Az utóbbi 16 évben, a Piac & Profit ezen oldalain, közel ezer darab az online marketing témakörével kapcsolatos írás jelent meg. Némelyek – ezekre hivatkozni is fogunk – megkísérelték bemutatni a hazai kis- és középvállalkozások helyzetét, az általuk használt eszközöket, és a vezetőik által elsajátított tudást - tekintettel az internet által gyökeresen megváltozott piaci helyzetre. Közülük sok az új elméleti modellekről, a folyamatosan változó online eszközök által nyújtotta lehetőségekről, és különféle szakmai dilemmákról szólt.
Ez az írás, miután bemutatja a témával kapcsolatban elérhető információkat, egy további javaslattal próbál élni, hogy hogyan is térképezhetnénk fel azt, hogy milyen tudással rendelkeznek, milyen eszközöket használnak, illetve milyen adatokkal alátámasztott döntési helyzetben vannak a cégvezetők, amikor online marketingről beszélünk? Mennyiben határozza meg döntéseiket az online kommunikáció során megszerzett információ? Vagy éppen mennyire ódzkodnak a hatalmas információtengertől, melyet az online kommunikációs rendszerek, mérőeszközök szolgáltatnak?
Hogyan tanulunk, és hogyan használjuk a tudást?
Az Ipsos és a Marketing Commando közösen - 559 fő megkérdezésével - készített felméréséből több érdekesség is kitűnik a marketing tevékenységekkel kapcsolatosan:
A kutatási minta 82,5%-ánál a marketing tevékenység koordinálása vagy elvégzése a cégvezető feladata. Ilyen módon a marketing nagyrészt a cégvezetők kezében összpontosul, amelyet egyéb bokros teendőik mellett végeznek, valószínűsíthetően nem teljes figyelemmel.
A mikro-, kis- és közepes vállalkozások 7%-ában jelenik meg a külön a marketing feladatokra alkalmazott marketing menedzser. Az esetek 57%-ában mindössze egy fő végzi a marketinggel kapcsolatos feladatokat, szintén egyéb kötelezettségek mellett.
Vajon van-e bárminemű információnk arról, hogyan ölt testet ez a rejtett, vezetői tudás, amikor éppen vállalatuk értékesítési folyamatait támogató marketing aktivitásokról, azok pénzügyi hátteréről, elvárt céljairól, konkrét adatokról akarnak dönteni? A kis- és középvállalkozások közel egyharmada (33%) gyakorlati tapasztalatokra, egynegyed része önképzésre épít. 22% esetében a marketing feladatok végzése ez irányú tapasztalat és képzettség nélkül megy végbe. A kkv-k mindössze 7%-a vesz igénybe marketing tanácsadói segítséget külső forrásból. A hazai kis- és középvállalkozások 47%-a könyvekből, 17%-a hazai online tanácsadók termékeiből kísérli meg megszerezni a tevékenységek elvégzéséhez szükséges marketing tudásanyagot.
A mikro-, kis- és közepes vállalkozások vezetői szerint több forrás lenne szükséges ahhoz, hogy hiányzó marketing feladataikat el tudják látni. A költséges marketing tévhite tehát még mindig tartja magát a vezetői rétegnél is. Egészen megdöbbentő az a mindössze 14%-ot kitevő arány, akik úgy nyilatkoztak, hogy 2015. évi marketing tevékenységük “sikeres lett” a Swatmerkating adatai szerint.
- Weboldal
- Facebook-hirdetés
- Kuponkedvezmény
- eDM / hírlevél
- Facebook céges oldal
- SEO (keresőoptimalizálás)
- Google Adwords
- Upsell, termékkapcsolás
- Céges blog
- PR-cikk
Miért van szükség egy hazai átfogó kutatásra?
Látható, hogy sok, a témával kapcsolatos értékes információ már rendelkezésünkre áll, ugyanakkor számos kérdésre még mindig keressük a választ. Honnan szerzik meg a kkv-k a marketing tevékenységükhöz szükséges tudásanyagot? Hogyan integrálják a már megszerzett információkat, technikákat rendszerükbe? Milyen marketing eszközöket használnak, és az ezekből kinyerhető adatokat hogyan hasznosítják a döntéshozatal során? Mérik-e marketing eszközeik hatékonyságát, és amennyiben igen, a mérési adatok hatással vannak-e az adott kommunikációs csatorna használatára?
Többek között e kérdésekre szeretnénk megtudni a választ, ezért is kezdeményeztünk egy erre irányuló kutatást.
Szeretné tudni, hogy versenytársainál hogyan működnek ezek a dolgok? Vegyen részt kutatásunkban, az eredmények alapján pedig behatárolhatja magát, hogy cége a többi kkv-hoz képest pontosan hol helyezkedik el a különböző összefüggésekben! Az eredmények alapján betekintést nyerhet, hogy melyek azok a területek, ahol Ön hatékonyan veheti fel a versenyt a kkv-szektorban. Amennyiben Ön egy vállalkozás vezetője vagy a marketing területén döntéshozó, kérjük, válaszoljon kérdéseinkre, és ezzel járuljon hozzá országos felmérésünk sikeréhez! A kérdőív kitöltése hozzávetőlegesen 5 percet vesz igénybe. A kutatás eredményeit elolvashatja majd itt a Piac és Profit oldalain.
A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!