A vezetői tudatosság nem függ az életkortól

Miközben kedvező irányba mozdult a vezetői tudatosság a magyar vállalatoknál, a vezetőfejlesztési gyakorlatok gyakorisága csökkent, vagy stagnált. A vezetési gyakorlatokban nincs különbség férfi és női vezetők, vagy X, illetve Y generációs vezetők között – derült ki a Menedzsmentor 2017. évi Tudatos Vezetés kutatásából.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Cikkünk előző részében összehasonlítottuk a Menedzsmentor 2017-es és 2012-es kutatásának eredményeit. Láthattuk, hogy a vezetői tudatosság az elmúlt 5 évben kedvező irányba mozdult, ugyanankkor bizonyos vezetőfejlesztési gyakorlatok alkalmazásának gyakorisága visszaesett. A válaszadók 55 százalékánál volt teljesítményértékelés, szemben a 2012-es 63 százalékkal. Míg 2012-ben 63 százalék kapott vezetőképzést munkájának támogatására, 2017-ben ez az arány 52 százalék volt. Dolgozói elégedettségi felmérést a válaszadók szervezeteinek 57 százalékában végeztek, mely az előző felmérés adataihoz képest 2 százalékos csökkenést jelent. A 360 fokos értékelésben részesülők aránya 35 százalék maradt. A coaching az egyetlen terület, ahol növekedést tapasztaltak a kutatók, 30 százalékról 36 százalékra nőtt az ezt az eszközt alkalmazó cégek aránya.

A kutatás részletes eredményei innen letölthetők!

A következőkben azt tekintjük át, hogy a különféle egyéni és vállalati demográfiai tényezőknek, a vállalati vezetőfejlesztő és visszajelző kezdeményezéseknek, valamint a közvetlen felettes által alkalmazott vezetői gyakorlatoknak van-e befolyásoló hatása.

Elismerni a nem tudást – ez a siker kulcsa
Steven D’Souza, a madridi IE és a London Business School tanára a tudást nevezte a világ leggyorsabban elfogyó áruféleségének. Sokan megijednek akkor, amikor valami ismeretlennel találkoznak, márpedig a mai, gyakran változó körülmények között ez rendszeresen előfordul. Számos dologra soha nem is fogjuk tudni a választ.
Női és férfi vezetők

Sem a 2017-es, sem az öt évvel ezelőtti felmérés statisztikai elemzése nem mutatott különbséget a női és a férfi vezetők között az általuk alkalmazott vezetési gyakorlatok tekintetében. Az tehát, hogy a női vagy a férfi vezetők nemükből fakadóan jobbak vagy rosszabbak lennének, pusztán adatokkal alá nem támasztott spekuláció.

X és Y generációs vezetők

Amikor kiderült a kutatók számára, hogy jelentősen többen alkalmazzák a bevált vezetési gyakorlatokat a friss vezetői mintánkban, mint az öt évvel korábbiban, azonnal felmerült a kérdés, vajon az Y generációs vezetők megnövekedett arányának tudható-e be a pozitív változás. Az adatok alapján azonban úgy tűnik, nem ez a helyzet: a vezetői gyakorlatok tekintetében nincs számottevő különbség.

Mindössze három állításnál találtak 10 százalékpont körüli eltérést, két esetben az Y generációsok, egy esetben az X generációsok javára.

A 35 év alattiakra jellemzőbb, hogy az utóbbi fél évben elérték kitűzött céljaik többségét, és az is – talán nem meglepő módon –, hogy a céljaik elérését szolgáló időbeosztás szerint dolgoztak. Ők tehát valamivel céltudatosabbnak tűnnek. Emellett azonban az X generációsoknál kisebb arányban igyekeztek megismerni beosztottaik motivációs tényezőit. A többi 15 állításnál elhanyagolható a különbség a két generációhoz tartozó válaszadók között.

Nem az életkor teszi a tudatosságot - Kép: Pixabay

Nyelvtudás

A tárgyalóképes idegennyelv-tudással bíró válaszadók nyolc vezetői gyakorlattal kapcsolatban 10-20 százalékponttal nagyobb arányban állították, hogy végezték az adott tevékenységet, összehasonlítva az alacsonyabb nyelvtudással bírókkal.

  • Az újítások támogatása (+21%),
  • a jövőkép megosztása (+19%),
  • a gyengeségek javítása (+18%),
  • a visszajelzés kérése (+17%),
  • az erősségekre építés támogatása (+15%),
  • a munkatársi kapcsolatok erősödésének elősegítése (+12%),
  • a konkrét, mérhető célkitűzés (+11%)
  • és a célok elérése (+11%) terén mutatkoztak tudatosabb vezetőnek.
Új és régi vezető kollégák

Öt évvel ezelőtt nem találtak statisztikailag szignifikáns különbséget a vállalatnál, illetve az adott pozícióban viszonylag újnak számító vezetők és a régebben ott dolgozó menedzserek között. Bár óriási eltérést most sem érzékeltek a kutatók, megállapítható, hogy a jobban „megmelegedett” vezetők egy kicsit hajlamosabbak az elkényelmesedésre a vizsgált vezetői gyakorlatok használata tekintetében, mint frissebben érkezett vagy pozícióba került társaik. 12-14 állításnál is valamivel kevésbé volt rájuk jellemző az adott gyakorlat alkalmazása, három állításnál pedig 10 százalékpont feletti eltérést is tapasztaltak. Az 5 évnél régebb óta a cégnél dolgozók kevésbé kérnek visszajelzést, és a két évnél régebben kinevezettekre jellemző kevésbé az újító kezdeményezések támogatása és a szervezeten belüli kapcsolatépítés más területekkel.

A vezetői tapasztalat években mért mennyisége összességében nem bizonyult vízválasztónak sem 2012-ben, sem 2017-ben. Attól tehát, hogy valaki több éve irányít embereket, még nem lesz szakszerűbb, tudatosabban működő vezető.

Ügyfélként kéne kezelni az alkalmazottakat
Ma a jó vezető prioritásokat állít fel, és hiperérzékenyen reagál a legújabb technológiákra – felismeri például, hogy melyiket kell integrálni a szervezet működésébe –, a szervezet céljainak maradéktalanul megfelelő képességekkel rendelkező, a tanulásra nyitott emberekkel veszi körül magát, és átláthatóan kormányozza a csapatát. A 21. századi szervezetek lelke ugyanis a csapat.
Vezetők vezetői

Úgy tűnik, hogy a magasabb pozícióban dolgozó, vezetőket irányító vezetők az állítások háromnegyedével valamivel nagyobb arányban értenek egyet, mint a középvezetőként tevékenykedő válaszadók. Három olyan állítás van viszont csak, ahol jelentősebb, 15-17 százalékpontos különbséget mértek. A vezetők vezetői közül többen támogatják az újításokat, segítik a konfliktusmegoldást és osztják meg a jövőképüket a kollégáikkal.

Magyar és külföldi cégek

Mindkét kutatás adataiból egyértelműen kiderült, hogy egyes vezetői gyakorlatok a külföldi tulajdonú vállalatoknál elterjedtebbek. Öt éve három ilyen területet találtak:

  • a rendelkezésre álló információk megosztása (+16%),
  • konkrét és mérhető célkitűzések (+13%),
  • és az egyéni fejlesztési terv készítése (+16%).
2017-es felmérés már hat ponton mutatott eltérést a külföldi cégek javára:
  • beszélgetés a munkatársakkal arról, hogy mi motiválja őket (+20%),
  • kapcsolatépítés más területekkel szervezeten belül (+16%),
  • a munkatársak egymás közti kapcsolatainak erősítése (+13%),
  • a konkrét, mérhető célkitűzések (+13%),
  • az egyéni fejlesztési terv készítése (+12%),
  • valamint a saját vezetői fejlődéssel való foglalkozás (+11%).
Kis-, közép- és nagyvállalatok

A vizsgált vezetői gyakorlatok közel felénél volt megfigyelhető, hogy minél nagyobb szervezetről van szó, annál jellemzőbb az adott gyakorlat alkalmazása. Ezek a

  • konkrét és mérhető célkitűzés,
  • az őszinte visszajelzés,
  • a személyes fejlődés tervezése,
  • a konfliktusmegoldás támogatása,
  • az egyéni motivátorok megismerése,
  • az erősségek kibontakoztatásának támogatása,
  • a gyengeségek javításának elősegítése,
  • és a saját vezetői képességek fejlesztése.
Úgy tűnik tehát, hogy ezen rendszerek használata pozitívan összefügg számos általunk vizsgált vezetési gyakorlattal. Azt természetesen nem merhetjük kijelenteni, hogy a kettő között ok-okozati összefüggés is van, azaz, hogy biztosan a HR rendszereknek és támogatásnak köszönhető az üdvözítő különbség.
Mit keres Jézus a vezetői tréningen?
Az üzenet kétezer éve állandó: ahelyett, hogy a hibáinkra koncentrálnánk – amelyek az egyre komplexebb világunkban óhatatlanul előfordulnak –, foglalkozzunk inkább azzal, amit megtehetünk.
A közvetlen felettes által alkalmazott vezetési gyakorlatok hatása

Még az első, 2012-es kutatás során a kutatók abból a hipotézisből indultak ki, hogy a közvetlen felettes által alkalmazott vezetési gyakorlatok jelentősen befolyásolhatják a válaszadók saját vezetői működését. A normakövetés, valamint a jó és a rossz példák lehetőséget adnak a tanulásra. A statisztikai elemzés viszont azt mutatta, hogy többnyire nincs korreláció a vezetőtől látott és a saját gyakorlatok között.

2017-es felmérés elemzésekor ugyanerre a következtetésre jutottak: nem nagyon befolyásolja a felettes vezetői működése a vizsgált gyakorlatok alkalmazását. Míg gyermekkorunkban a tanulás igen fontos módja az utánzás és a példakövetés, úgy tűnik, hogy a felnőttkori vezetői viselkedésünket más tényezők határozzák meg. A felettes vezetői működésénél sokkal erőteljesebb befolyásoló tényező a vállalat mérete és a tulajdonosi kör összetétele, ami a szervezet kultúrája tekintetében meghatározó lehet.

A vállalati vezetőfejlesztés hatása

Az összefüggések vizsgálata során egyértelmű volt az eredmény, miszerint a vállalati vezetőfejlesztő és visszajelző rendszerek mindegyike kivétel nélkül pozitív hatást gyakorol az összes vizsgált vezetői gyakorlat használati valószínűségére. Általánosságban elmondható, hogy a céges vezetőtámogató eszközökkel támogatott válaszadók körében átlagosan másfél-kétszer annyian végzik a vizsgált gyakorlatokat, mint azok a menedzserek, akik ilyen segítséget nem kaptak munkáltatójuktól.

Van négy olyan terület, amire a vezetői fejlődést támogató eszközök mindegyike igen erős pozitív hatást gyakorol (35–50 százalékponttal jellemzőbb a vezetői fejlődést támogató eszközökben részesülő vezetőkre):

  • saját prioritások és célok meghatározása,
  • a rendelkezésre álló információk megosztása a kollégákkal,
  • őszinte visszajelzésadás,
  • beszélgetés a beosztottakkal a motivátoraikról.
Kiszabadul az új generáció az aranykalitkából?
Mások a mai fiatal vezetők, mint a rendszerváltás után gyors karriert befutott szerencsés generáció képviselői? Mi a gyors karrier titka a mai világban? Számít a szülői háttér, a neveltetés, az iskolai eredmények? Mennyiben motiválja a vezetőket a pénz, a hatalom, a szeretet és az alkotás? Hogyan boldogulnak a még mindig férfivilág üzletben a női felsővezetők?
Három területre viszont önmagában egyik módszer sem bizonyult a többi gyakorlattal összehasonlítva jelentős megkülönböztető tényezőnek (csak 10-20 százalékponttal jellemzőbb a vezetői fejlődést támogató eszközökben részesülő vezetőkre, de itt is van összefüggés):
  • a célok eléréséhez szükséges időbeosztás alkalmazása,
  • a munkatársak tervezett fejlesztése,
  • a munkatársak gyengeségeinek javítása.
Megállapítható továbbá, hogy az egyes fejlesztő-visszajelző eszközök igénybevétele más-más arányban hatott a többi vezetési gyakorlat alkalmazására. A vezetőfejlesztést támogató eszközök hatására általánosan jellemző, eddig részletezett kapcsolatok mellett az alábbiak figyelhetők meg:
  • A vezetői teljesítményértékelés pozitív hatással van arra, hogy a válaszadók mennyire tudatosan törekednek a munkájukat a vállalati értékekkel összhangban végezni, valamint arra, hogy igyekeznek-e a csapatukon belüli kapcsolatok épülését elősegíteni.
  • A 360 fokos értékelés számottevően valószínűbbé teszi azt is, hogy a vezetők segítsék a konfliktusok megoldását, de nincs jelentős hatással a célok elérésére.
  • A dolgozói elégedettségi felmérés alkalmazása ugyancsak jelentős mértékben pozitívan korrelál a konfliktusmegoldásba való vezetői bevonódással, a csapaton belüli kapcsolatok építésének elősegítésével és a más osztályokkal folytatott kapcsolatépítéssel. Talán nem meglepő, hogy a dolgozói elégedettségi felmérés használata a legkisebb arányban kapacitálja a vezetőt arra, hogy a munkatársak gyengeségeinek javítására koncentráljanak.
  • A vezetői tréning résztvevői a fent felsoroltak mellett a cégen belüli kapcsolatépítéssel és a munkatársak erősségeire építéssel van erős pozitív összefüggésben. Nem teszi valószínűbbé azonban a beosztotti gyengeségek javításának támogatását. Úgy tűnik tehát, hogy a vezetői tréningek a pozitív pszichológia alapvetéseinek használatát valószínűbbé teszik, miszerint érdemesebb a meglévő adottságok és erősségekre építeni, a gyengeségek javítgatása helyett.
  • A coaching csak arra a négy viselkedésekre volt kiemelkedő mértékben pozitív hatással, amelyekre a többi fejlesztő és visszajelző eszköz is. Legkevésbé pedig abban a tekintetben emelkedik ki a coachingban részesülő vezető, hogy a jövőképéről beszéljen a kollégáival, valamint abban, hogy a beosztottai gyengeségeit javítsák.
A tréningben és coachingban egyaránt részt vettek körében értelemszerűen sokkal jellemzőbb, hogy többször is időt fordítottak a vezetői képességeik fejlesztésére, összehasonlítva azokkal, akiknél nem volt ilyen támogatás. Ennek ellenére az ilyen segítséget nem kapó vezetők 40-50 százaléka valamilyen más módon mégis szánt időt a saját fejlesztésére.  Ez megerősíti a feltételezést, hogy a belső motiváció a vezetői tanulásra jobban jellemző ma, mint öt évvel ezelőtt.

Annak ellenére, hogy a vezetőfejlesztő eszközök és visszajelző rendszerek használata stagnált vagy akár csökkent az elmúlt öt évben, a vezetők mégis jelentősen több kívánatosnak tartható gyakorlatot végeztek 2017-ben, mint 2012-ben, és az eszközök tekintetében a coaching, mint fejlesztő eszköz előtérbe került a hazai cégeknél és a kkv-szektorban. Az eredményekből az is egyértelmű, hogy a vezetőfejlesztő és visszajelző rendszerek hadrendbe állításának van pozitív hozadéka: a vizsgált gyakorlatok használatát átlagosan 30 százalékponttal valószínűbbé teszi.

Az is megfigyelhető azonban, hogy ezek az eszközök nem tudnak elég eredményesek lenni abban, hogy a vezetők többsége a céljai elérését támogató időbeosztással dolgozzon, de abban sem, hogy tervezetten támogassa a beosztottai fejlődését. Úgy tűnik tehát, hogy itt sem a tudásszerzés, sem a rendszerbeli elvárás nem elégséges. Az ismeretek gyakorlatba ültetését kell erőteljesebben és vélhetően személyre szabottan segíteni.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo