Az alap elképzelés tehát az, hogy hozzunk létre egy olyan céget, ahol az ideális munkavállalónk szeretne dolgozni, mert olyan hely, ahol ő jól érzi magát. De min múlik, hogy hol érzi jól magát egy ember? Egy munkahely élményéhez hozzá tartozik bármi, amit megélek egy vállalatnál, amit a céghez kötök. Az is, hogy milyen helyekről lehet ebédet szerezni naponta, az is, hogy milyen a főnököm kinézete vagy mennyire szép helyen van a cég központja, hogy milyen reklámok kommunikálják, amit csinálunk… Tényleg rengeteg apróság, nagy részben olyanok, amire nem is gondolnánk.
Kinek a feladata gondoskodni arról, hogy ez az élmény pozitív legyen?
A vezetőnek? A személyzetisnek? A marketingnek? Egyiknek sem, ez a PR területe, a közönségkapcsolatoké. A legtöbb magyar cégben azért sem gondoskodik senki arról, hogy Pedig fontos lenne azzal foglalkozni, hogy a munkatársakkal jó kapcsolatunk legyen, mert a ez alapvetően meghatározza egy cég eredményességét. A munkatársak élménye határozza meg a termelés színvonalát. Miért? Ha én jól érzem magam ott, ahol dolgozom, akkor nagy valószínűséggel sokkal termelékenyebb leszek, mint ellenkező esetben.
Titkos PR-osaink
Sokszor hangoztatom, hogy a legfontosabb PR-osaink a munkatársak, nem az ügyfelek. Még az is a munkatársaktól függ, hogy mennyi és milyen ügyfelünk van. Megfigyelted már, hogy a stabil, elkötelezett munkatársak több és jobb ügyfelet hoznak?
Akik a rövidebbet húzzák: a személyzetisek
Mivel nincsen tisztázva a PR szerepe, mindent a HR-re sóznak a cégek -logikus, ez is kétbetűs rövidítés. A bérszámfejtéstől elkezdve a képzésen át a csapatépítésig megkapják a nyakukba a “nincs gazdája” munkákat a személyzetisek. Egyik sem HR-es feladat, a csapatépítés például a PR dolga.
Nem véletlen, hogy sokszor fáradtak és demotiváltak a személyzetisek. Az egy dolog, hogy túl vannak terhelve. De ennél még egy nagyobb gondot is felfedeztünk, amikor kutatni kezdtünk. Felmértük a személyzetiseket, hogy miért választották a HR munkakört? A válasz: “Mert szeretek az emberekkel foglalkozni”. Megkérdeztük, mire jut a legkevesebb idejük. Válasz: “Az emberekre”. Jól van ez így? Ha Te táncos akarnál lenni, boldog lennél attól, hogy az előadások előtt és után letakarítod a színpadot? Lelkesedéssel végeznéd ezt a feladatot?
Hagyjuk, hogy a személyzetis a személyzettel törődjön.Jó kapcsolatok kialakítása a cégen belül
Kinek a feladata ezt biztosítani? Minden egyes munkatársunknak. Így mindenki PR-os is a munkaköre mellett. És honnan tudja, hogy jó PR-osként mi a dolga? Természetesen meg kell tanítani neki. Azt is, hogy az ügyfelekkel hogyan bánunk, de azt is, hogy a cégen belül egymással hogyan kommunikálunk. Be lehet gyakorolni egy telefonkezelést, céges e-mail írást, de még az öltözködést is. Ezt hívják a nagy cégek protokollnak. Ezt ki kell dolgozni, be kell tanítani és végrehajtatni a munkatársakkal a mindennappokban. Függetlenül attól, hogy milyen pozícióban van a munkatárs, meg kell tanulnia a jó PR-t.
Legyen a cégnek egy PR stratégiája. Ehhez kell egy ember, aki átfogja és végrehajtja a PR stratégiát. Ő fog segíteni a HR-esnek az employer branding kidolgozásban, az ő munkája segít megalapozni a marketing sikerét, és könnyebbé teszi az értékesítést.
Végezze mindenki a saját dolgát a cégben, plusz egy kis PR-t. Így lesz hatékony a munka és szerethető a cég.
Szerző:
Nemes-Nagy Szilvia
Személyzeti és vezetési szakértő
Építsd fel a csapatod!