Ma tömeg lesz az offline és online üzletekben is

A Black Friday erősen kötődik a karácsonyhoz: az akcióban részt vevők 83 százaléka karácsonyi ajándékokat is tervez ekkor vásárolni. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatásának friss adataiból.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy idén közel ugyanennyien (38%) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval, akiknek kb. háromnegyede visszatérő vásárló – ők elsősorban a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki – és csak negyede „új belépő”.

Fekete Pénteken szívesen vásárolunk előre karácsonyra

Az idén „fekete péntekezők” nagyrészének (69%) van valamilyen elképzelése arról, hogy mit szeretne venni, a Black Friday-en népszerű termékek köre nagyban hasonlít az ajándékként tervezett termékekére: ezt a listát is a ruhák (44%), játékok (43%), szépségápolási termékek (36%), könyv (33%) és élelmiszer (32%) kategóriák vezetik. Ugyanakkor az elektronikai cikkek – különösen az okostelefon (22%) – és a háztartási berendezések kategóriái nagyobb figyelmet kapnak a Black Friday kapcsán, mint tervezett karácsonyi ajándékként. Szemben az ajándékbeszerzéssel, a Black Friday közönsége nagyrészt webshopban tervez vásárolni (64%) – leginkább a 30 év alattiak (87%).  A vásárlás itt is elsősorban az aktuális havi jövedelemből történne (60%), és bár kevesebben vesznek részt a Black Friday akcióban, mint karácsonyi ajándék beszerzésben, de akik igen, azok többet költenek, átlagosan 42.500 Ft-ot.

Kép: Pixabay

Kik a tipikus Black Friday vásárlók?

A korábban már „fekete péntekező” és idén is visszatérni vágyó vásárlók jellemzően a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló. Idén közel ugyanennyién (38%) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval. Az idén első alkalommal vásárlókéhoz (9%) hasonló arányban vannak azok, akik a korábbi év(ek) után idén kihagynák a fekete pénteket (11%), a lakosság fele (51%) pedig sem korábban, sem idén nem kíván részt venni az akcióban.

Black Friday: a négy leggyakoribb jogsértő trükk
A fekete péntek a hazai piacon internetes áruházak környezetéből terjedt el néhány éve, majd az akcióval egyre több fizikai bolt, sőt szolgáltató is élni kezdett. Idén már autós, fodrász, sőt cégfigyelő szolgáltatást nyújtó cég is hirdet ilyen akciót. Mivel pedig emiatt szinte mindenütt találkozhatunk ilyen ajánlatokkal, a CP Contact segít áttekinteni, mikor számít mindenképpen tisztességtelennek egy-egy visszautasíthatatlannak látszó ajánlat.
A Black Friday megítélése itthon

Sokakra jellemző - Black Friday vásárlók és nem vásárlók egyaránt több, mint felére (52%) - egy olyan vélekedés, hogy ebben az akcióban nagyobb összegű cikkeket érdemes csak vásárolni. Bár a lakosság közel fele egyetért azzal, hogy a Black Friday-jel nagy összegeket lehet megspórolni (47%) – kifejezetten karácsonyi ajándékoknál is (46%), mégis a Black Friday nem örvend osztatlan népszerűségnek: a magyarok több, mint fele (57%) véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat, illetve, hogy a Black Friday felesleges kiadásokra ösztönöz (45%). Hiába vélekedik negatívan a lakosság több mint fele a Fekete péntekről, és hiába tartjuk ezt az ünnepet némiképp a megtévesztő ajánlatok és a felesleges kiadások dzsungelének, mégis a valós tapasztalatok azt mutatják, hogy nem ezek okozzák nekünk a bosszúságot.

A korábban vásárlók leginkább olyan kellemetlenségről számoltak be, hogy mire a vásárlásra sor került volna, már nem lehetett kapni a terméket (25%). Továbbá a nagy tömeg miatt is többen tettek már le a vásárlási szándékukról (16%), ugyanennyien (16%) később jöttek rá, hogy máshol olcsóbb lett volna a termék, illetve többekkel előfordult, hogy kifutottak az időből, és mire megvették volna, véget ért az akció (15%) és az is jellemző, hogy az orruk elől vitték el a terméket (12%). Összességében a korábbi vásárlók 61%-a tapasztalt valamilyen kellemetlenséget a Black Friday kapcsán, ez azonban nem befolyásolja az idei Black Friday terveiket és nem jelentenek visszatartó erőt.

Még Black Friday-kor sem érdemes elmenni a falig
A karácsonyi szezonban a személyi kölcsönök iránti igény is fokozódhat, de nem szabad elhamarkodottan dönteni. Egy 500 ezer forintos hitelnél a legjobbak és legdrágábbak között 300 ezer forint, egy 1,5 milliósnál akár 700 ezer forint eltérés is lehet a visszafizetendő összegben a BankRáció.hu szerint.
Amire érdemes odafigyelni a „fekete péntekezőknek”

A kereskedők korábbi tapasztalatiból és a kutatás mérései szerint a lakosság elmondásából is egyértelműen látszik, hogy ez a vásárlási ünnep sokunkat érint, megmozgatja a gondolatainkat és többet között a pénztárcánkat is. Ezért érdemes körültekintően vásárolni, leellenőrizni az akciókat és tudatosággal jelen lenni a vásárlási folyamat alatt ás jól átgondolva belemenni egy-egy vásárlásba.

Mi történik ilyenkor a Black Friday hazájában, Amerikában?

A 2018 októberében kiadott Deloitte retail survey* eredményei szerint a költekezései csúcsidőszak – amikor a fogyasztók a vásárlásaik majdnem felét (48%) intézik - a szakértők szerint az amerikai piacon idén késő novembertől december közepéig fog tartani, amibe beletartoznak a Hálaadással (november 22) kezdődő, tipikus ünnepi költekezési napok. Az elemzők az ünnepi vásárlási forgatag másik csúcspontjának a november végi (november 16-30) időszakot jelölték meg és az idei év Cyber Monday (november 26) és Black Friday (november 23) napjaira kisebb forgalmat jósoltak 2017-hez képest. A vásárlók úgy tűnik jobban hagyatkoznak a Cyber Monday ünnepére, mint a Balck Friday-éra, ami mögött az állhat, hogy a fiatalabbakhoz sokkal közelebb áll ez az ünnep, mint az idősebb fogyasztókhoz. Az amerikai előrejelzések összecsengenek a Cofidis Hitel Monitor felmérés friss adataival is: szemben a karácsonyi ajándékbeszerzéssel, a Black Friday közönségének nagyrészt az online tér lesz a vásárlási helyszíne (64%) – ezen belül, 40 százalék, amit csak lehet online és 25 százalék pedig inkább online tervez vásárolni – mindez pedig leginkább a 30 év alattiakra (87%) a legjellemzőbb.

Black Friday: nagyot lehet szakítani, de drága is lehet az ára
A Black Friday magyarországi népszerűségének növekedésével együtt jár az is, hogy egyre több panasz érkezik az akciókkal kapcsolatban. A fogyasztóvédelmi hatóságok is fokozottan figyelnek erre az időszakra, ezért a kereskedőknek érdemes szakértőkkel előre egyeztetniük az akcióik tartalmát, mivel ha hibáznak, akár több millió forintos bírságot is kaphatnak.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo