Adnak is, kapnak is

2015. augusztus 20. csütörtök - 07:30 / Timár Gigi
  •    

Az egyetlen megoldás egy felelős vállalkozás számára, ha önfenntartóvá válik. Mert bármilyen szép a cél, és fontos a vállalt misszió, ehhez eredményesen működnie is kell – vélik az újrahasznosított farmerral foglalkozó Réthy Fashion alapítói.

Réti Éva – Fotó: Hatlaczki Balázs

Mindig is szabott-varrt, de csak hobbiszinten Réti Éva, a Réthy Fashion egyik alapítója.

– A vállalkozással az ötletre vártam, hogy mitől lesz más az én divatcégem, mint a többi – meséli.

Az ötletet végül a használt farmerek adták, amelyeket az ismerősök hoztak Évához megjavítani. Ami javíthatatlannak minősült, azt sem dobta ki – mivel itthon nincs külön lehetőség a textilhulladék gyűjtésére –, inkább új termék lett belőle.

Cél az újítás

A farmer-újrahasznosítás önmagában nem egyedi, csak az, ahogy a Réthy Fashionnél gondolkodnak róla. Éva szerint ugyanis szomorú, hogy ezt a nagyon jó anyagot sokszor „silány” termékként hasznosítják újra, pedig sokkal magasabb színvonalú darabok is készülhetnek belőle.

– Három éve felhívtam az egyik barátnőmet, Papp Ildikót, hogy kezdjük el a vállalkozást. Mindketten dolgoztunk, jó anyagi hátterünk volt, nem a pénz motivált a vállalkozásra. Inkább az, hogy úgy éreztem, nem tudom megvalósítani önmagam. Többre vágytam. Általában tele vagyok ötletekkel, állandóan újítok, erre pedig a saját vállalkozás a legjobb terep.

Öt termékkel és egy weboldallal indultak, de hamar kiderült, hogy egyedi ruhát nem olyan könnyű a neten eladni.

– Egy szabott ruhát nem vesznek meg online, főleg nem egy ismeretlen cégtől. Néhányan rendeltek, de valójában nem működött a webshop. Ahhoz viszont, hogy kiskereskedőknek szállítsunk, nem volt elég tőkénk – hisz nagyobb mennyiséget kellett volna előre legyártanunk.

„Üzleti Etikai Díj 2015” – Jelölje vállalatát!
Várjuk azon vállalatok jelentkezését, melynek vezetői, munkatársai úgy érzik, hogy etikus, felelősségteljes magatartással vesznek részt az üzleti életben, és ezért pályázni szeretnének a 2015. évi Üzleti Etikai Díjra. A független, üzleti és kormányzati szereplő által nem befolyásolható „Üzleti Etikai Díj” 2000 óta, immár 16. éve kiemelkedő szerepet tölt be az üzleti életben etikusan működő cégek elismerésében.

A kis lépésekben haladó építkezés és az erős szociális érzékenység határozta meg a vállalkozás fejlődését. Fontos pont volt a cég életében, amikor a NESsT társadalmi vállalkozásokat segítő programjába bekerültek. A szervezettel másfél évig dolgoztak együtt, a program révén némi anyagi támogatáshoz is jutottak.

Eladhatónak lenni

Éva szerint nagyon fontos belátni, hogy bármilyen szép a cél, a fenntartható működéshez a profit is kell.

– Aki csak missziót teljesít, el fog bukni. A működés feltételeit önmagunknak kell megteremteni. A környezetvédelem csak úgy lesz integrálható a fogyasztói társadalomba, ha az utóbbi szabja meg a gondolkodást, és eladható termékeket hozunk létre a misszió által meghatározott módszerekkel. Akkor tudsz adni, ha kapsz is. A terméken nem is kell látszania, hogy újrahasznosított anyagból készült, hisz az emberek nagy többségét ez nem érdekli. Tehát az, hogy hogyan értékesíthető a termék, ugyanolyan fontos, mint maga a misszió.

A hitelesség azonban elengedhetetlen, így a folyamat minden része fenntartható. A gyerekfarmereket nem bontják szét, mert hasznosabbnak tartják, ha rászoruló családokhoz kerülnek. Az újrahasznosított alapanyagot mosódióval tisztítják, a feldolgozással pedig hátrányos helyzetű embereknek adnak munkát (lásd keretes írásunkat). Semmi nem vész kárba, a kibontott zipzárak egy másik iparművész kezében ékszerré változnak.

Négy lábon

A cég első „lábát” a legalapvetőbb probléma, az alapanyag-beszerzés termelte ki. Az iskolai papírgyűjtések mintájára szervezett farmergyűjtés mostanra teljes ÖkoNap-programmá nőtte ki magát. Ennek része a farmerbegyűjtés, ahol az osztályok közötti verseny nyertesét díjazzák. Hívnak külső előadókat, akik a korosztálynak megfelelő környezetvédelmi tematikájú előadásokat tartanak. Hulladékból termékeket készítenek a gyerekekkel, illetve divatbemutatókat szerveznek az ott készült és a saját, újrahasznosított alapanyagú ruháikból. Ez afféle win-win helyzet, hisz az iskolák számára fontos a gyakorlati környezetvédelem, az ilyen programok beemelése az oktatásba.

Lelépnek az alkalmazottak az etikátlan cégektől
Rosszabbodott a vállalati etika állapota az előző évhez képest egy friss kutatás szerint. A közérdek, a munkáltatók érdeke valamint a személyes érdekek közti konfliktusuk általában a pénzügyi eredmények közlésével, adókötelezettség értékelésével valamint közbeszerzési szerződések feltételeivel és eljárásaival voltak kapcsolatosak és sokszor felmondáshoz vezettek.

Az alapanyag másik forrása, hogy gyűjtőpontokat hoztak létre, a leadott farmerekért pedig kedvezményre jogosító kuponokat adnak. A Réthy Fashion szívesen jelenik meg fesztiválokon is, de a rendezvények nem csak az alapanyag-beszerzés miatt fontosak. Ez külön üzletággá nőtte ki magát: a helyszínhez és a megrendelőhöz szabott öko-divatbemutatókat tartanak hotelekben, és hívták már őket rendőrnapra is.

Fontos tevékenység persze az egyedi megrendelésre készülő termékek gyártása is, hisz ez volt a kiindulás. Ehhez a farmerek mellett szintén újrahasznosított csipkét használ Éva, így minden darab teljesen egyedi, az áruk viszont a „fast fashion” cégek szintjéhez igazodik, mivel a cél a népszerűség növelése, hogy tényleg elinduljon a farmer-újrahasznosítás.

A legújabb és legnagyobb növekedéssel kecsegtető üzletág a forma- és munkaruhák gyártása. A farmer erre kiválóan alkalmas, ha pedig újrahasznosított, még a környezetért is tesznek az ezt választó felelős cégek. Együtt dolgoznak egy, a vállalatok karbonsemlegesítésével foglalkozó céggel – természetesen a Réthy Fashion is megszerezte már a karbonsemleges minősítést –, amelynek jó, hogy alternatívát tud kínálni az ügyfeleinek, Éváék pedig olyan nagyobb cégekhez juthatnak el általuk, amelyek eleve nyitottak a fenntarthatóságra.

– Most még nem az a cél, hogy ezres nagyságrendben szállítsunk – fontos az egyediség megtartása –, de ebben az irányban látunk jelentős fejlődési lehetőséget.

Kis léptekkel

Egyelőre a családi házuk dolgozószobájában dolgoznak, az idén szeretnének Szigetszentmiklóson létrehozni egy központot és bemutatótermet. A termékek megtalálhatók egy budapesti, kifejezetten fenntartható dizájntermékeket kínáló galériában is. Most úgy látják, jövőre elérik az induláskor kitűzött célt, hogy a vállalkozásból megéljen a két alapító család.

Bár egyelőre apró a cég, figyelnek rá, hogy minden megjelenésük professzionális legyen, így nagyobb megrendelők bizalmát is elnyerjék. Nem sietnek sehova, hosszú távra terveznek, olyan céget akarnak felépíteni, amit egyszer majd a gyerekeik vihetnek tovább. Egy olyan céget, amivel, ahogy Éva mondja, bebizonyítja, hogy egy vállalkozás nem csak rombolhatja, de építheti is a fizikai és társadalmi környezetét.

Segít a munka
Az alapanyag bontásához és mosásához egy mentálisan sérült embereknek munkaterápiát nyújtó központtal, a kispesti Forrás Házzal működnek együtt. Az úgynevezett pozitív munkaterápiás csoportban 15-20 fő dolgozik, köztük sokgyerekes anyák, akik nem találnak munkát, autisták, depressziósok, kábítószerfüggők. Aki minden délelőtt megjelenik, dolgozhat. A hosszú távú cél a munka világába való visszavezetés. A dolog működik, bár az adminisztratív környezet nem könnyíti meg az olyan segítő szervezetek működését, amelyek nem fizetik ki a drága akkreditációt.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor