Kinek éri meg félreértékelni egy vállalatot?

Amikor a cég vagy egy része eladásra kerül, ugyanannyira fontos a pontos vételár meghatározása, mint egy lakás- vagy használtautó-eladásnál. Minél pontosabban sikerül meghatározni a vállalat értékét, annál kisebb rá az esély, hogy valamelyik fél a későbbiekben rosszul jár.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Freedigitalphotos/adamr

A vállalatértékelésnek számos módszere van, amelyeket már korábban mi is bemutattunk. Mivel valamennyi módszer eltérő tényezőket és értékforrásokat használ a számításhoz, akár valamennyi esetben eltérő cégértéket kaphatunk eredményként, ami megnehezíti az elfogadottnak tartott érték meghatározását, főként, ha a vállalkozás és a vásárló vagy befektető is eltérő módszereket használ. (Hogy mikor van szükség cégértékelésre, arról itt olvashat!)

Mit akar a vállalkozás, és mit a befektető?

Az alapító célja, hogy a befektető a növekedéshez szükséges összeggel tőkét emeljen a vállalkozásban, ugyanakkor minél kisebb üzletrészről kelljen lemondania. A befektető a várható hozam és kockázat függvényében kíván tőkét befektetni, a vállalkozás növekedésével együtt járó, minél magasabb hozam reményében. Sajnálatos módon több befektető – elsősorban startupok esetében, olykor JEREMIE alapként – többségi tulajdonrészben gondolkodik, hogy a fő kérdésekben és döntésekben irányító szerepe legyen, ezzel is csökkentve kockázatát.

Az eladott üzletrész mértéke tehát sarokkő lehet a két fél jogainak szempontjából. A tulajdonrész elosztás pedig attól függ, hogy milyen cégértéket határoztak meg a felek. Ezen a ponton válik igazán fontossá az értékelés pontossága - figyelmeztet legfrissebb bejegyzésében a Széchenyi Tőkalapkezelő blogja.

Mi a veszélye az alul-, és mi a túlértékelésnek?

A kicsi vonzó, a nagyobb értékesebb
Bizony előfordulhat, hogy cégértékesítés során a vevő és az eladó elképzelései a cégértékesítés során nem találkoznak. Tipikus eset, amikor az eladó kevesli a vételárat vagy éppen a vevő sokallja azt.
Az alulértékelt vállalat kisebb összeget kap az eladott üzletrészért, mint amennyit ér, vagy megfordítva, ugyanakkora összegért nagyobb üzletrésztől válik meg. Más szóval, a vállalat alacsony áron ad túl értékes tulajdonán. Bár ezek alapján úgy tűnhet, hogy a befektető jól jár, de ha a befektetés pontatlan üzleti tervet követ, nem használja ki a benne rejlő lehetőségeket, akkor a befektető is csalódott lesz. Ekkor ugyanis elesik a potenciális hozam jelentős részétől.

Ugyanakkor a túlértékelés látszólag a vállalatnak kedvez, hiszen ugyanakkora összegért kisebb üzletrészen kell túladnia. A túlértékelt vállalat azonban az üzleti terv teljesítése terén komoly akadályokba ütközhet, ami akár az egész befektetést is veszélybe sodorhatja. A terv ugyanis olyan lépéseket, illetve elérendő eredményeket tartalmaz, amelyeket egy kisebb értékű cég nem képes elérni vagy megugrani. Olyat is láttunk már, hogy egy vállalkozás az utolsó negyedévre előre begyűjtötte a megrendeléseit a jövő év elejéről, hogy az év végi számok szebbek legyenek, és így strófolja fel a cégértéket a vállalkozás. Ebben az esetben elég egy-két hónapot várni, hogy a lufi kipukkadjon, és egy sikertelen következő első negyedévvel nemcsak a magasabb cégérték ugrik, de a befektető bizalma is.

Tehát senki sem jár jól. A fentiekből is látszik, hogy minél pontatlanabb a vállalat értékelése, annál kisebb eséllyel végződik a befektetés sikeresen. Még egy jó tanács: bizonyos összegű tranzakció felett egyértelműbb, ha nem a vállalat határozza meg saját cégértékét, hanem ezt külső, a piacon is hiteles szereplőre bízza. Ekkor nemcsak egy jobban igazolhatóbb árat kap, de akár szakmai segítséget is a befektetővel való tárgyaláshoz.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo