17 PET-palackért kapsz egy pár sportcipőt

Szaporodnak a környezettudatos divatcégek, melyek hulladékból készítik el termékeiket, ezzel csökkentve ökológiai tehertételüket. A nagy márkák és az ismeretlen startupok is újrafeldolgozott műanyagból gyártanak sportcipőket.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztók hajlandók olyan árukat venni, amik nemcsak gyártóik profitráját, hanem nemes ügyeket (is) szolgálnak. Például bolygónk megmentését, a környezetszennyezés csökkentését.

PET-armageddon

A PET-palackok az elmúlt években kedvelt alapanyagai lettek a divatipar és más szektorok cégeinek, hiszen elképesztően felpörgött az italospalackok forgalma az elmúlt tíz évben, s többségük az óceánokban végzi. A PET strapabíró anyag, és ráadásul 100 százalékban újrahasznosítható.

2016-ban a hat legnagyobb globális italgyártó által piacra dobott PET-palackoknak csak kevesebb, mint 50 százalékát gyűjtötték be, és kevesebb mint 7 százalékukat hasznosították újra, állította a Greenpeace. A hat nagy italgyártó, a Coca-Cola, a PepsiCo., a Suntory, a Danone, a Dr. Pepper Snapple és a Nestlé száz százalékban újrahasznosítható palackokba adagolják nedűiket, azonban ezek a palackok csak 6,6 százalékban tartalmaznak újrahasznosított műanyagot, és 93,4 százalékban újonnan gyártott műanyagból állnak.

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Ha folytatjuk a műanyag-csomagolások és -palackok elhajítását, 2050-re – súlyát tekintve – több műanyag lesz az óceánokban, mint hal. A csendes-óceáni műanyagszemét-sziget tíz éve még Franciaország méretének megfelelő kiterjedéssel bírt, ma már a háromszorosa.

A világmárkák közül eddig az Adidas tudta a legsikeresebben és legrámenősebben kiaknázni a fogyasztók környezettudatosságát, vagyis hogy hajlandók olyan cipőket vásárolni, amik hulladékot terelnek el a szeméttelepekről – és az óceánokból, amik korunk új szeméttelepei –, hogy inkább alapanyagként szolgáljanak új termékek gyártásához.

Az Adidas olyan cipőket dobott piacra, amelyek az óceánból kifogott plasztikból készültek, s olyat is, mely biológiailag lebomló.

Fotó: Vivobarefoot

Újrahasznosított plasztikban – zokni nélkül

A zokni nélkül is viselhető cipőkre szakosodott Vivobarefoot minden pár cipője elkészítéséhez 17 PET-palackot használnak fel, amik így nem 400 évig bomlanak le a természetben, hanem újra hasznosulnak.

A Vivobarefoot adatai szerint 2017-ben az emberiség másodpercenként egymillió műanyag italospalackot vásárolt.

A 2015-ben elindított fenntartható gyártás jegyében a cég egész termékvonallal állt elő, az újraplasztikot beépítik városi cipőkbe, túracipőkbe, sportcipőkbe, tengerparti sétára alkalmas lábbelikre is. A cipők ára 75 és 210 dollár között mozog, azaz 63 és 185 ezer forint közötti összegekről van szó.

A Vivobarefoot „vegán” termékvonallal is rendelkezik, s 2018-ban ezek 50 százalékánál is elkezdte alkalmazni az újrahasznosított műanyagokat. A cég kecskebőr cipőibe és tornacipőibe is beépít 50 százalékban újrahasznosított műanyagot.

Fotó: Facebook/Vivobarefoot

Ideges lábfej

A vállalkozás meg is ideologizálja a zokni nélküli cipőviselés gyakorlatát. Szerintük a lábfej tökéletes biomechanikai gép, amit az evolúció tökéletesített ki. Lábfejünkben 200 ezer ideg található, ugyanannyi, mint a kézfejünkben. Ha kibélelt cipőkbe rakjuk lábunkat, csökkentjük a szenzuális, érzéki információk befogadását, ezzel tompul a lábfej érzékenysége, s végeredményben a képessége is, hogy fürge, gyors, érzékeny eszközünk legyen a járásra.

(Business Insider)

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo