Annak ellenére, hogy egyre több magyar vállalat ismeri fel az önkéntes programok szerepét a dolgozói elkötelezettség növelésében és a munkahelyi légkör javításában, Magyarországon ma még csak a nagyobb vállalatok 30%-a, a kis- és közepes vállalkozások közül pedig minden 10. valósít meg a munkatársak önkéntes részvételén alapuló karitatív, szociális vagy társadalmi támogató programot. Azért hogy növelni tudja a vállalati önkéntes programok elfogadottságát, az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) és a GE további 5 nagyvállalattal összefogva, ebben az évben közösen indítja el az ENSZ által is támogatott IMPACT 2030 kezdeményezést Magyarországon. A globális szintű kezdeményezés célja az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak támogatása a vállalati önkéntesség eszközrendszerével. Az IMPACT 2030 magyarországi vezetőségének első tiszteletbeli elnöke Joerg Bauer, a GE Hungary elnöke.
Óvodák kerítését festő felsővezetők, hajléktalanoknak ételt osztó menedzserek, kórházak gyermekosztályait felújító informatikusok, hátrányos helyzetű fiatalokat mentoráló kollégák. Ma már Magyarországon is találkozhatunk a vállalati önkéntesség számos formájával, de az arra rászoruló intézményeknek nyújtott fizikai segítség mellett egyre elterjedtebb a pro bono, más néven tudás alapú önkéntesség is. Ennek keretében a cégek vezetői és szakemberei munkaidejükben pénzügyi, marketing, kommunikációs, vagy éppen digitális szakértelmük és tudásuk átadásával segítenek szociális, egészségügyi és kulturális intézményeket, illetve civil szervezeteket.
Amellett, hogy lehetővé teszi a támogatott szervezetek infrastruktúrájának és ismereteinek fejlesztését, a vállalati önkéntesség persze a kezdeményező vállalat számára is számtalan előnyt jelent. Segít többek között a munkahelyi légkör javításában, a cég, mint foglalkoztató imázsának erősítésében és a dolgozói elkötelezettség növelésében, valamint a munkatársak megtartásában és szakmai hatékonyságának támogatásában.
Annak érdekében, hogy a vállalati önkéntességet népszerűsítsék és még több cég számára adjanak követendő példát, az ÖKA és a GE együtt indítja el az ENSZ által is támogatott IMPACT 2030 kezdeményezést Magyarországon. A program célja az, hogy a vállalati önkéntesség eszközrendszerével támogassa az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, egyebek mellett a klímavédelem, az egészségmegőrzés, a nemek közötti egyenlőség, az oktatás, az éhezés ellenni küzdelem, élővizeink megóvása és a környezetvédelem terén.
Idén az IMPACT 2030 keretében a vállalati önkéntesség iránt régóta elkötelezett vállalatok fogtak össze. A kezdeményezést egy vállalati vezetőkből álló tiszteletbeli vezetőség is támogatja, melynek tagjai Blaskó Nikolett az ACG Reklámügynökség alapító-ügyvezetője, Eölyüs Endre a MasterCard Magyarország ügyvezető igazgatója, Fogarasi Norbert a Morgan Stanley Magyarország ügyvezető igazgatója (felkérés alatt), Thomas Straumits az MSD Magyarország ügyvezető igazgatója és Pogány Éda a Coca Cola HBC külső kommunikációs igazgatója, elnöke pedig Joerg Bauer a GE Magyarország elnöke.
„Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy részesei lehetünk az ENSZ globális IMPACT 2030 kezdeményezésnek Magyarországon. Ez egy kiváló lehetőség minden résztvevő vezető és vállalat számára arra, hogy a vállalati önkéntességét az IMPACT 2030 kezdeményezés, mint ernyőszervezet egy magasabb szintre emelje. Az IMPACT 2030 csapat célja, hogy a vállalati önkéntességgel kapcsolatos célkitűzések megvalósítását segítse és szolgálja. Személy szerint nagy örömmel fogadtam el a vezetőség felkérését, hogy a kezdeményezés tiszteletbeli elnöki pozícióját elsőként betöltsem” – mondta Joerg Bauer, a GE Hungary elnöke.
„Hiszünk a tudásmegosztás erejében és abban, hogy ezzel nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a helyi közösségek és civil szervezetek hatékonyabban tudják végezni saját alaptevékenységüket. Az IMPACT 2030 hazai képviselőjeként szeretnénk a nagyvállalati összefogást új szintre emelni és ezáltal tovább segíteni a vállalati önkéntesség hazai fejlődését. A vállalati önkéntes programok jók a támogatottaknak, jók a vállalatoknak és a munkavállalóknak is, ezért célunk az, hogy az önkéntesség kultúráját és gyakorlatát az ENSZ fenntarthatósági céljaival összhangban erősítsük, jó példák hazai bemutatásával” – mondta el F. Tóth András, az Önkéntes Központ Alapítvány ügyvezető igazgatója.
A sikeres vállalati önkéntes programokhoz a jó szándékon, a tenni akaráson és a pénzügyi forrás biztosításán túlmenően több dolog is szükséges. Fontos például, hogy a felsővezetők támogatásukról biztosítsák a programokat, hogy annak legyen egy kijelölt koordinátora, hogy ösztönözzék a munkatársakat a programban való részvételre, és hogy biztosított legyen számukra az, hogy az önkéntességet munkaidőben végezhessék. Ha mindez összeáll, és egy jó ügy segítése érdekében a vállalati kultúra részévé válik, a management biztos lehet abban, hogy az önkéntes programokra fordított idő és pénz a munkatársak motiváltságában és hosszú távú elkötelezettségében térül meg.