A Magyarországon működő autóipari vállalatok túlnyomó többsége már rendelkezik digitális jövőképpel (70 százaléka) vagy hamarosan kidolgozza azt (12 százalék) – derül ki az autopro és az SAP Hungary felméréséből. A felmérés eredményei alapján ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalatirányítási rendszert nem használó cégek körében -ahogyan a digitális jövőképpel nem rendelkezők esetében is- felülreprezentáltak a hazai tulajdonú vállalkozások.
Saját erőből oldanák meg
A cégek által használt digitális eszközök közül a legelterjedtebb az e-számlázás, a válaszadók fele él ezzel a lehetőséggel. Gyakoriak a digitális termékek és szolgáltatások, valamint az elektronikus értékesítés is. Azok a vállalatok, amelyek a legmodernebb informatikai megoldásokat alkalmazzák, leginkább a robotizáció, a prediktív karbantartás, a dolgok internete (IoT) és az M2M (gépek közötti) kommunikáció előnyeit használják a mindennapokban. A fejlett szenzortechnológia leginkább a termelésben és a logisztikában van jelen, de előfordul, hogy a minőségbiztosítás terén is alkalmazzák.
A technológiai újdonságokról, lehetőségekről a vállalatok szakemberei a legnagyobb arányban személyes kapcsolatokon keresztül, illetve rendezvényeken vagy interneten tájékozódnak, de meghatározó az anyavállalattól és a kollégáktól érkező információ is.
A vállalatok fejlesztéseit motiváló legfontosabb öt legfontosabb tényező az árbevétel növelése, a működési hatékonyság növelése, a munkaerőhiány, az új termékek/szolgáltatások megalkotása, illetve a versenytársak hasonló tevékenysége. A munkavállalók digitalizációval, fejlesztésekkel szembeni elvárásai természetesen eltérnek ettől, leginkább szakmai fejlődést és az adminisztratív munkák visszaszorulását remélik.
Nem szabad lemaradni
A járműgyártás a hazai ipar meghatározó ágazata, az export 20 százalékát adja és közel 170 ezer embernek ad munkát. A szektor kibocsátása 2017-ben meghaladta a 8000 milliárd forintot, de a növekedés töretlen, az előrejelzések szerint az idén 10 százalék körüli lesz. „A hazai szereplők számára ezért rendkívül fontos, hogy ne maradjanak le a külföldi versenytársaktól. A nagy beszállítói láncok egyre inkább digitalizáltak, amit az újonnan belépőknek éppúgy figyelembe kell venniük, mint azoknak, akik a már megszerzett pozícióikat szeretnék megtartani vagy javítani”- mondta Giber Dávid, az SAP Hungary Kft. szektorvezetője.