Külpiaci terjeszkedésnél a kulcsszó a lokalizáció

Bőven van még lehetősége a magyar webáruházaknak a terjeszkedésre, de a sikeres megjelenésnek a külpiacokon van egy kulcsfontosságú eleme, mégpedig a lokalizáció. Az Expandeco szakértőinek segítségével ezt a kérdést jártuk körül.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Sorozatunk előző részében körüljártuk, hogy melyik szomszédos ország piacán várhatja kedvező lehetőség a magyarországi online kereskedőket. Következő cikkünkben bemutatjuk a terjeszkedés alapjait, milyen műveleteket szükséges elvégezni, mire fontos ügyelni egy fordításnál, logisztikánál. Közelebbről megvizsgálunk egy nagyon fontos műveletet, és ez az e-commerce lokalizáció.

Mennének is, maradnának is
A magyar vállalkozások egyre nagyobb számban ácsingóznak az új piacok után, külföldre mégis csak kevesen merészkednek. Akik már kijutottak, azt mondják, megéri a külpiaci jelenlét, bár nem veszélytelen. Az egyre élesedő hazai verseny azonban előbb-utóbb rákényszeríti a magyar vállalkozásokat, hogy a határokon túl is megjelenjenek.
Mit jelent pontosabban a e-commerce lokalizáció?

Napjainkban körülbelül 1,79 milliárd online vásárló van, és a számok csak növekednek, mivel egyre több embernek van internet-hozzáférése. Az előrejelzések mutatják, hogy 2030-ban már az egész világ online lesz. Ez azt jelenti, hogy az e-kereskedelmi értékesítés növelésének lehetőségei exponenciálisan nőnek, és minden iparág vállalkozásának üzleti modelljét úgy kell kialakítania, hogy az tükrözze a vásárlók igényeit.

Röviden tehát a lokalizációt úgy írhatnánk le, mint az Ön online profiljának, továbbá webáruházának, termékeinek és grafikájának lefordítását olyan nyelvre, amelyik országba szeretne terjeszkedni, mégpedig úgy, hogy az megkülönböztethetetlen legyen a helyi webáruházaktól.

A lokalizáció kulcsfontossága abban rejlik, hogy felismeri a vásárlók egyedi igényeit, és személyre szabja a vásárlás élményét.  A megfelelő megvalósítással az e-commerce testreszabás segíthet az ügyfelek elégedettségének, a webhely használhatóságának, a megnövekedett konverzióknak és a bevételeknek a javításában.

Kép: FreeDigitalPhotos.net

Tervezés

Függetlenül attól, hogy cége nemzetközi értékesítésre már szert tett,  vagy még mindig a tervezés fázisában van, a minőségi előkészítés kulcsfontosságú. A tartalom és a többi információ egy másik nyelvre történő egyszerű fordítása online fordítókkal egyszerűen nem elég.

Ne felejtse el: A lokalizált weboldal felismerhetetlen kell, hogy legyen a helyitől.

Amennyiben a vásárló a webáruházban nem látja pontosan, amit keres, amihez hozzászokott, vagy zavaró és nehéz orientálódni az egész oldalon, nagy valószínűséggel azonnal elhagyja az oldalt megbízhatatlansága miatt.

Alig merészkednek át a határon a magyar cégek
A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások mindössze ötöde végez exporttevékenységet, és a külpiacra lépő új szereplők aránya is alacsony. Pedig a külföldi értékesítés jócskán növeli a bevételeket: a már exportálók forgalmának átlagosan egynegyede származik külpiaci tevékenységből.
Mire ügyeljünk a lokalizációnál?
  • A piac felmérése
Annak érdekében, hogy meghatározhassa, mely termékeit lehet a legjobban eladni, és a legnagyobb figyelmet fordítani a SEO-ra, hirdetési kampányokra, keresse meg az ilyen termékek keresési lekérdezéseinek mennyiségét a helyi keresési eredmények között.

Fontos az egyes marketingcsatornák népszerűségének és hatékonyságának felmérése is egy adott országban.

  • Vásárlók azonosítása
A célközönségnek és e közönség preferenciáinak a felismerése elengedhetetlenek az üzleti sikerhez. Ezért fontos elemezni az online adatokat és nyomon követni a fogyasztói magatartást, a fordítási igényekhez használt nyelvek arányát és az ügyfélszolgálatot.
  • Keresőoptimalizálás (SEO)
Egy online oldal létrehozásakor nagy figyelmet fordítunk a keresési kifejezések optimalizálására, hogy a webhely könnyen megtekinthető legyen a helyi keresőmotorokban. Fokozza erőfeszítéseit, hogy a célpiac egészére kiterjessze a SEO-t, és a megfelelő keresési kifejezések használatával mind részadatokban, mind tartalmakban eleget tegyen a keresésnek.
  • Ügyeljen a fordítások minőségére
Shopping határok nélkül: az egész világ a versenytárs
A mobileszközök és alkalmazások fejlődése, az egyre könnyebben elérhető és egyre biztonságosabb digitális fizetési megoldások, illetve a fejlődő és költséghatékonyabb logisztika mindinkább a mobilról indított vásárlások felé tereli az online kereskedelmet – méghozzá határok nélkül, így az egész világ a kereskedők versenytársává válik.
A weboldal és a termékek minőségi fordítása nélkülözhetetlen tényező a terjeszkedés sikerességében. Nemcsak a vásárlók tudnak meg több információt a termékekről, de megbízhatóbb lesz a webáruház az új vásárlók számára is.
  • Ügyfélszolgálat
A következő kérdés, amivel számolni kell terjeszkedés során, az az idegen nyelvű ügyfélszolgálat. Általában elmondható, hogy az angol nyelv ismerete, amely az e-commerce-ben az egész világon teljes körben kézenfekvő, kelet felé csökken. Ha terjeszkedést tervez, de nincs lehetősége, hogy ezt saját emberekkel tegye meg, javasolt ezzel foglalkozó cégeket megkeresni.
  • Cégalapítás
Cége külföldön való problémamentes működését mindenképp megkönnyíti egy helyi cégalapítás.
  • Logisztika
A vásárló részére a termék minőségén és árán kívül a szállítás költségei is fontosak. Ez nagyban befolyásolja a termékek vagy szolgáltatások árát, ezért el kell gondolkodni azon, hogyan lehet a szállítás olcsóbb, gyorsabb és biztonságosabb. Ugyanis a  fogyasztók 80 százaléka megszakítja a rendelést, ha magasabb szállítási költséget észlel.
  • A rendelések egyszerű visszaküldése
Kínában az online eladáshoz is jelen kell lenni
Kína a világ legnagyobb e-piaca, vonzó is a magyar cégeknek. De nem sokat ér az itt megszerzett tudás. Az online sikerekhez is fontos a személyes jelenlét, és tudni kell, mik azok a nekünk talán észrevehetetlen apróságok, amin bukhat az üzlet.
Világos és lokalizált szabályokkal szolgáljon a termékek visszaküldését illetően. A termék szállítási költsége mellett egy másik megfigyelt költség az áru visszaküldésének és reklamációjának költsége. Ha az ár túl magas, a vásárló kétszer is meggondolja, hogy az adott terméket Önnél vegye meg, vagy szétnéz a konkurens oldalakon alacsonyabb költségeket keresve.

Vegyen igénybe egy telephely-szolgáltatást, amely mérsékelten csökkenti a visszáru logisztikájának kiadásait, és növeli a webáruháza megbízhatóságát.

  • Bankszámla
Igaz, nem létfontosságú egy helyi bankszámla nyitása, de a visszautalások költségeit és a szállító cégek díjait mindenképp megspórolhatja vele.
  • Lokalizált kosár
Több webáruház-tulajdonos találkozott már azzal, hogy a rendelést félbeszakították, vagy elhagyták a kosarat, legtöbbször a lokalizáció hiánya miatt. Megesik, hogy az adott menethez a vásárlók nincsenek hozzászokva. A vásárló gyors, problémamentes vásárlásra vágyik felesleges lépések nélkül, és amennyiben lehetséges, a kosárnak is a helyi nyelven, helyi pénznemben és a legkedveltebb fizetési módokkal kell működnie.
  • Ez egy folyamat
Egy sikeres e-commerce projektet nem lehet egy éjszaka alatt létrehozni. Alapos felméréssel kezdődik. A lokalizáció – mint egy új vállalkozás – csak egy idő után nyereséges, addig csupán egy befektetés. Nem várhat ugyanannyi ügyfelet, vásárlást és bevételt a nemzetközi porondon, mint amivel rendelkezik a hazai piacon. Ha azonban kellőképpen figyel a felsorolt tanácsokra, vállalkozása már az első félévben sikeres lehet.

Szerző:

Az Expandeco csapata

5 stratégiai lépés a nemzetközi márkaépítéshez
A külföldi piacon való megjelenéshez szükség van tőkére, gyártási kapacitásra, szervezetfejlesztésre és még számos dologra. A rengeteg befektetett idő és pénz azonban mit sem ér tudatos márkaépítés nélkül.

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo