Optimizmussal figyeli a trappista sajt védelmét célzó új szabályozás hatásait Andrejszki Richárd, a Chef Market Zrt. vezérigazgatója. Mint mondja, minden olyan kezdeményezés, amely a hazai élelmiszeripart és a magyar termelőket támogatja, elvben üdvözlendő, de a valódi eredmény csak a piacon és a fogyasztók döntéseiben fog látszani.
„A rendelet szándéka érthető: a magyar trappista értékének megőrzése és a hazai gyártók támogatása. Ugyanakkor a piac nem mindig reagál a szándék szerint. Ha a vásárlók azt látják, hogy egy hasonló kategóriájú, például külföldi Edami sajt kedvezőbb áron érhető el, sokan gyorsan váltanak” – fogalmazott.
A vezérigazgató szerint a szabályozás csak ideiglenes védelmet jelenthet, a hosszú távú versenyképességhez azonban a hatékonyság és a minőség fejlesztése szükséges. „A hazai tejtermelés és feldolgozás sok területen erősödött az elmúlt években, de még mindig vannak olyan pontok, ahol elmaradunk a nyugat-európai szereplőktől. Nem mindig a nyersanyaghiány a gond, hanem a termelési hatékonyság, a fajtaszerkezet vagy a gyártási technológia korszerűsége. Ezekben kell előrelépni ahhoz, hogy ne legyen szükség tartós piaci védelemre” – mondta.
Andrejszki szerint a kormányzati szándék jó irányba mutat, hiszen a hazai élelmiszeripar stabilitása nemzeti érdek, de a piac hosszú távon önszabályozó módon reagál. „A fogyasztók és a vendéglátóipari szereplők végső soron az ár, a minőség és a megbízhatóság alapján döntenek. A trappista sajt elnevezése, formája vagy származása önmagában nem fogja meghatározni a sikert. Ha a hazai termék valóban jó, akkor a vásárlók támogatni fogják – de ha a külföldi alternatíva jobb ár-érték arányt kínál, a piac automatikusan korrigál” – tette hozzá.