Mobilra optimalizálni: miért, hogyan és kinek jó?

2013. április 19. péntek - 07:30 / kfarkas
  •    

A rohamosan terjedő okostelefonok korában alapvető elvárásnak számít, hogy a céges weboldalak, vagy webáruházak mobileszközökről is élvezhetőek legyenek. Az optimalizálás hogyanja és mikéntje a cégvezetők számára sok esetben ismeretlen terület, ezért a leggyakrabban felmerülő kérdésekre most választ kaphat szakértőnktől, Bátky Zoltántól, a Technet.hu főszerkesztőjétől.

Ma már elengedhetetlen tartozék – Kép: SXC

Miért van szükség a mobilos weblap-optimalizálásra?

Alapvetően a weboldalak széles, nagy számítógép-képernyőkre készülnek, sok szöveggel, processzort megterhelő multimédiás tartalmakkal, egérre szabott kezelőfelületekkel – leginkább ezeket kell „lenyesni”, illetve átalakítani azért, hogy a netezés szempontjából egyre jobban elterjedő okostelefonok és tabletek kijelzőire, valamint kezelési módjaira faraghassuk át a weboldalunkat. Ha egy hagyományos weboldalt próbálunk megnézni mobilon, az elrendezése miatt sokkal kényelmetlenebbül találjuk meg rajta a keresett információkat, egyes elemek ráadásul meg sem jelennek (a Flash tartalmakat például a legtöbb mobilrendszer már nem támogatja). A mobilra optimalizált weboldal az elrendezésében és funkcionalitásában a kis kijelzők, az érintéssel kezelés, valamint a PC-nél gyengébb hardver követelményeit szem előtt tartva ad az olvasónak teljes körű „élményt” bosszankodások, nem megtekinthető elemek, kiismerhetetlen navigációs trükkök nélkül.

A mobil alkalmazás, azaz applikáció (röviden app) annyiban különbözik a fentiektől, hogy ilyenkor egy különálló program képében fut a weboldal vagy annál akár bővebb, színesebb, interaktívabb tartalom, tehát nincs szükség a megtekintéshez külön böngészőre, ami szélesebb lehetőségeket tesz lehetővé, mert nem kell annak korlátai között mozogni.

Miért éri meg a weboldalunkat mobilra optimalizálni, vagy akár app formájában elkészíteni?

Kik azok a mobinauták?
Az elmúlt években látványosan nőtt az okostelefont használók száma, már közel 2,3 millióan rendelkeznek ilyen készülékkel. Az új ügyfelek kétharmada pedig ezeket választja. A várakozások szerint három éven belül a Föld minden második lakosának lesz okostelefonja. (Már ma is rekordokat dönt az értékesítés.) A cégvezetők többsége már ma is rendelkezik ilyennel, igaz, sokan inkább szórakozásra használják. Még. A mobil internet egyre általánosabbá és megbízhatóbbá válásával, valamint a gazdasági helyzet által kikényszerített hatékonyságnövekedés miatt azonban a mobiltelefon az üzleti életben is mind nagyobb szerephez jut.

A mobil optimalizálás már-már kötelező jellegűnek számít egy vállalati weboldal esetében. A webes megtekintéseknek egyre nagyobb hányada érkezik valamilyen mobil eszközről, és ha egy optimalizálatlan weboldal fogadja a telefonról hozzánk látogatókat, nagy eséllyel elveszítjük őket. Könnyen átpártolhatnak olyan versenytársunkhoz, ahol a telefon kijelzőjén is egy pillanat alatt megtalálhatják a nekik fontos információt. (A felmérések szerint egy év alatt a négyszeresére ugrott a mobil eszközökről érkező látogatások száma és a trend a jövőben is folytatódik.)

Az applikáció készítése már jóval speciálisabb kérdés: tapasztalatok szerint a hagyományos weboldalak még mindig optimalizált, ám böngésző alapú formában működnek igazán, hiszen így kereshetőek maradnak a weben, valamint hivatkozhatnak rájuk más weboldalak. Dedikált alkalmazást leginkább akkor készítenek, amikor már többet szeretnének nyújtani egy optimalizált weblap lehetőségeinél, például video- vagy hanganyagokat, interaktivitást, játékot vagy épp valamilyen felhasználói jellegű szolgáltatást, illetve webáruházat.

Hogy álljunk neki a mobiloptimalizálásnak?

A telefon része a mindennapoknak
A Vatera felmérése szerint az okostelefonok olyannyira társaink a mindennapokban, hogy tulajdonosaik negyede velük étkezik, harmada pedig számítógépezés közben is a kezében tartja a készülékét. Így biztosan nem maradnak le egyetlen online aukcióról sem. Azt, hogy nő az online vásárlás iránti kedv, jól mutatja, hogy a válaszadók jelentős része már vett valamit telefonról. Negyedük a terméket választotta ki, minden tizedik pedig a fizetést is telefonról intézte. Elsősorban az elektronikai cikkek és a háztartási gépek népszerűek, ezeket választja minden harmadik mobilos vásárló, de jól fogynak „online” a ruhák és a játékok is.

Az a korszak már sajnos elmúlt, amikor néhány órányi szakkönyv- és webes oktatóanyag elolvasgatása után bárki össze tud dobni egy hagyományos weboldalt. Így van ez a mobilra optimalizált oldalak esetében is – ismerni kell sokféle technológiát és trükköt. Épp ezért a legegyszerűbb és leghatékonyabb egy olyan fejlesztőcsapat segítségét kérni, amely már megfelelő referenciát tud felmutatni – érdemes például kedvenc mobilos weboldalaink háza táján megkeresni, kik felelősek az átállásért.

Nagyon fontos szerep marad azonban a megrendelőre is: nekünk kell ugyanis meghatározni, a meglévő hagyományos weboldalról milyen tartalmak, milyen felosztásban kerüljenek a mobiloldalra. Kis kijelzőn, út közben mindenki végigolvassa a „nagy” weboldal sok ezer karakternyi szófolyamát? A pár hüvelykes felületre feltétlenül hatalmas képek kellenek? Minden menüpontot kihasznál majd a telefonos netező? A mobilon szükségtelen elemek kigyomlálásával fejlesztési időt és költséget spórolhatunk, valamint a hozzánk látogatók türelmével sem játszunk.

Milyen költségvonzata van egy mobilra optimalizált céges weboldal elkészítésének, és mi a helyzet egy alkalmazás megírása esetén?

Sajnos általános optimalizálási kalkulátor nincs. A munka inkább projektjelleggel számolható ki, tehát amikor átadjuk a fejlesztőknek az igényeinket, amelyben szerepel minden átalakítandó tartalom, az oldalak struktúrája, az elvárt funkciók, ez alapján a szakemberek kiszámolják az elkészítéshez szükséges időt, és ennek függvényében mondanak árat, amely általában a hagyományos weboldalak megtervezésének és felépítésének árához hasonló.

Az applikáció készítése hasonlóan időarányosan számolható, a fejlesztő ilyenkor is azt veszi alapul, hogy a kívánt funkció és kinézet eléréséhez hány programozó és dizájner mennyi ideig dolgozik majd. Mivel azonban az app fejlesztése jóval bonyolultabb, hiszen egy önálló programot kell elkészíteni, gyakran a szükséges idő is hosszabb, ezáltal pedig a költségek is magasabbak. Nem is beszélve arról, hogy a különféle rendszerekre (iOS, Android, Windows Phone stb.) külön-külön kell fejleszteni, hiszen ezek nem kompatibilisek egymással, és a kialakított, legyártott elemeknek csak minimális hányada „adható át” egyikről a másikra. (Magyarországon az Android az egyeduralkodó az okostelefonok között, a piaci részesedése önmagában a többszöröse az összes többi rendszernek.)

Kikkel érdemes elvégeztetnem a munkát? A legolcsóbbal vagy a legrátermettebbel, aki a legjobban optimalizálja a weboldalt?

Kikkel érdemes házat építtetni, a legolcsóbbal vagy azzal, aki kacsalábra épít palotát? A döntés teljesen a megrendelő kezében van. Általában természetesen itt is az arany középút számít, a gyakorlatban nagyon sok olyan esettel találkozom, amikor az előrelátó megrendelő már kész koncepcióval kezd keresgélni. Megnézi a neki tetsző módon optimalizált weboldalakat vagy épp versenytársai oldalait, és olyan fejlesztőket keres, akik az adott átalakítást végezték (vagy képesek ugyanerre a minőségre).

Mire érdemes ügyelni az optimalizálás során?

Egyrészt a fenti, kezdeti lépéseket semmiképp se hagyjuk ki. A fejlesztők csak akkor tudnak jó munkát végezni, ha mi magunk adjuk meg nekik az alapvető utasításokat, példákat mutatunk arra, milyenre szeretnénk faragni az oldalunkat. Ezenkívül fontos, hogy összeszedetten, átláthatóan adjuk át a szükséges adatokat, tehát a szöveges tartalmakat, a struktúrára, funkciókra vonatkozó elvárásokat – még a legjobb fejlesztő is „hozott anyagból” dolgozik, tehát dizájnol és programoz, de a megrendelő fejébe nem lát bele.

Hagyjunk időt a tesztelésre is – az éles indulás előtt kérjünk lehetőséget arra, hogy kollégáinkkal, vagy kiválasztott tesztalanyokkal körültekintően végigjárjuk az új, mobilos weboldal minden szegletét, nehogy egy kínos hiba vagy bosszantó hiányosság a végleges változatban is benne maradjon. Végül pedig itt is érvényes az aranyszabály: egy weboldalt nem lehet befejezni, csak abbahagyni. Új adatok, friss trendek, új technológiai környezetek bukkannak fel akár évente – gondoljunk csak bele, tíz éve még WAP-os mobil weboldalakat fejlesztettek pár mondatos, szöveges tartalommal… Tíz év múlva biztosan még fejlettebb, a kor vívmányaihoz igazodó weboldalak lesznek igazán hatékonyak, tehát készüljünk fel arra, hogy egy ma mobilra optimalizált weboldalt sem az örökkévalóságnak készítünk.

Nagy ugrás előtt áll a digitális média
Duplájára nőhet piaci részesedése a szektorban a következő három évben az iparág vezető döntéshozói szerint – derül ki az Ernst & Young legfrissebb felméréséből. A világ legnagyobb szórakoztatóipari és médiavállalatainak vezetői szerint a legtöbb lehetőség jelenleg a táblagépekben rejlik. „Az iparág vezetői szerint a digitális médiában rendkívül komoly növekedési potenciál rejlik mind a bevételek, mind a profit tekintetében. Különösen izgalmas üzleti lehetőséget kínálnak a digitális ökoszisztémák, az olyan rendszerek, amelyekben teljesen integrálódnak a szolgáltatások és az eszközök. Minél többet használják ezeket a fogyasztók, a szolgáltatók annál több releváns információhoz jutnak szokásaikról, így minden korábbinál hatékonyabb marketing- és reklámkampányokat indíthatnak, valamint személyre szabott szolgáltatásokat kínálhatnak” – mondta Havas István, az Ernst & Young vezérigazgatója egy felmérésük kapcsán.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek