Nespresso élmény 1.0
Nagy szerencsére a Nespresso marketingosztályán is sokan ismerték ezt a problémát. Ezért létrehoztak egy olyan gépet, ami pontosan ugyanolyan ízű kávét készít, mint ami a kávéházakban kapható. Oké. Eddig minden rendben. Piacra is dobták. És semmi sem történt. Nem kezdték el tömegesen venni a vásárlók a kávét. Hiba csúszott valahol a rendszerbe. Hiába volt ugyanolyan ízű a kávé, az élmény mégsem volt ugyanaz. Továbbra is a kávéházakban keresték a vásárlók a kávé élményt.
Mire jött rá a Nespresso a finom kávé élményével kapcsolatban?
Nem túl bonyolult rájönni a neuromarketing segítségével, hogy miért nem érezzük olyan finomnak az otthoni kávét, mint a kávéházban kaphatót.
Az üzletben egy olyan komplex érzékelési élményben van részünk, amit nem élünk át az otthoni közben. És mint kiderült, a legmeglepőbb az, hogy ez nem is a kávé ízén múlik.
Tehát a jó kávé és a hozzá kapcsolódó élmény, ne ma kávé ízén múlik. Persze egy pocsék kávét mindenhol pocséknak érzünk. De csak attól, hogy a kávégépünk jó minőségű és finom bársonyos ízű kávét készít, még nem lesz ugyanolyan finom a kávé, mint egy kávéházban.
Tudom, elég furcsán hangzik, hogy szenzoros üzleti modell. Rögtön elmagyarázom mi ez, és miért bámulatosan hatékony.
Miután rájöttek a Nespresso kollégák, hogy nem a kávé ízét kell módosítani, nekiálltak, hogy bevigyék a kávéházak szenzoros élményét a kávéfogyasztók lakásába. A szenzoros élmény alatt azt értették, hogy a lehető legjobban hasonlítson az otthon elfogyasztott kávé érzékelési élménye a kávéházi kávé élményéhez. Minél többen érzékszervünk élje meg ugyanazt az élményt, hogy az agyunk ugyanazt az élményt közölje velünk.
Hogy ezt a rögzült vásárlói tapasztalatot megtörje, a Nespresso ( a kávéházi kávé sokkal jobb, mint az otthoni) 2 dolgot csinált.
Előkelő kávéházakat nyitott nagyvárosokban, hogy megteremtse a vásárlók elvárásainak megfelelő komplex érzékelési élményt.
Második lépésben pedig megmutatták a vásárlóiknak, hogy ők is képesek ugyanezt az élményt saját maguk, akár a saját hálószobájukba vagy konyhájukba megteremteni.
Ehhez úgy módosították a kávéfőzőrendszert (otthoni kávégépek), hogy azok sokkal több illataromát bocsássanak ki. Zseniális húzás volt (és elég érthetetlen módon a legtöbb vállalkozás figyelmen kívül hagy).
A Nespresso csak azért létrehozott egy kávéház láncot, csak azért, hogy átalakítsák a termékükhöz kapcsolódó érzékelési élményt (kávé illat és érzés). A kávéházaikban pontosan ügyeltek arra, hogy ugyanolyan érzékelési élményben legyen a vásárlóknak része, mint amit az otthoni kávégépeikkel képesek előállítani.
Kezd el tudatosan használni a termékedhez kapcsolódó ingereket! Ha megteheted hozz létre olyan üzleteket, ahol kipróbálhatják a termékeidet a vásárlóid, és alakítsd úgy, hogy nagyon hasonló élményben legyen részük, mint otthon. Ha nem tudsz vagy nem akarsz boltot nyitni, csinálj bemutatókat, rendezvényeket és vond be a vásárlóid lehető legtöbb érzékszervét amikor kipróbálja a termékedet. De vigyázz, csak olyat mutass, amit otthon is vagy nélküled is képes megcsinálni, hogy ugyanazt az élményt kapja, vagy nagy csalódás lesz a vége. Ezért pontosan tervezd meg az élményt amit kap a vásárló, és engedd meg, hogy pontosan ugyanazt vigye haza.
És hogy mennyire sikeres a Nespresso? Én azóta negyedannyit járok kávézóba….
Szerző:
Földi Miklós Dániel
Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,