Piac&Profit: Miért érdemes megfontolnia egy magyar cégnek, hogy a tőzsdére lépjen?
Végh Richárd: – Számos oka lehet, amiért egy magyar vállalatnak érdemes megfontolnia a részvénypiaci szereplést. A legfontosabb, hogy könnyen juthatnak forráshoz, nemcsak hitelhez, hanem tőkéhez is, a bankhitellel szembena tőzsdén közvetlenül lehet a befektetőket megszólítani kötvények vagy részvények értékesítésével. A pénzügyi források diverzifikálása mellett lehetőséget biztosít a finanszírozási szerkezet optimalizálására tőkehiányos vállalatok számára is. A tőkebevonás eredményeként a vállalathoz jutott forrást pedig nem kell visszafizetni, nem kell kamatot fizetni utána, viszont külső tulajdonosok is megjelennek a társaságban. Ugyanakkor a tőzsdére lépésnek is vannak költségei, a belépés egyik legfontosabb előfeltétele a átlátható működés. Néhány millió forintos összegért nem érdemes ebben gondolkodni, de ha nagy beruházásra, vagy cégakvizícióra készül egy társaság, akkor már igen. A saját részvények ugyanis fizetőeszközként is szolgálhatnak a cég kezében, egy akvizíció esetén például a vételár egy részét így is kiegyenlítheti egy társaság.
PP: Akkor csak a pénzről szól a tőzsdei részvétel?
V.R.: – A tőzsdei jelenlét átláthatóságot, megbízhatóságot követel meg a cégektől. Rendszeresen nyilvánosságra kell hozniuk adataikat, mérlegeiket, közzétenniük a fontosabb döntéseket, eseményeket. Ez a transzparens működés hívó szó az ügyfeleknek, javítja a vállalat megítélését, növeli az irántuk megnyilvánuló bizalmat. Több tőzsdei kibocsátó vállalat is kihangsúlyozta, hogy a tőzsdei bevezetés üzletfejlesztési szempontból is előnyt jelent, mivel olyan, nagyobb méretű ügyfelek ajtaját is megnyitotta számukra a tőzsdei jelenlét, akik korábban elzárkóztak az együttműködéstől.
Mindemellett kiemelném azt is, hogy a tőzsdei bevezetés, és a tőzsdei jelenlét körüli médiaérdeklődés is pozitívan hat vissza a cégre, hiszen akit a BUX indexben jegyeznek, arra a cégre rendszeresen nagyobb figyelem irányul a médiumokban, a folyamatos közzétételek értéke komoly forintosítható PR értékkel bír. Van egy harmadik nagy előny is, mégpedig a folyamatos fejlődés szükségessége. Egy tőzsdei cég soha nem dőlhet hátra, a befektetők újabb és újabb eredményeket várnak el a menedzsmenttől, ami hatékony és sikeres stratégia megalkotására kényszeríti a vállalatot.
PP: Mi tesz erre alkalmassá egy magyar vállalatot és hány ilyen cég lehet Magyarországon?
V.R.: – A méretükből fakadóan a 900 magyar nagyvállalat jelentős része megfelel a tőzsdei bevezetési kívánalmaknak, de a hazai nagy cégek nagy része külföldi tulajdonosi háttérrel rendelkezik, így esetükben – mint például az Audi, az Opel vagy a Mercedes – az anyavállalat van jelen egy külföldi részvénypiacon. A nagyvállalatok közül körülbelül 50-70 olyan magyar tulajdonossal rendelkező cég van, amelyek számára reális alternatíva a tőzsdei megjelenés. Fontos, hogy tőzsdei megjelenést fontolgató cégek termékként tekintsenek a vállalatukra, azonosítsák, hogy mik a fő erősségei, uniq selling pontjai a társaságnak és, hogy lehetőség szerint legyen egy „növekedési sztorijuk”, ami vonzóvá teszi őket a befektetők szemében.
PP: Egy bankhitel intézése sem egyszerű feladat, de a tőzsdei kereskedés külön tudomány, honnan fogják tudni a cégvezetők, hogy mit kell tenniük, mire kell ügyelniük?
Ez valós probléma, amelyet mi is felismertünk, ezért a BÉT együttműködési megállapodást írt alá a Londoni Tőzsde ELITE Programjával. A program egy kétéves képzéssel indul, ami akár a tőzsdei bevezetésben is támogathatja a cégeket. A képzés célja nagyon leegyszerűsítve az, hogy a tulajdonosok, vezetők megtanulják termékként kezelni a vállalatukat, amit éppúgy el kell adniuk egy banknak, egy kockázati tőkebefektetőnek, vagy épp a tőzsdei befektetőknek, ahogy a termékeiket, szolgáltatásaikat. Idén áprilisban az első hét magyar vállalat csatlakozott is az ELITE közösséghez. A Programban a legváltozatosabb szektorokból vannak cégek: mezőgazdaság, gyógyszerforgalmazás, egészségügy, informatika, feldolgozóipar. A magyar cégek nagyon jól leképezik a nemzetközi ELITE Program összetételét, ugyanis bármely iparágból jelentkezhetnek cégek, de a többség a feldolgozóiparból, fogyasztási cikkek piacáról és a technológiai szektorból kerül ki. Októberig a tervek szerint újabb cégek csatlakoznak hozzájuk, és reményeink szerint évente 15-20 magyar vállalat léphet be a programba, közülük páran akár tőzsdei szereplőkké is válhatnak a jövőben.
Farkas Károly