Bevált spórolási trükkök kisvállalatoknak

2016. szeptember 13. kedd - 13:45 / Timár Gigi
  •    

A legtöbb vállalkozás számára a költséghatékony működés – na jó, pontosabban fogalmazva a spórolás – a mindennapi döntések fontos része. Sok-sok tanácsot lehet kapni, hogy hogy lehet megfogni pár forintot. Mi most olyanokat mutatunk az Open Forum bejegyzése alapján, amelyeket konkrét vállalkozók már kipróbáltak és hasznosnak találtak.

Spórolás a marketingen

A kisvállalkozások, ha valahol húzni kell a költségvetésen, hajlamosak elsőként a marketingről lemondani. Ez nem jó döntés, hiszen hiába termelünk, ha a vevők nem tudnak róla, hogy nálunk találhatnák meg, amit keresnek.

Szóval kell, hogy beszéljenek rólunk, de lehet, hogy drága hirdetések nélkül is átvészelhetjük a pénzben szűkösebb időszakokat.

Ami működhet, bár kétségtelenül nem gyors és utolsó pillanatos megoldás, az az, ha a PR-ra koncentrálunk. A PR hosszabb távon olcsóbb, mint a marketing, viszont nagyon is hatékony eszköz. Megéri energiát fektetni abba, hogy felépítsük a magunk és a cégünk hírnevét, aminek köszönhetően úgy is szert tehetünk megjelenésekre, hogy azért nem fizetünk. (Ez az amerikai milliomos például nem fizet reklámért – saját bevallása szerint.)

Ajánljuk fel a szakértelmünket előadásokra, újságok számára, írjunk kiváló blogot – ezeken a fórumokon keresztül mind elérhetjük a közönségünket és ha ügyesek vagyunk, a szakmai tartalom mellett (ami nélkül nem fog működni a dolog) némi önreklám is elfér majd. Persze a munkát itt sem ússzuk meg, de készpénzből jócskán kevesebbre lesz szükség, mintha tévéreklámban akarnánk megmutatni, mit tudunk.

legyünk jó adózók

Kép: Freedigitalphotos/visionary7

Spórolás a rendezvényeken

Számos vállalat tudja, hogy az ügyfelekkel való személyes találkozás nagyon eredményes tud lenni, ezért sokan szerveznek különböző partikat, szemináriumokat, árubemutatókat. Ha viszont vendégül akarjuk látni a leendő ügyfeleket, a legalapvetőbb, hogy jó benyomást tegyünk rájuk. Ehhez megfelelő helyszínre, jó cateringre, esetleg még egy kis ajándékra is szükség lehet. Hogy ez drága? Nos, nem adják ingyen. De nem feltétlenül kell a saját zsebünkből kifizetnünk! Ahelyett, hogy lejjebb szállítanánk az igényeinket, inkább keressünk partnereket, hogy valami igazán nagyot alkothassunk!

Az egyik megoldás, hogy megpróbálunk szponzorokat megnyerni, akik valamivel támogatni tudják a rendezvényt. A másik, ha keresztmarketingben gondolkodunk, vagyis olyan partnerekkel állunk össze, akikkel közös a célcsoport, akit el akarunk érni, a termékünk vagy szolgáltatásunk viszont nem versenytársa egymásnak.

Egy divattal foglalkozó vállalkozás könnyen partnerre találhat egy boros, vagy mondjuk egy desszertekkel foglalkozó cégben egy rendezvényre, hogy egy bevált példát mondjunk. De némi fantáziával kiderül, mindenkinek van kivel összefogni!

Spórolás az alkalmazottakon

Egy kis cégben éppúgy rengeteg funkciót kell ellátni, mint egy nagyvállalatban, de kevesebből nem lehet kifizetni annyi embert, ami ehhez kéne. A megoldás a kiszervezés. A vállalkozás alkalmazottainak létszámát jelentősen csökkenthetjük, ha tényleg csak a főtevékenységgel foglalkozókat tartjuk a cégben, minden másra pedig külső szakemberek segítéségét vesszük igénybe. A marketingtől a könyvelésen át az it-ig számos területen ez könnyedén megoldható.

Hogyan spóroljunk a dolgozón?
Amikor minden fillért meg kell fogni, érdemes kreatív megoldást választani. Hiszen egy ponton túl sem a beszerzési költségeken, sem az áramszámlán nem tudunk spórolni. Az embereken takarékoskodni általában nem jó ötlet – kivéve, ha okosan csináljuk.

De van, amin valójában nem éri meg spórolni. A béreken és a képzéseken például.

Spórolás a mindennapi költségeken

Azok, akiktől a cégünk vásárol, éppúgy biztos üzletet akarnak, mint mi magunk. Vagyis – ahogy valószínűleg mi is – inkább egy kis árengedményt is bevállalnak azért, hogy megtartsanak egy biztos ügyfelet. Vagyis, ha rendesen fizetünk és hosszú távon is hajlandóak vagyunk elköteleződni, megpróbálhatunk ezért némi kedvezményt kicsikarni a legkülönbözőbb szolgáltatóknál. Meg fogunk lepődni, mennyi helyen hajlandók egyedi, kedvezményesebb ajánlatot adni a jó ügyfeleknek.

Rengeteget lehet spórolni azon is, ha valóban nyomon követjük az aktív szerződéseinket is. Lehet, hogy van már jobb banki ajánlat annál, mint amit jelenleg használunk? Lehet, hogy olcsóbb futárcéggel is intéztethetnénk a szállítást? Vagy éppen kedvezőbb internet előfizetést is találhatnánk a mostaninál? Lehet, hogy ezek önmagukban nem lesznek jelentős összegek, de sok kicsi sokra megy alapon nyerhetünk azzal, ha energiát fordítunk az általunk igénybe vett szolgáltatások menedzselésére is.

Spórolás zöldüléssel

A környezettudatos működésre való átállás nem csak PR szempontból hasznos – ami ugye önmagában is megéri, ld. fent – hanem a mindennapi működést is olcsóbbá teszi. Ha törekszünk a papírmentes irodai munka elérésére, a nyomtató, a patron és a papírfogyasztás is csökken. Ha figyelünk rá, hogy ne menjenek feleslegesen a gépek, vagy égjenek a villanyok, nem csak a környezettel teszünk jót, de a villanyszámla is látványosan lecsökken majd. Nem is beszélve arról, mennyit spórolhatunk újrahasznosítással – pontosabban újrahasználattal. A legtöbb helyen a szemétben végzik félig üres papírok, egyszer, pár percig használt műanyag dossziék, vagy éppen napi több tucat műanyag pohár. Olyan apróságokkal, mint, hogy a dosszié nélkül dobjuk ki annak feleslegesé vált tartalmát, vagy üvegpoharakat szerzünk be és rávesszük magunkat a mosogatásra, érezhető változásokat érhetünk el.

Forrás: OpenForum

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek