A Black Friday közel 78 milliárd, a karácsony 323 milliárd forintos forgalmat hozhatottBár magánemberként mostanra már magunk mögött tudjuk a 2018-as év vásárlásokkal és akciókkal teli, ünnepi időszakát, a kereskedők számára fontos időszak volt a legutóbbi karácsony. Számot kell vetniük az évzáró, ünnepi szezon történéseivel, és a tapasztalatokat beépíteni a következő év üzleti tervezésébe. De hogy is sikerült a 2018-as Black Friday és a teljes karácsonyi szezon?
És mi újság a karácsonnyal? A karácsony, mint az év legfontosabb ünnepe, jól leképezi vásárlási szokásainkat. 2017-hez képest 2018-ban kb. 400 000 fővel többen vásároltak karácsonyi ajándékot (online és offline), és nőtt a vásárlások értéke is: 2018-ban közel 100 milliárd forinttal többet költöttünk karácsonyi ajándékra, mint az előző évben.
A netezők vegyes érzésekkel viszonyulnak a Black Friday-hez, de a karácsonyi késésekhez már hozzászoktakKereskedői szemmel sikeresen zárult tehát a 2018-as év végi időszak. De vajon hogy érezték magukat mindeközben a vásárlók?
Az eNET kutatása szerint az internetezők vegyes érzésekkel viseltetnek a Black Friday iránt, és ellentmondásos annak megítélése, hogy mennyire éri meg a Black Friday idején vásárolni. A netezők 56%-ával előfordult már, hogy becsapva érezték magukat a Black Friday árakat látva. Ugyanakkor, csak 39%-uk gondolja, hogy a Black Friday jó lehetőség arra, hogy kedvező áron vásárolják meg, amit szeretnének. A Black Friday megosztó jellegét mutatja, hogy az internetezők 45%-át zavarja a Black Friday körüli felhajtás – viszont csak minden harmadik netezőnek van gondja azzal, hogy a Black Friday egy más kultúrkörből, nevezetesen Amerikából indult, és így próbál gyökeret verni itthon.
És mi újság a karácsonnyal? A 2016-os nagy karácsonyi csomagkiszállítási mizéria után 2017-ben a Magyar Posta körültekintően készült az ünnepekre, adminisztratív korlátozássokkal próbálva meg elérni, hogy a karácsonyi forgalom okozta szezonális kiugrást „ellapítsák”, ebben a webáruházakban is partnerekre leltek. Ennek ellenére 2016-tól folyamatosan 800-900.000 fős tábort érintenek a késedelmes kiszállítások (2018 év végén 870.000 vásárlót), ami azonban már nem kelt nagyobb sajtóvisszhangot, úgy tűnik, része lett a magyar online vásárlási szokásoknak. Az azonban, hogy a vásárlók alkalmazkodtak ehhez a helyzethez, nem jelenti azt, hogy ez rendben van, vagy hogy így is kellene maradnia.
Látható, hogy mind a Black Friday, mind a karácsonyi vásárlások továbbra is jól teljesítenek. Ezzel együtt érdemes az online és hagyományos kereskedőknek egyaránt dolgozni azon, hogy a vásárlók számára egyértelműen pozitívabbá tegyék az év végi ünnepi vásárlásokat, egyrészt a Black Fridayhez tartozó árképzési stratégia átgondolásával, másrészt a csomagkiszállításokban mutatkozó szezonalitás kihívásainak kezelésével.