Elveszhet 3500 milliárd forint?

A vissza nem térítendő uniós pályázatok elvileg sok pénzt villantanak fel a kkv-k előtt, a források lehívása azonban egyáltalán nem egyszerű, ahogyan ezt a még rendelkezésre álló 3500 milliárd (pesszimistább számítások szerint 5500 milliárd) forint mutatja. Pályázati szakértők szerint inkább romlott a helyzet, nem javult a kormányzati ciklus első két évében. Most államilag támogatott konstrukciók segítik a kkv-kat, hogy hozzáférjenek a vissza nem térítendő uniós forrásokhoz.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a közvetlen szakmai felügyelete alá tartozó Nemzeti Fejlesztési Ügynökség – a kormánynak kkv-k forrásellátásának javítása érdekében 2010 júliusában hozott határozatának megfelelően – megkezdte a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) és a Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP) 2009–2010-re vonatkozó akcióterveinek módosítását, és hozzákezdett a pályázati rendszer egyszerűsítését eredményező javaslatcsomag kidolgozásához, számolt be a Piac&Profit 2010 októberében.

Támogatott hitel lehet a megoldás
Nehezen és drágán finanszíroznak ma a bankok, de a vállalkozások sem szívesen adósodnak el tíz-tizenöt évre több mint tízszázalékos kamatteher mellett. Mivel a talpon lévők többsége már minden tartalékát felélte, nincs miből beruházzon. Az ördögi kör ott zárul, amikor bár ötlete lenne, a forráshiány miatt a vissza nem térítendő uniós fejlesztési forrásokkal sem tud élni. Az államilag támogatott kedvezményes hitelek még megoldást jelenthetnek a finanszírozható cégeknek.

A tervezett módosítások felvetették annak lehetőségét, hogy a jövőben a kkv-knak nem kell igazolniuk a pályázat benyújtásakor a saját forrás meglétét, ám ez a kötelezettség a mai napig fennáll. Az ígéretek között szerepelt a bírálóbizottság nélkül automatikus eljárásrend kialakítása, amely megtörtént, igaz, hasonló könnyebbség az előző pályázati ciklusban is segítette a kisebb cégeket.

Nem történt meg ugyanakkor a pályázati adatlap és a benyújtandó iratok rendszerének felülvizsgálata és pályázati tanácsadók szerint nem működik a tanácsadásszerű bővített ügyfélszolgálat sem a kkv-k esetében. A tervezett könnyítések között szerepelt még a kötelező támogatási szerződési elemek felülvizsgálata, és a projektelemek közötti rugalmasabb átcsoportosítás biztosítása is. Ez megvalósult: ma 20 százalékos mértékben van lehetőség az átcsoportosításra.

Nehéz pályázni

A kormányzat retorikájában nagyon hangsúlyos a kkv-k támogatása, és ez a kiírt pályázatokban is tükröződik. Jóllehet számtalan program kifejezetten a kkv kör beruházásait támogatja, a valóságban kevesek számára elérhetőek ezek a források.

Eddig egyik kormány sem tudta megvalósítani, hogy a vállalkozások számára átláthatóvá váljon az, hogy mikor, milyen témában írnak ki pályázatot, most viszont kifejezetten rossz a helyzet: még a biztosra ígért, sőt esetleg már kiírt pályázat megvalósulása sem biztos, illetve a kitöltő program akár időközben is módosulhat számtalan felesleges munkát okozva a vállalkozásoknak. A cégek így nehezen tudnak tervezni, sorolta a Piac&Profit kérdésére válaszolva egy pályázatíró cég munkatársa, aki szerint a pályázati útmutató központosítása sem mondható sikeresnek. Nőtt a hibalehetőségek száma és a felmerülő kérdésekre a MAG Zrt-nél sem mindig tudják a jó választ.

 

Számtalan konstrukció bonyolult, a pályázás sok adminisztrációt igényel és sok esetben a kis- és középvállalatok pályázatíró cég segítsége nélkül képtelenek pályázni. Az idő-, és költségráfordítás – a pályázatíró díja, a banki igazolások, értékbecslések és a vállalkozás által benyújtandó további dokumentumok – több százezer forintos költségterhet jelentenek, amit előre kell kifizetni.
Sokakat visszatart a pályázástól a saját forrás igazolásának szükségszerűsége. Erre gyakran a bankok nem kötelező érvényű beruházási hitelajánlatai szolgálnak, amelyet a támogatást nyújtó szervezet elfogad, ám amennyiben a hitelintézet nem ad visszavonhatatlan hitelajánlatot, a pályázó később nem tudja megkötni a támogatási szerződést.

A beruházás idejére, valamint a fenntartási időszakra – ez kkv-k esetében 3 év – kért garanciák biztosítása is gondot okozhat. Ha a pályázó bankhitelből teremti elő a szükséges önerőt, a bank az ingatlant, vagy a beruházás tárgyát már megterhelte. Ebben az esetben a támogató hatóság már nem teheti ezt meg.
Nem könnyíti meg az uniós források elköltését az sem, hogy a legtöbb pályázat esetében a korábbi 25 százalékos előleg lehetőségét eltörölték, így ha a cég likviditási gondokkal küzd, nem tudja megkezdeni vagy éppen befejezni a beruházást.

A közép-magyarországi régióban szinte valamennyi pályázati forrás kimerült, amelyek feltöltésére egyelőre nincs ígéret. Egyes pályázatíró cégek azt mondják, nyolc éve nem volt olyan, hogy a pályázat elutasításának indoka a forráshiány, míg mostanában előfordul.
Az ígéretek ellenére tehát a kkv-k ma is a pályáztatási folyamat gyorsulását, rugalmasabbá válását és egyszerűsödését várják, akárcsak két éve.

Támogatott segítségek

A pénzek lehívásának finisében számtalan konstrukció jelenik meg, amelyek segítséget jelenthetnek a kisebb cégek számára, hogy hatékonyan pályázzanak, illetve megvalósítsák a tervezett beruházást. Ilyen például a Széchenyi Kártya Program két új eleme, amelyet ma még csak az UniCredit Bank nyújt. A két hitel összege együttesen legfeljebb 50 millió forint lehet.

A Széchenyi Önerő Kiegészítő Hitel azoknak a vállalkozásoknak segít, amelyek a szükséges önerő hiányában nem tudnak részt venni EU-s pályázatokon vagy nyertes projektjüket nem tudják megvalósítani az időközben keletkezett likviditási gondok miatt. Az 500 ezer és 50 millió forint között igényelhető hitelhez a 2 százalékos állami kamattámogatás mellett a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. készfizető kezességvállalása is kapcsolódik, amelynek díjára további állami támogatás vehető igénybe.

A Széchenyi Támogatást Megelőlegező Hitel – szintén 500 ezer és 50 millió forint között mozog a hitel összege – a már elnyert EU-s forrásokhoz történő gyorsabb hozzájutást segíti elő azok megelőlegezése révén. A kedvezményes kamatozású – 1 havi BUBOR+2 százalék az állami kamattámogatás figyelembe vételével – támogatás-előfinanszírozó hitel lehetővé teszi, hogy az elnyert európai uniós támogatást már azelőtt felhasználhassák a cégek, hogy az összeg ténylegesen a rendelkezésükre állna. Megfordul tehát a beruházások finanszírozásának megszokott menete: az eszközvásárláshoz, kapacitásbővítéshez, hatékonyságnöveléshez szükséges pénzt nem utólag, annak számlákkal igazolt elköltése után kaphatja meg a vállalkozás, hanem még a tervezett kiadás előtt. A KAVOSZ azt is vállalja, hogy ha kell, második helyen bejegyzett jelzálogjogot is elfogad.

Májusban a Magyar Fejlesztési Bank is bővítette a Vállalkozásfinanszírozási Programját. A Támogatás Plusz konstrukció – kizárólag a Vállalkozásfinanszírozási Program valamely hitelével együtt igényelhető – támogatást megelőlegező hitelt, áfa hitelt és támogatási bankgaranciát kínál. Az MFB-nél közvetlenül igényelhető „támogatás plusz” hiteleken nincs állami támogatás, mert a beruházási hitellel együtt a támogatás mértéke meghaladná a csekély összegű, és a regionális csoportmentesség kategóriájában megengedett mértéket is.

Minden jó, ha jó a vége
A kkv szektor tág fogalom. A KSH statisztikája szerint egymillió kétszázezer regisztrált cég tartozik ebbe a kategóriába, valójában azonban legfeljebb hétszázezerre tehető a ténylegesen aktív vállalkozói tevékenységet folytatók száma. Ezen belül a cégek 99,5 százaléka mikrovállalkozás, amely sokszor az egyéves születésnapját sem éli meg, valamint egészen kicsi cég. A maradék fél százalék jelenti a már megerősödött kisvállalatokat és a közepes cégeket. – Házon belül az „mkkkkv” elnevezést használjuk: mikró, kis kicsi, közepes kicsi és középvállalkozás. Minden réteg ugyanis más problémákkal küzd, amelyekre csak eltérő eszközrendszerrel lehet megoldást találni. Olyan nincs, hogy a „kkv-knak szükségük van…” Az éppen induló egyszemélyes vállalkozás vagy a már megerősödött 10 fős cég továbblépéséhez teljesen mást kell biztosítani, és a közepes vállalatoknak is eltérő segítségre van szükségük. A beszűkült kereslet az ő túlélésüket is veszélyezteti, de ez a kör elsősorban a számlavezető bankjától vár pénzügyi segítséget, az államtól pedig a piacra jutási feltételek megkönnyítését – mutat rá Krisán László. A KAVOSZ most bejelentett új termékeinek a célja, hogy a hazai vállalkozás továbblépését nehezítő forráshiányon segítsen azáltal, hogy az uniós támogatásokat elérhetővé teszi a kisebb vállalkozások számára is. A szakember szerint kulcsfontosságú az is, hogy a bankok hitelezési kedve újraéledjen. Úgy véli, ebben pozitív elmozdulást hozhat a növekedési paktum aláírása. A kormányzat és a Bankszövetség tervezett megállapodása szerint a kkv-knak nyújtott hiteleket a pénzintézetek levonhatnák a bankadóból. – Bár a tranzakciós illeték bevezetése valószínűleg nem tesz jót a tárgyalásoknak, és a hiteleket is drágíthatja, a bank alapvető érdeke, hogy forgassa a pénzt, így nagyon bízunk a pozitív végkifejletben – teszi hozzá a szakember.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo