Küldetésünk, hogy társadalmilag jobban integrálttá, elfogadottá és gyakorolttá tegyünk az üzleti célú újdonság, üzleti innováció, üzletfejlesztés fogalmát, tevékenységét mindannyiunk hasznára, válaszolta a Piac&Profit kérdésére Fodor Zoltán, a Magyar Üzletfejlesztési Társaság elnöke, az INNDEX ötletgazdája.
Az INNDEX-et a már bevezetett tőzsdeindex fogalomhoz hasonló módon alakították ki. Ez a forma az üzleti élet résztvevői számára ismert és gyakorlatilag egy pillantással – egy-két aggregált számadat alapján – el tudják helyezni az adott céget eredményessége és várható kilátásai alapján.
– A tőzsdeindexhez való hasonlóság a nem innovációs szakértőket is segíti, hogy értelmezzék a mutatóban rejlő információt. Ez megerősítést jelenthet partneri kapcsolat – legyen szó ügyfélről vagy üzleti partnerről – kialakításában. Ha valaki számára pozitív egy innovatív cég imidzse – lásd Apple–, az rávetül a termékkörre, meghatározva a fogyasztói kört is – magyarázza az ötletgazda.
Az objektív és szubjektív mutatókat egyaránt tartalmazó index az innovációban „jegyzett” cégek újítási értékének változását – tevékenységének, fejlesztéseinek hatását – jelzi. Egy különleges algoritmus (elemzés vagy gyorsaudit) alapján méri és mutatja, hogy az adott cég innovációi, fejlesztései hogyan változnak a bázis értékhez és időponthoz viszonyítva. Ebben az esetben a bázisérték 100, a bázisidőpont 2012. június 17.
Annak idején a magyar tőzsde indulásánál a kiinduló érték 1000 volt és jelenleg 17 ezer pont körül van a tőzsdeindex. A változást napról-napra közlik; a mozgás a gazdasági folyamatokat tükrözi. Az innovációs index alakulása is hasonló üzenetet hordozhat hosszú távon.
– Nem hiszem, hogy napi mozgásokig el tudunk menni – véleményünk szerint nem is kell –, de szeretnénk elérni azt, hogy a Magyar Innovációs Index a magyar innováció fejlődését hitelesen mutassa – hangsúlyozza Fodor Zoltán.
Hogy lehet bekerülni?
Jelenleg az elsődleges bekerülés – tőzsdei környezetben a megfelelője a „kibocsátás” – nyilvánosságra hozott adatok alapján történik. Az index létrehozói a fejlesztés/innováció és az általa várt/elérhető érték (eredmény/haszon) alapján gyorselemzéssel kalkulálnak egy számértéket. A pontos algoritmus persze titkos, mint a Coca-Cola receptje.
– A későbbiek folyamán elképzelhető, hogy változik a bekerülés módja, most egyenlőre a nyilvánosságra hozott adatokat elemezzük, megbecsüljük az újdonság fokát, a piacra, szegmensre gyakorolt hatását, elért vagy várt, bevételre vagy nyereségre gyakorolt befolyását és így adunk egy számértéket, amely adott időszakra jelzi a cég INNDEX-ben elfoglalt helyét – magyarázza a metódust a szakértő.
Nemrégiben bevezették a „figyelőlistát” – tőzsdei megfelelője a „kibocsátás tervezése”–, ahová olyan cégek kerülnek, amelyek még nem hoztak nyilvánosságra üzleti innovációt, üzletfejlesztési eredményt, de nyilatkozatuk alapján várható ilyesmi. Ha egy cég azt tervezi például, hogy új piacokra lép meglévő termékkel, az INNDEX munkatársai azt vizsgálják, hogy megvan-e a szakértelem az adott piacon, sikeres lehet-e az adott termék bevezetése, mekkora a verseny azon a területen.
A listán szerepel a cég neve, a bekerülés időpontja, az iparág, a fejlesztés/innováció megnevezése, az innováció típusa –termék/szolgáltatás, szervezetfejlesztés, folyamatinnováció –, az indukált változás, az innováció időpontja, egy számított összesített innovációs érték – esetleg rövid kifejtés/értékelés – valamint július elejétől az Üzleti Érték Várható Változása (BVA).