Hűségesek a fogyasztók a társadalmilag elkötelezett márkákhoz

Egy közvélemény-kutatás szerint a vásárlóknál növeli a márkahűséget az, ha a cégek felvállalnak egy határozott nézetet egy-egy társadalmi kérdésben. A vállalatok politizálása tehát jó „befektetés”.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Napjaink fogyasztója túlinformált világban él. Üzenetekkel, médiatartalmakkal bombázzák őt a márkák, hogy kitűnjenek ebben a túlontúl zajos közegben.

Amikor például egyes márkák az USA-ban történt iskolai lövöldözések nyomán megszüntetik kapcsolatukat a fegyverlobbinak számító National Rifle Assocationnel (véget vetve az árkedvezményes akcióknak, amiket a szervezet tagjainak kínálnak), akkor egy politikai vitában – alkotmányos jog-e a fegyverviselés – az egyik oldalra állnak. Amikor a McDonald's, a Unilever vagy a Starbucks olyan lépésekre szánja el magát, mellyel néhány év leforgása alatt felhagy a mesterséges műanyagok használatával, akkor környezeti kérdésekben vállal fel üzenetértékű elkötelezettséget.

Céges aktivizmus

Egy amerikai közvéleménykutatás szerint, melyet a Shelton Group végzett, a brandek sokat nyerhetnek azzal, ha valamilyen álláspontot foglalnak el egy nagy horderejű politikai, társadalmi vagy ökológiai problémát illetően. A megkérdezettek 64 százaléka rendkívül fontosnak tartja, hogy a cégek állást foglaljanak.

Fontos azonban leszögezni, hogy a fogyasztók nem azt díjazzák, ha egy vállalat opportunista módon nyilvánít véleményt egy éppen felkapott politikai ügyben politikailag korrekt módon, vagy belekotnyeleskedik olyan társadalmi ügyekbe, amikhez a profilja alapján nem ért. A vásárlók azt szereteik, ha inkább a szaktudását és a cég alapértékeit kiteljesítve foglal állást egy márka egy fontos témában, megkockáztatva azt is, ha azzal elveszít néhány vevőt.

Kép: Flickr

  • A válaszadók közel kétharmada vélekedik úgy, hogy a cégeknek folyamatos támogatást kellene adniuk bizonyos közügyeknek, méghozzá úgy, hogy szerepvállalásuk illeszkedik a termékskálájukhoz vagy szolgáltatásukhoz. Tehát prioritásokat kell felállítaniuk abban, hogy mely ügyeket tűzik a zászlajukra. A Hellmann's majonéz például amellett szállt síkra, hogy elterjedtebb legyen az a gyakorlat, a csirkék nem ketrecekben nevelik.
  • Csak 13 százalék érzi úgy, hogy a vállalatoknak az éppen a hírekben szereplő kérdésekben kell véleményt nyilvánítaniuk.
A fogyasztók fejében azonban még mindig nehezen ivódik be, hogy melyik brand milyen ügyben hangadó. A kérdőívben felsoroltak márkákat és társadalmi ügyeket,de a válaszadók 92 százaléka képtelen volt rá, hogy a megadott példáknál több mint 50 százalékát helyesen társítsa össze.

Fontos tehát, hogy a cégek világos, érthető, könnyen megjegyezhető üzenetekkel kommunikálják társadalomtudatosságukat, amikből átjön, hogy autentikus a szerepvállalásuk. Ha az üzenet beivódik, a „jutalom” igen nagy tud lenni.

  • A megkérdezettek 49 százaléka meg tudott nevezni olyan márkát, amely fontosabb lett számára a társadalmi szerepvállalásának köszönhetően.
  • A két legfőbb ok, amiért a vásárlóknak eszükbe jut egy márka: egy új vagy megújított termék (53 százalék) vagy a remek ügyfélszolgálatuk (34 százalék).
  • Harmadik helyen szerepel a társadalmi felelősségvállalás (30 százalékkal).
  • A teszt alanyai a 11 felsorolt cég közül 8 márkának adtak 6,5 vagy annál alacsonyabb osztályzatot (egy tízes skálán).
  • Miután a megkérdezettek tájékozódtak arról, hogy melyik brand milyen ügyeket képvisel, 10 márkánál növekedett a tetszés, csak egynek romlott egy kicsit a megítélése fél ponttal.
A társadalmi elkötelezettség tehát segít a cégeknek megkülönböztetni magukat a konkurenciától, és javítja a fogyasztói megítélésüket is.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo