Apropó, vonat! A digitalizáció egyik motorja a közlekedés: ma már a 4-es metróban sem ül vezető, így az utasok naponta tapasztalják a digitalizációt itt Budapesten. A 4-es metró jó példa arra, ami ránk vár – véli Schannen Frigyes, a Roland Berger vezetője. Vele beszélgettünk a digitalizációs kihívásokról.
– A tömegközlekedés a digitalizációs fejlesztések kiemelt területe lett. A robotpilóta használata relatíve könnyen megvalósítható kötöttpályás közlekedésnél, a nagy lépés az lesz, amikor önvezető buszokat és taxikat állítanak majd forgalomba. És erre már nem is kell sokat várni. Az önvezető taxi jelenleg tesztelés alatt van az Egyesült Államokban. Kutatásaink azt mutatják, hogy a mobilitási iparág minden várakozást felülmúlva a szemünk előtt alakul át.
Egyértelműen az USA a közlekedési digitalizáció motorja?
– Ezen a területen még nem dőlt el a verseny. Az amerikai és a német autógyártók is vezető pozícióban vannak, a versengést a jövőben az döntheti el, hogy melyik kormány határozza meg elsőként az önvezető járművekre, illetve azok tesztelésére vonatkozó jogi szabályozási rendszert és standardokat, azaz hol lehet elsőként valós körülmények között üzemeltetni az önvezető járműveket. Amelyik országban ez először megvalósulhat, arra mozdul majd a piac. És ebből a szempontból mindenképp a kínai piacot is figyeljük.
Milyen hatása lesz ennek a gazdaságra és a társadalomra?
– A digitalizáció idővel teljesen átírja majd az autógyártók és a beszállítók üzleti modelljét, lelassul a klasszikus járművek piaca. Társadalmi szinten fontosnak tartom, hogy az önvezető tömegközlekedési járművek segíthetik az idősebb generációt abban, hogy újra aktív részese legyen a közösségnek, hiszen a fix útvonalon közlekedő vezető nélküli buszok és az ezeket kiegészítő egyéb járművek akár egészen hazáig el tudják majd vinni az utasokat. Ez azért fontos, mert ma a világ lakosságának majdnem 10 százaléka 65 évnél idősebb, és – szakértők szerint – ez a szám 2055-re megduplázódhat. Az önvezető személyautók társadalmi hatását pedig még felmérni sem tudjuk. Új iparágak megjelenésére számítok, hiszen az embereknek sok idejük szabadul majd fel, amit a járműben töltenek, így várható például a szórakoztatástechnológia látványos fejlődése.
A mobilitás terén nem az önvezető járművek megjelenése az egyetlen érdekes trend.
– Legalább ilyen izgalmas az elektromos járművek témája. Míg 2017-ben az utakon világszerte összesen egymillió teljesen elektromos vagy hibrid jármű közlekedett, addig az újonnan forgalomba kerülő elektromos járművek éves száma 2030-ra 20 millió fölé emelkedik. Ezen a területen az USA és Kína van vezető szerepben, de Németország is szép eredményeket ér el. Az elektromos járművek sikere az akkumulátorgyártókon múlik, az iparág globális piaci volumene már 2021-re eléri a 19 milliárd dollárt, ezen belül fontos tényező a szükséges nyersanyagok, a lítium és a kobalt elérhetősége és ára. Környezetvédelmi szempontok miatt a jövő egyértelműen az elektromos autóké, ezt támogatják a kormányok, a gazdasági szereplők és a társadalom is.
A stratégiai tanácsadó
Az 1967-ben alapított Roland Berger az egyetlen, német háttérrel, így európai gyökerekkel rendelkező, vezető stratégiai tanácsadó cég a világon. 2400 embert foglalkoztat 36 országban, és valamennyi jelentős nemzetközi piacon jelen van. Mind az 50 iroda kulcsfontosságú üzleti csomópontnak számító városban található. A tanácsadó cég független vállalat, amely 220 partner kizárólagos tulajdonában áll.