Felkészültünk a digitalizációs kihívásokra?

A digitalizáció nem a jövő, hanem a jelen – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger vezetője. Bár a negyedik ipari forradalomként aposztrofált változások az életünk minden területét áthatják, a vállalatok nagy része csak lassan ébred rá, hogy erre a vonatra időben fel kellene ülni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 Apropó, vonat! A digitalizáció egyik motorja a közlekedés: ma már a 4-es metróban sem ül vezető, így az utasok naponta tapasztalják a digitalizációt itt Budapesten. A 4-es metró jó példa arra, ami ránk vár – véli Schannen Frigyes, a Roland Berger vezetője. Vele beszélgettünk a digitalizációs kihívásokról.

– A tömegközlekedés a digitalizációs fejlesztések kiemelt területe lett. A robotpilóta használata relatíve könnyen megvalósítható kötöttpályás közlekedésnél, a nagy lépés az lesz, amikor önvezető buszokat és taxikat állítanak majd forgalomba. És erre már nem is kell sokat várni. Az önvezető taxi jelenleg tesztelés alatt van az Egyesült Államokban. Kutatásaink azt mutatják, hogy a mobilitási iparág minden várakozást felülmúlva a szemünk előtt alakul át.

Schannen Frigyes, a Roland Berger vezetője

Egyértelműen az USA a közlekedési digitalizáció motorja?

– Ezen a területen még nem dőlt el a verseny. Az amerikai és a német autógyártók is vezető pozícióban vannak, a versengést a jövőben az döntheti el, hogy melyik kormány határozza meg elsőként az önvezető járművekre, illetve azok tesztelésére vonatkozó jogi szabályozási rendszert és standardokat, azaz hol lehet elsőként valós körülmények között üzemeltetni az önvezető járműveket. Amelyik országban ez először megvalósulhat, arra mozdul majd a piac. És ebből a szempontból mindenképp a kínai piacot is figyeljük.

Milyen hatása lesz ennek a gazdaságra és a társadalomra?

– A digitalizáció idővel teljesen átírja majd az autógyártók és a beszállítók üzleti modelljét, lelassul a klasszikus járművek piaca. Társadalmi szinten fontosnak tartom, hogy az önvezető tömegközlekedési járművek segíthetik az idősebb generációt abban, hogy újra aktív részese legyen a közösségnek, hiszen a fix útvonalon közlekedő vezető nélküli buszok és az ezeket kiegészítő egyéb járművek akár egészen hazáig el tudják majd vinni az utasokat. Ez azért fontos, mert ma a világ lakosságának majdnem 10 százaléka 65 évnél idősebb, és – szakértők szerint – ez a szám 2055-re megduplázódhat. Az önvezető személyautók társadalmi hatását pedig még felmérni sem tudjuk. Új iparágak megjelenésére számítok, hiszen az embereknek sok idejük szabadul majd fel, amit a járműben töltenek, így várható például a szórakoztatástechnológia látványos fejlődése.

A mobilitás terén nem az önvezető járművek megjelenése az egyetlen érdekes trend.

– Legalább ilyen izgalmas az elektromos járművek témája. Míg 2017-ben az utakon világszerte összesen egymillió teljesen elektromos vagy hibrid jármű közlekedett, addig az újonnan forgalomba kerülő elektromos járművek éves száma 2030-ra 20 millió fölé emelkedik. Ezen a területen az USA és Kína van vezető szerepben, de Németország is szép eredményeket ér el. Az elektromos járművek sikere az akkumulátorgyártókon múlik, az iparág globális piaci volumene már 2021-re eléri a 19 milliárd dollárt, ezen belül fontos tényező a szükséges nyersanyagok, a lítium és a kobalt elérhetősége és ára. Környezetvédelmi szempontok miatt a jövő egyértelműen az elektromos autóké, ezt támogatják a kormányok, a gazdasági szereplők és a társadalom is.

A stratégiai tanácsadó

Az 1967-ben alapított Roland Berger az egyetlen, német háttérrel, így európai gyökerekkel rendelkező, vezető stratégiai tanácsadó cég a világon. 2400 embert foglalkoztat 36 országban, és valamennyi jelentős nemzetközi piacon jelen van. Mind az 50 iroda kulcsfontosságú üzleti csomópontnak számító városban található. A tanácsadó cég független vállalat, amely 220 partner kizárólagos tulajdonában áll.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo