Ha az interneten szeretnénk értékesíteni, legyen az szolgáltatás vagy termék, meg kell győződnünk arról, hogy az érkező oldalaink a legjobban szolgálják ki az ügyfeleket. Ha jól működik a keresőoptimalizálás a weboldalunknál, és hozza az érdeklődőket, azaz a kívánt látogatószámot, akkor a következő fontos feladatunk, hogy megtartsuk őket, felkeltsük az érdeklődésüket, elnyerjük bizalmukat, végül pedig rábírjuk őket a rendelésre vagy a vásárlásra. A jó hír, hogy ez a feladat bár nem egyszerű, drasztikusan megnövelheti a vásárlói hajlandóságot, és még csak nem is kerül extra költségekbe.
De mi is az a konverziós ráta? Leegyszerűsítve ez a mérőszám azt mutatja, hogy a potenciális érdeklődők hány százaléka vásárol ténylegesen. A weboldal esetében a konverzió jelentheti azt is, hogy a látogatók közül hány tölti ki a megrendelő űrlapot vagy kér ajánlatot, hányan regisztrálnak a weboldalon, iratkoznak fel a hírlevélre vagy töltenek le egy e-bookot.
A szakirodalom szerint körülbelül 1– 8 másodpercünk van arra, hogy az oldalunkkal lenyűgözzük a látogatót. Ennyi idő alatt vagy sikerül felkeltenünk az érdeklődését, és a látogató marad a honlapon, vagy ha nem azt kapja, amit szeretne, akkor továbbáll. A legfontosabb tehát az első benyomás. (Hogy mitől lesz jó élménye a felhasználóknak egy oldalon, arról itt olvashatja a LogMeIn felhasználói élmény tervezőjének tippjeit.)
Az érdeklődők nagy része még a legjobb weboldalakon sem vásárol, vagy nem azonnal. Éppen ezért ne ijedjünk meg, ha a konverziós arány alacsonynak tűnik. Iparáganként jelentős eltérések vannak, de általánosságban elmondható, hogy a 2-3 százalékos konverziós arány nagyon jónak mondható.
Tesztelni, tesztelni, tesztelni!
Sokszor kaphatunk meglepő teszt eredményeket. Nem is gondolnánk, mekkora ereje lehet egy-egy jól eltalált szónak, színnek vagy épp képnek.
- Eladási szövegeket, fő üzeneteket,
- Érkezési oldalakat
- Képeket
- Szövegmodul- és képelhelyezéseket
- Színeket
- Az ár megjelenítését (pl. az akciós vagy kedvezményes árakon árult termékek konverziója akár 20 százalékkal is magasabb lehet)
- A betűtípusokat
Az egyszerű a legjobb: a látogatók nem szeretik a bonyolult dolgokat. Ha keresnek valamit, szerencsés úgy „kínálni” nekik, hogy azt a lehető legkönnyebben megtalálják. Ezért fő üzenetünkkel találkozzon már az oldal fejlécében. Mi az, ami megkülönbözteti a cégünket a versenytársakétól? Ez az üzenet vonzza oda a látogató tekintetét, és keltse fel érdeklődését.
- Legyen tiszta, világos elrendezése az oldalnak, a menüpontok pedig legyenek könnyen átláthatóak.
- Válasszunk olyan betűtípust és méretet, ami könnyen olvasható (probléma szokott lenni a magyar nyelvnél az ö,ő, ü,ű betűk megjelenítése, ezekre is gondolni kell.)
- Ne kelljen sokáig navigálnia a látogatónak. 1-2 kattintással érje el a kívánt célt.
- Az oldalak ne legyenek zsúfoltak, a látogató nem fog végigolvasni egy regénynek is beillő szövegmennyiséget. Tagoljunk, emeljünk ki, szövegeink legyenek jól áttekinthetőek. A kiemelések vezessék a szemet.
- Dizájn, elrendezés: ne használjunk túl sok színt, a kevesebb ez esetben többet jelent.
- Sok felhasználó nem szereti a „görgetést” sem. A lényeges dolgok tehát kerüljenek az oldal felső részébe.
- Legyen nagyon egyszerű vásárolni tőlünk: a vásárlási folyamatot egyszerűsítsük le, amennyire csak lehet. Minden egyes problémás pont ugyanis csökkentheti a konverziós arányt. Jól érthető, egyértelmű utasításokkal (pl. „Kosárba tesz”, vagy „Tovább a fizetéshez”, vagy „Folytatom a vásárlást”) vezessük végig a vásárlót a pénztárig tartó folyamaton, sőt még utána is. Magyarázzuk el neki lépésről lépésre, mi fog történni a fizetés után.
- Mindig tartsuk szem előtt, hogy minél bonyolultabb egy oldal, annál több lehetséges vásárlót veszíthetünk vele.
- Az is lényeges, hogy minél drágább egy termék, annál több információra lesz szüksége a potenciális vásárlónak a döntési folyamat során. Ha ezeket nem találja, akkor egyszerűen megnézi a következő találatot a keresési listán, és a konkurenciánál vásárol. Tegyük nekik lehetővé, hogy a keresett termék vagy szolgáltatás információkhoz a legegyszerűbben hozzájuthasson. A termék adatlapok, képgalériák segítenek neki a döntésben.
- Az egyszerűség a bekért adatokra is vonatkozik: csak a legszükségesebb információkat kérjük el. Például a hírlevél-feliratkozási „kedv” egyenes arányban van az űrlapon kért információk mennyiségével. Sokszor, ha a látogató szembesül azzal, hogy egy sima hírlevél-feliratkozásért túl sok kérdésre kell válaszolnia, inkább hagyja az egészet, és továbblép…
Göcző Ágnes kkv marketing tanácsadó Marketing Jam Kft. www.marketingjam.eu