódban szinte kívánja, hogy tapossuk neki. 4000-es fordulatszámtól leszabályozásig olyat mutat az autó, hogy a bent ülőknek eláll a lélegzete. Csak a Brembo fékrendszer nem teljesíti az elvárásokat: lehetne erélyesebb és kitartóbb.

Megmaradt rétegautónak

Hat lépésben szabályozható a központi differenciálmű reteszelési ereje is. Alapbeállításnál az Impreza nem hozható ki a sodrából, kissé nehézkesen, orrtolósan fordul, kanyarokból való kigyorsításnál többet használjuk a gázpedált. Ha azonban mérsékeljük a reteszelést, érezhetően könnyebbé válik az irányítása, lelkesebben, szűkebben veszi az íveket, még a fara is belendíthető. Szerpentinen a sofőr képes eufórikus állapotba kerülni, annyira élvezetes a vezetés. Közúton egyébként szinte lehetetlen és persze felelőtlen is kiautózni az STi-ből a maximumot. A futóművön sokat változtattak mérnökök, szerencsére már korántsem olyan beton keménységű, mint az előző változatnál. A peres gumik ellenére sem üt fel, hihetetlen előadásmóddal siklik át a keresztbordákon. Közben pedig nagyon stabil. Majdnem annyira tökéletes, mint a nagy rivális Mitsubishi Evóé.

Az Impreza WRX STi továbbra is megmaradt rétegautónak, remek sportkocsi, bár a mérnökök igyekeztek a hétköznapokban is könnyen vezethetővé tenni. Alapfelszereltséggel 11,49, Top csomaggal 12,79 millióba forintba kerül.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo