Számos motivációs előadó, önsegítő könyv tanácsai között megtalálható a következő tipp: ha motiválni szeretnénk magunkat, keressünk egy nálunk sikeresebb embert, akire hasonlítani szeretnénk, és kövessük a példáját. Kérjünk tanácsot valakitől, aki már elérte az előléptetést a cégnél, elindította a vállalkozását, leadott annyi kilót, amennyit mi is szeretnénk stb. Amerikai pszichológusok azonban arra jutottak, hogy érdemesebb olyanokkal beszélni, akik hozzánk hasonlóan küszködnek, és jobb, ha nem kérjük, hanem mi adjuk a tanácsot.
Nem segítettek a profi tanácsadók
Az egyik kísérlet során a tesztalanyokat, akiknek a munkakereséssel voltak problémái, arra kérték, hogy adjanak álláskeresési tippeket másoknak. Egy másik alkalommal pedig az egyik karriertanácsadó oldal javaslatait olvastatták el velük. A résztvevők 68 százaléka azt mondta, sokkal motiváltabbnak érezte magát az után, hogy tanácsot adott, mint akkor, amikor ő kapta azokat.
Ugyanezt tapasztalták akkor, amikor spórolásról, dühkezelésről vagy fogyókúráról volt szó: mindhárom esetben a résztvevők több mint 70 százaléka azt mondta, motiválóbbnak érezte, amikor ő adhatott tanácsokat másoknak, mint amikor neki adtak tanácsot. Annak ellenére, hogy a tanácsadásra az adott területen elismert szakértőket kértek fel.
A kutatók szerint a dolog nyitja az önbizalom, illetve annak hiánya. „Ha ismételten kudarcot vallunk céljaink elérésében, az rombolja az önbizalmat. Ha tanácsod adunk másoknak, az több különböző okból visszaépítheti az önbizalmunkat. Például már az is segít, ha valaki csak kikéri a tanácsunkat, mert megerősíti azt az érzetet, hogy birtokában vagyunk a szükséges tudásnak. A tanácsadáskor vissza kell emlékeznünk olyan múltbeli helyzetekre, amikor sikeresek voltunk” – írják a kutatók.
A teljesítményt is fokozza
A módszert használó tesztalanyok nemcsak jobban érezték magukat, hanem a teljesítményük is növekedett. A kutatók egy középiskolában 318 diák bevonásával, három hétig végeztek egy kísérletet, amely során az osztályokat két részre bontották, a tanulók egyik felének tanácsokat kellett adnia a többieknek a hatékonyabb tanuláshoz. Azok, akik tanácsot adtak, 38 százalékkal több időt fordítottak a házi feladatuk megírására, mint azok, akik nem.
A kutatók szerint a munkahelyeken és az iskolákban a döntéshozók túlbecsülik a képesség hiányát a gyenge teljesítményhez vezető okok között. Emiatt a teljesítményt gyakran próbálják azzal növelni, hogy a beosztottaknak vagy a tanulóknak előadásokat tartanak arról, hogyan dolgozzanak vagy tanuljanak hatékonyabban. Bár, a kutatók szerint a személyes mentorálásnak van helye a munkahelyeken, azzal kevésbé lehet tenni az önkontroll, önbizalom és motiváció hiánya ellen. Ilyen esetben hatékonyabb lehet a dinamikát megfordítani, és a beosztottat kérni arra, hogy másnak adjon tippeket a teljesítmény növelésére.