Bob Langert harminc éve dolgozik a fenntartható üzleti gyakorlatok elterjesztésén, hamarosan könyvvel rukkol elő a McDonald's zöldüléséről, mely januárban jelenik majd meg Amerikában. Langert listába szedte, milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy cégét megreformáló üzleti döntéshozónak, hogy céljait elérhesse. (Az alábbi értékek, tulajdonságok felsorolása nem tükröz fontossági sorrendet.)
Bátorság: Fogadd el és szeresd a kihívást, hogy a fenntarthatóság „apostolának” lenni azt jelenti, hogy ellenállással is fogsz találkozni. Talán a retorika szintjén több vállalat vállalja fel a zöld filozófiát, de amikor arról van szó, hogy mire költünk a céges büdzséből, sokszor máshol van a prioritás. Ahhoz, hogy kiharcold a pénzeket, erősnek kell lenned.
Értelem, okosság: A reformernek okosnak és ravasznak is kell lennie. Egyúttal képesnek kell lennie a meggyökeresedett és megcsontosodott üzleti közhelyeken kívül gondolkodni, innovatívnak lenni. A fenntarthatósági megoldások szinte mindig újszerű megközelítést kívánnak.
Ellenkezés, különcködés: Mivel a fenntarthatóvá válás egyet jelent a status quo megdöntésével és a változással, az átalakítással, az ellenkezni tudás pozitív tulajdonság egy zöld vezetőnél. Ahogy az USA egykori elnöke, Woodrow Wilson mondta: „Ha ellenségeket akarsz szerezni, próbálj valamit megváltoztatni.” Ehhez erő kell. És elszántság.
Tulajdonképpen ellentmondásosnak tűnik, hogy míg egy zöld vezetőt az elkötelezettség, az elvhűség és meggyőződés és az ellenkezni tudás jellemzi, mégis képes változásokat elérni és emberek maga mögé állítani, illetve az ügynek megnyerni. (Ennek valószínűleg az lehet az oka, hogy az ember többsége felismertek, a fenntartható gazdaság nélkül az emberiség sorsa megpecsételődött.)
Együttműködés: Ellenkezés ide vagy oda, bizonyos pillanatokban félre kell dobni a lázadó hozzáállást, hogy hatékonyan tudjuk menedzselni a változást, és több ember együttes erővel legyen képes eredményeket elérni. Ehhez elengedhetetlen a képesség, hogy a vezető meg tudja hallgatni munkatársait, és ténylegesen meg tudja fontolni mások érveit. Alkalmazkodni is tudnia kell, nyitottnak lennie a változásra.
Vidámság: Bolygónk és társadalmunk jövője nagyon is komoly téma, mégis a fenntarthatóságot is el kell adni. Emberarcú, vidám üzenettel és nem utolsósorban optimizmussal. Az optimizmus a legjobb mágnes, ami vonzza magához a többi embert, és képes támogató részvételt kiváltani belőlük.
Karizma: Nem lehet definiálni, milyen a karizmatikus vezető. Sokféle lehet: mind személyiségben, mind viselkedésben számtalan típus tűnhet ki a tömegből karizmatikus alakként. De a karizmát sem a dominancia szolgálatába kell állítani. A karizma eszköz arra, hogy egy vezető figyelmet keltsen (saját maga, cége, termékei, céges filozófiája számára), s ezzel megbecsülést vívjon ki célközönségénél, valamint kollégái körében. Ez a bizalom alapja. Bizalom nélkül pedig nincs siker. Karizma nélkül aligha lehet befolyásolni másokat, hatással lenni rájuk.
Szerénység, alázat: Nem szabad, hogy a világmegváltó hév vagy üzleti siker a fejébe szálljon az embernek, és elszaladjon vele a szekér. Langert azt tapasztalta, hogy azon üzletemberek többsége, akiket meginterjúvolt, kényelmetlennek érezték a figyelmet, amit maguk körül keltettek, hiszen tudják, hogy a nagy horderejű változást sosem egy személy generálja, stakeholderek, együttműködők, kollégák tucatjaival, százaival vagy akár ezreivel érnek el eredményeket.
Nem szabad, hogy ennek tudata elhomályosuljon a vezetőben, és minden dicsőséget a sajátjának tudjon be. A szerénység e tekintetben nem hiba vagy gyengeség, hanem erény és erősség. A kimagasló és példaértékű zöld vezető azért teszi azt, amit tesz, mert tetőtől talpig azonos az üggyel, meg van róla győződve, hogy jót tesz a társadalomnak, s mint ilyen ember, nem hajlamos arra, hogy mások erőfeszítését elorozza, inputjukról elvegye a figyelmet, s megfossza őket a dicsőségtől.
(GreenBiz)