A marketingkommunikációs és PR-munkatársak nem buták. Értenek a dolgukhoz. És gyakran olyan vállalatoknak dolgoznak, amik masszívan tehetnek azért, hogy miért van ilyen ramaty állapotban a világunk. Keresve sem találni jobb példát erre az olajvállalatoknál, melyek kitermelték a fosszilis erőforrásokat, és most is azon vannak, hogy maradjon a status quo, a fosszilis energiahordozók elégetése - bár szegről-végről már próbálkoznak megújuól energiás beruházásokkal.
A céges társadalmi felelősségvállalás (CSR) terén résztvesznek ugyan (legyen az jótékonykodás vagy a munkahelyi sokszínűség biztosítása), de a a klímaváltozás ügyében ellentmondásos az álláspontjuk. Olyanok, mint a gyerek, aki rossz fát tett a tűzre és igyekszik elmismásolni a felelősségét és a galibát, amit okozott.
Az angliai University of Reading egyik nyelvésze átnézte az olajipar nagy szereplőinek 2000 és 2013 között kiadott CSR- és fenntarthatósági jelentéseit. Ezek a főbb megállapításai:
1. Ej, ráérünk arra még
A szakember szembeszökőnek, hogy a vállalatok úgy beszélnek a klímaváltozásról, mint valammi (meg)határozat(hatat)lan dologról. Egy nap majd kell tenni ellene valamit, de fene tudja, hogy mikor. De tuti, hogy nem most.
2. Már többször említik
Az olajcégek 2000 és 2004 között mindössze 4 alkalommal használták jelentéseikben a klímaváltozás és a tackle szót, ami azt jelenti, hogy megoldani, megbirkózni vele. Ez még mindig jövőidejű cselekvésre utal. De a cégek alig árultak el konkrétumokat, hogy miként tervezik kivenni részüket a klímaváltozás elleni küzdelemben.
2005 és 2013 között már 43 alkalommal került említésre a két szó együtt, ami jól jelzi, hogy mennyire a figyelem homlokterébe került a téma. Persze ez is még mindig mint jövőre vonatkozó cél fogalmazódott meg.
3. Már nincs mit tenni...
Mit sugallnak ezzel? Egyfelől a kockázat szót szinte sosem definiálják, amivel hozzájárulnak a probléma súlyosságának elkenéséhez. Másfelől olyan problémaként állítják így be a klímaváltozást, ami túl nagy ahhoz, hogy a cég megoldhassa, vagy számottevő inputja lehessen a megoldásában.
Mintha a megoldás valamilyen más entitások kezében lenne. Az angliai egyetem nyelvésze ebből azt olvassa ki, hogy a vállalatok legszívesebben tovább késleltetnék a cselekvést.