Külpiaci terjeszkedésnél a kulcsszó a lokalizáció

2019. január 17. csütörtök - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Bőven van még lehetősége a magyar webáruházaknak a terjeszkedésre, de a sikeres megjelenésnek a külpiacokon van egy kulcsfontosságú eleme, mégpedig a lokalizáció. Az Expandeco szakértőinek segítségével ezt a kérdést jártuk körül.

Sorozatunk előző részében körüljártuk, hogy melyik szomszédos ország piacán várhatja kedvező lehetőség a magyarországi online kereskedőket. Következő cikkünkben bemutatjuk a terjeszkedés alapjait, milyen műveleteket szükséges elvégezni, mire fontos ügyelni egy fordításnál, logisztikánál. Közelebbről megvizsgálunk egy nagyon fontos műveletet, és ez az e-commerce lokalizáció.

Mennének is, maradnának is
A magyar vállalkozások egyre nagyobb számban ácsingóznak az új piacok után, külföldre mégis csak kevesen merészkednek. Akik már kijutottak, azt mondják, megéri a külpiaci jelenlét, bár nem veszélytelen. Az egyre élesedő hazai verseny azonban előbb-utóbb rákényszeríti a magyar vállalkozásokat, hogy a határokon túl is megjelenjenek.

Mit jelent pontosabban a e-commerce lokalizáció?

Napjainkban körülbelül 1,79 milliárd online vásárló van, és a számok csak növekednek, mivel egyre több embernek van internet-hozzáférése. Az előrejelzések mutatják, hogy 2030-ban már az egész világ online lesz. Ez azt jelenti, hogy az e-kereskedelmi értékesítés növelésének lehetőségei exponenciálisan nőnek, és minden iparág vállalkozásának üzleti modelljét úgy kell kialakítania, hogy az tükrözze a vásárlók igényeit.

Röviden tehát a lokalizációt úgy írhatnánk le, mint az Ön online profiljának, továbbá webáruházának, termékeinek és grafikájának lefordítását olyan nyelvre, amelyik országba szeretne terjeszkedni, mégpedig úgy, hogy az megkülönböztethetetlen legyen a helyi webáruházaktól.

A lokalizáció kulcsfontossága abban rejlik, hogy felismeri a vásárlók egyedi igényeit, és személyre szabja a vásárlás élményét.  A megfelelő megvalósítással az e-commerce testreszabás segíthet az ügyfelek elégedettségének, a webhely használhatóságának, a megnövekedett konverzióknak és a bevételeknek a javításában.

online vásárlás illusztráció

Kép: FreeDigitalPhotos.net

Tervezés

Függetlenül attól, hogy cége nemzetközi értékesítésre már szert tett,  vagy még mindig a tervezés fázisában van, a minőségi előkészítés kulcsfontosságú. A tartalom és a többi információ egy másik nyelvre történő egyszerű fordítása online fordítókkal egyszerűen nem elég.

Ne felejtse el: A lokalizált weboldal felismerhetetlen kell, hogy legyen a helyitől.

Amennyiben a vásárló a webáruházban nem látja pontosan, amit keres, amihez hozzászokott, vagy zavaró és nehéz orientálódni az egész oldalon, nagy valószínűséggel azonnal elhagyja az oldalt megbízhatatlansága miatt.

Alig merészkednek át a határon a magyar cégek
A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások mindössze ötöde végez exporttevékenységet, és a külpiacra lépő új szereplők aránya is alacsony. Pedig a külföldi értékesítés jócskán növeli a bevételeket: a már exportálók forgalmának átlagosan egynegyede származik külpiaci tevékenységből.

Mire ügyeljünk a lokalizációnál?

  • A piac felmérése

Annak érdekében, hogy meghatározhassa, mely termékeit lehet a legjobban eladni, és a legnagyobb figyelmet fordítani a SEO-ra, hirdetési kampányokra, keresse meg az ilyen termékek keresési lekérdezéseinek mennyiségét a helyi keresési eredmények között.

Fontos az egyes marketingcsatornák népszerűségének és hatékonyságának felmérése is egy adott országban.

  • Vásárlók azonosítása

A célközönségnek és e közönség preferenciáinak a felismerése elengedhetetlenek az üzleti sikerhez. Ezért fontos elemezni az online adatokat és nyomon követni a fogyasztói magatartást, a fordítási igényekhez használt nyelvek arányát és az ügyfélszolgálatot.

  • Keresőoptimalizálás (SEO)

Egy online oldal létrehozásakor nagy figyelmet fordítunk a keresési kifejezések optimalizálására, hogy a webhely könnyen megtekinthető legyen a helyi keresőmotorokban. Fokozza erőfeszítéseit, hogy a célpiac egészére kiterjessze a SEO-t, és a megfelelő keresési kifejezések használatával mind részadatokban, mind tartalmakban eleget tegyen a keresésnek.

  • Ügyeljen a fordítások minőségére
Shopping határok nélkül: az egész világ a versenytárs
A mobileszközök és alkalmazások fejlődése, az egyre könnyebben elérhető és egyre biztonságosabb digitális fizetési megoldások, illetve a fejlődő és költséghatékonyabb logisztika mindinkább a mobilról indított vásárlások felé tereli az online kereskedelmet – méghozzá határok nélkül, így az egész világ a kereskedők versenytársává válik.

A weboldal és a termékek minőségi fordítása nélkülözhetetlen tényező a terjeszkedés sikerességében. Nemcsak a vásárlók tudnak meg több információt a termékekről, de megbízhatóbb lesz a webáruház az új vásárlók számára is.

  • Ügyfélszolgálat

A következő kérdés, amivel számolni kell terjeszkedés során, az az idegen nyelvű ügyfélszolgálat. Általában elmondható, hogy az angol nyelv ismerete, amely az e-commerce-ben az egész világon teljes körben kézenfekvő, kelet felé csökken. Ha terjeszkedést tervez, de nincs lehetősége, hogy ezt saját emberekkel tegye meg, javasolt ezzel foglalkozó cégeket megkeresni.

  • Cégalapítás

Cége külföldön való problémamentes működését mindenképp megkönnyíti egy helyi cégalapítás.

  • Logisztika

A vásárló részére a termék minőségén és árán kívül a szállítás költségei is fontosak. Ez nagyban befolyásolja a termékek vagy szolgáltatások árát, ezért el kell gondolkodni azon, hogyan lehet a szállítás olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb. Ugyanis a  fogyasztók 80 százaléka megszakítja a rendelést, ha magasabb szállítási költséget észlel.

  • A rendelések egyszerű visszaküldése
Kínában az online eladáshoz is jelen kell lenni
Kína a világ legnagyobb e-piaca, vonzó is a magyar cégeknek. De nem sokat ér az itt megszerzett tudás. Az online sikerekhez is fontos a személyes jelenlét, és tudni kell, mik azok a nekünk talán észrevehetetlen apróságok, amin bukhat az üzlet.

Világos és lokalizált szabályokkal szolgáljon a termékek visszaküldését illetően. A termék szállítási költsége mellett egy másik megfigyelt költség az áru visszaküldésének és reklamációjának költsége. Ha az ár túl magas, a vásárló kétszer is meggondolja, hogy az adott terméket Önnél vegye meg, vagy szétnéz a konkurens oldalakon alacsonyabb költségeket keresve.

Vegyen igénybe egy telephely-szolgáltatást, amely mérsékelten csökkenti a visszáru logisztikájának kiadásait, és növeli a webáruháza megbízhatóságát.

  • Bankszámla

Igaz, nem létfontosságú egy helyi bankszámla nyitása, de a visszautalások költségeit és a szállító cégek díjait mindenképp megspórolhatja vele.

  • Lokalizált kosár

Több webáruház-tulajdonos találkozott már azzal, hogy a rendelést félbeszakították, vagy elhagyták a kosarat, legtöbbször a lokalizáció hiánya miatt. Megesik, hogy az adott menethez a vásárlók nincsenek hozzászokva. A vásárló gyors, problémamentes vásárlásra vágyik felesleges lépések nélkül, és amennyiben lehetséges, a kosárnak is a helyi nyelven, helyi pénznemben és a legkedveltebb fizetési módokkal kell működnie.

  • Ez egy folyamat

Egy sikeres e-commerce projektet nem lehet egy éjszaka alatt létrehozni. Alapos felméréssel kezdődik. A lokalizáció – mint egy új vállalkozás – csak egy idő után nyereséges, addig csupán egy befektetés. Nem várhat ugyanannyi ügyfelet, vásárlást és bevételt a nemzetközi porondon, mint amivel rendelkezik a hazai piacon. Ha azonban kellőképpen figyel a felsorolt tanácsokra, vállalkozása már az első félévben sikeres lehet.

Szerző:

Az Expandeco csapata

5 stratégiai lépés a nemzetközi márkaépítéshez
A külföldi piacon való megjelenéshez szükség van tőkére, gyártási kapacitásra, szervezetfejlesztésre és még számos dologra. A rengeteg befektetett idő és pénz azonban mit sem ér tudatos márkaépítés nélkül.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor