Trump eltörli Obama zöld törvényét: perelik a kormányt a tagállamok

Az Obama-adminisztráció az üzemanyaghatékonyságra vonatkozó előírásokkal kívánta csökkenteni a közlekedés emisszióját. Ezt törölné el Trump és a tagállamoknak azt is megtiltaná, hogy a szövetségi kormányénál szigorúbb légszennyezésellenes törvényeket léptessenek hatályba. Ezt a módosítást támadná meg 19 tagállam.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A legrosszabb eleme Trumpék javaslatának az, hogy megtámadja a tagállamok hatáskörét, mellyel saját légszennyezés elleni törvényeket vezethetnek be, akár szigorúbbakat, mint amit a kormány léptet életbe.

Sokan számítottak Obama zöld törvénycsomagjának elmeszelésére, hiszen Trump kampánybeszólásai előre vetették, hogy a fosszilis energiáknak kedvező és a klímavédelmet hanyagoló szabályozást fog maga után hagyni az USA elnökeként.

A most előállt helyzet meglehetősen ellentmondásos, sőt abszurd is. Miért? Mert Trump -mint oly sok mindent, ezt a törvényfelfüggesztést is- eltúlozza és átesik a ló túlsó oldalára, ami már azoknak sem tetszik, akiknek elvileg kedvezni akar: az autógyáraknak.

De nézzük a részleteket:

Globális felmelegedés: igen, ezért van ilyen meleg
Az északi félteke nagy területein szélsőségesen meleg és száraz időjárás uralkodik hetek óta. A kérdésre, hogy miért van ez így, a válasz nyilvánvaló: a globális felmelegedés megzavarja az évmilliók óta működő időjárási rendszereket.
  • A Környezetvédelmi Hivatal (EPA) és a Közlekedési Minisztérium által közösen kiadott javaslat megszüntetné azt a 2012-es szabályt, mely megkövetelte az autógyáraktól, hogy 2025-re majdnem a duplájára emeljék az üzemanyaghatékonyságot járműveikben (54 mérföld/gallonra, ami azt jelenti, 5,2 liter üzemanyagot fogyaszt az autó 100 kilométeren). E kötelesség híján a nagy autómárkáknak nem kell környezetkímélő autókat gyártaniuk, s arra sincsenek ösztönözve, hogy átálljanak a hibrid és elektromos autók gyártására.
  • Az Obama-adminisztráció nemcsak a légszennyezést akarta csökkenteni a 2012-es rendelettel, hanem az ország olajfüggőségét és kitettségét az instabil politikai helyzetű közel-keleti országoknak, ahonnan az olajat importálja.
  • Trump kezdeményezésére az EPA és a Közlekedési Minisztérium eltörölné az USA tagállamainak azon jogát, hogy a kormányénál szigorúbb módon szabályozzák a légszennyezést. Ez az 1970-ben hatályba lépett Tiszta Levegő Törvényben megadott hatáskör visszavonása.
  • A Trump-féle módosítás 2021 után elég gyenge szinten áll(ap)ítaná meg a megkövetelt üzemanyaghatékonyságot: 7,6 liter/100 kilométer (37 mérföld/gallon).
Fura érvelés

A Közlekedési Minisztérium azzal indokolta a törvényi lazítást, hogy az Obama-féle törvények a könnyebb, kisebb autók gyártásának kedveztek, amivel megnövekedett a halálos balesetek esélye: egészen pontosan 12 700 halálesethez vezethet a jogszabály a következő 13 évben.

Ez azért is furcsa, mert az Obama-adminisztráció éppen azzal támasztotta alá törvénye jogosságát, hogy annak köszönhetően száz halálos balesetet lehet megúszni. Mindkét kalkulációt elvileg szakértők végezték.

A közlekedésbiztonságon túlmenően a fogyasztói szabadságot is hangsúlyozták Trump emberei. Myron Ebell, aki az EPA hatalomátvételi csapatát vezette Trump választási győzelme és elnökké avatása közötti hetekben, most a Versenyképes Vállalkozás Intézet (CEI) energiaügyi és környezetvédelmi programigazgatójaként azt nyilatkozta, a módosítás kedvez a fogyasztóknak, mert az autógyárak nem lesznek rászorítva, hogy zöldebb autókat állítsanak elő, így többféle modell kerülhet a piacra, ami akár az autók árának mostanság tapasztalt gyors emelkedésének is véget vethet.

Ebell hozzátette, Kalifornia saját légszennyezési törvényt alkotó jogának visszavonása "még jobb hír", mint a fogyasztói szabadság.

 

Kép:Wikipedia

A rizikó, a nagy mumus

Az Obama-féle üzemanyaghatékonysági szabályozást az autógyárak sérelmezték, mondván túl nagy teher nekik, hogy ilyen autókat fejlesszenek, s aktívan lobbiztak Trump kabinetjénél, hogy töröljék el a szabályt. Újabban azonban több autógyár vezére is közölte a háttérben a kabinettel, ne menjenek túl messze a lazítással.

Mivel az új javaslat túlmegy az energiahatékonyság módosításánál és effektíve lefaragja a tagállami hatáskört emissziós kérdésekben, ez hosszas pereskedéseket vonhat maga után. Ezért lehetséges az, hogy az olajipart képviselő Amerikai Petróleum Intézet nem adott ki sajtóközleményt a javaslatot üdvözlendő, pedig az új szabályozás nagyobb keresletet teremtene a fosszilis üzemanyagokra.

A "big business", a nagyvállalatok legnagyobb ellensége nem a klímavédelem, hanem a bizonytalanság, mert akkor nem tudnak évekre előre tervezni (befektetést, innovációs költést) és bevételt meg profitot kalkulálni. Ennek kiszámíthatósága a pénzpiacok felé pozitív tényező, mert a bizonytalanságot érzékelő befektető hajlamos túladni a rizikós ágazat vagy vállalat részvényein, hiszen ő is hosszútávú, kiszámítható hozamra törekszik.

19 tagállam pert indít

Óriási biznisz az illegális erdőirtás
A faanyagok piacának 30 százaléka illegális erdőirtásból ered. Egyre több papíripari márka szerződik tanúsító cégekkel, hogy kizárja ellátási láncából a törvénysértő fakitermelőket. Így a vásárlók is felelősen vásárolhatnak "erdőirtásmentes" árucikkeket, mert ezt címke jelzi a terméken.
Jelenleg 13 tagállamban -többek között Kaliforniában, Pennsylvaniában és Massachusetts-ben- van érvényben az Obama-adminisztráció légszennyezési szabályozásánál is szigorúbb klímavédelmi jogszabály. Ezek a törvények, illetve a szóban forgó tagállamokban élő lakosság létszáma piaci erő - mindkettőt tiszteletben tartják az autógyárak. Ezért nem akartak túl erős módosítást Trumpéktól.

Most bekövetkezik az, amit az autógyárak a "legrosszabb szcenáriónak" neveztek. A javaslat bejelentése után tizenkilenc tagállam főügyésze máris jelezte, hogy keresetet kíván benyújtani a módosítás ellen. Ezek a perek akár évekig is elhúzódhatnak, s akármelyik fél javára is dönt a bíróság, addig az autóipar és az olajipar nem tudja, milyen piaci helyzettel és jogszabályi környezettel számoljon. Vagyis a bizonytalansági tényező miatt nem kalkulálható a jövőbeli üzletvitel.

Ha a bíróság meghagyja a tagállamoknak az önrendelkezés jogát klímavédelmi kérdésekben (vagyis elveszti a pert a kormány), akkor két részre szakad az amerikai autópiac: a zöldebb törvényekkel rendelkező tagállamokban magasabb energiahatékonyságú autókat kell forgalmazni, a többiben nem.

Az a furcsa -és ritka- helyzet állt tehát elő, hogy a Trump-adminisztráció túlzottan olajbarát javaslatát nemcsak azok ellenzik, akiknél ezt várható volt (a zöldek és a fogyasztóvédelmi csoportok), hanem az autóipar és a tagállamok is.

Kalifornia kormányzója, Jerry Brown -e pozíciójában Ronald Reagan egykori kormányzó utóda- nem a klímavédelemmel érvelt a javaslat ellen (a republikánusok úgyis legyintenek a klímaváltozásra), hanem a jelenlegi kormányzat republikánusságát vonta kétségbe: "Hogy Trump az első törvényt rombolja le, melyet Ronald Reagan kérésére léptettek életbe öt évtizede, az egyenlő az amerikaiak egészségének elárulásával és megtámadásával." Az 1970-es Tiszta Levegő Törvény ugyanis a lakosság egészségét is hivatott védeni, nemcsak a környezetet.

(The New York Times)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo