Az energiaszolgáltatók versenyeznek egymással, a kis- és középvállalatok (kkv) pedig egyre bátrabban válogatnak közülük. A trendet jól érzékelteti, hogy a Magyar Energia és Közmű Hivatal (MEKH) jogelődjének adatai szerint 2010-ben még alig 1700 kereskedőváltás történt, 2011-ben már több mint 5500, tavaly pedig becslések szerint a százezernél is több kkv harmada, mintegy 30 ezer vállalkozás versenyeztette meg a kereskedőket a szabadpiacon. A kkv-k aktivitása nem véletlen, hiszen némi utánajárással akár 8-10 százalékkal is csökkenthetik az áramkiadásaikat. Forintra átszámolva ez azt jelenti, hogy még egy évi 80–100 ezer kilowattóra áramot fogyasztó (tehát viszonylag kis fogyasztású) kkv is képes lehet 100–150 ezer forintot megtakarítani az éves villamosenergia-kiadásán.
A kkv-k öntudatra ébredésével egy időben az eddig kihasználatlan ügyfélkört az energetikai szolgáltatók is felfedezték maguknak: míg néhány éve egy sem állított össze ajánlatcsomagot a kkv-knak, addig mára az összes energiakereskedelemmel foglalkozó cég megszólítja a kis- és középvállalatokat. Habár e vállalkozásokat legfőképpen a költségcsökkentés motiválja, speciális megoldásokkal is csábítják őket. Rendelhetnek tőlük például zöldáramot is a cégek (lásd keretes írásunkat), és szinte mindegyiküktől kaphatnak egyszerűsített ügyintézést, kérhetik az adminisztráció teljes körű átvállalását. Vannak szolgáltatók, amelyek a villanyszámla ellenőrzését, a fogyasztás felülvizsgálatát és optimalizálását is vállalják, sőt az ingyenes energetikai auditot is, amely rámutat az energiamegtakarítási lehetőségekre. Továbbá egyes szolgáltatók felülvizsgálják a rendszerhasználati díjakat, kiszűrik a számlahibákat, sőt még a területi szolgáltatóval kötendő szerződést is felülvizsgálják.
Csak körültekintően!
A jelek szerint tehát az energiakereskedők mindent megtesznek azért, hogy a kkv-k kedvében járjanak, ám van néhány jó tanács, amelyet szem előtt kell tartanunk, ha szolgáltatóváltásra adjuk a fejünket. Mindenekelőtt legyünk határozottak! Ha sokáig húzzuk a döntést, lemaradhatunk az igazán kedvező ajánlatokról. Amennyiben távméréssel mérik vállalkozásunk áramfogyasztását, feltétlenül szerezzük be a fogyasztási görbénket, hiszen mindennemű energiafogyasztásnak az alapja a pontos mérés. A fogyasztási görbe és a cég fogyasztását jellemző trendek alapján ugyanis a szolgáltatók lényegesen jobb – testreszabott – ajánlatot készítenek. Ne feledkezzünk meg a jelenlegi szolgáltatónkról sem! Sok esetben tőle kaphatjuk a legkedvezőbb ajánlatot, hiszen már mélyebben ismeri vállalatunk fogyasztási jellemzőit. Mindenekelőtt azonban győződjünk meg róla, hogy a jelenlegi szerződésünk nem határozott idejű, tehát bármikor felmondható-e! Ellenkező esetben komoly kötbért fizethetünk. Az új kereskedőnkkel is határozatlan idejű szerződést kössünk!