A megtakarítás még nem befektetés

Egyre több magyar rendelkezik megtakarítással, és egyre többen tudnak önerőből fedezni komolyabb összegű váratlan kiadást is. A rendszeres megtakarítással rendelkezők közel fele azonban készpénzben tartja megtakarításait – egy felmérés szerint.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre több magyar tud rendszeresen félretenni: 2017-ben a hazai válaszadók valamivel több mint 50 százaléka, 2018-ban pedig már közel 60 százaléka spórolt havi rendszerességgel. A magyarok spórolási lehetőségeit tekintve nincs eltérés az európai átlagtól. Az MNB adatai alapján a tavalyi évben a magyar háztartások 2500 milliárd forinttal növelték megtakarításaikat, ami a GDP 5,9 százalékának felel meg.

fotó: 401(k) 2012/flickr

Hazánkban egyre kevésbé jelent gondot egy jelentősebb, az átlagos félhavi nettó jövedelemnek megfelelő váratlan kiadás rendezése. A válaszadók több mint fele hitel vagy kölcsön felvétele nélkül is fedezni tud egy előre nem látható kiadást. Ez az adat 10 százalékponttal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti átlag.

Tudatosan spórolunk, de megtakarításainkból jellemzően nem lesz befektetés. Az európai átlaghoz képest több mint kétszer annyian tartjuk megtakarításainkat készpénzben.
Hazánkban a második legnépszerűbb spórolási forma a megtakarítási számla, mellyel a válaszadók több mint harmada rendelkezik, ezzel szemben európai társaink közel 60 százaléka él ezzel az eszközzel. Az értékpapírok és részvények lehetőségével a magyarok kevesebb mint 15 százaléka él. 

Legnépszerűbb megtakarítási célok

Elsősorban váratlan kiadásokra teszünk félre: 10-ből 7 válaszadó emiatt

Aratnak az okos automaták – rászoktunk az ATM-es befizetésekre
A tavalyi évben az OTP Bank okos ATM-jein történő befizetések száma meghaladta a 2 milliót. Volt, hogy egy nap alatt két milliárd is gazdát cserélt.
takarékoskodik. A magyarok számára továbbra is fontos a lakáscélú megtakarítás, de már kevésbé jelentős, mint a korábbi felmérésben volt. Ugyanakkor egyre többen spórolnak utazásra, ez a második legmeghatározóbb cél.

A magyarok számára fontos az öngondoskodás: az előző évhez képest nem változott azok száma, akik idős korukra tesznek félre. Az európai átlaggal összhangban a válaszadók majdnem negyede mondta azt, hogy nyugdíjas éveire spórol.

A pénzügyi tudatosság növekedése érezhető Magyarországon. Látszik, hogy régiós szinten hazánkban a legtudatosabbak, ha öngondoskodásról van szó. A kutatás alátámasztja, hogy a környező országok közül nagyobb arányban spórolunk erre a célra, mint Lengyelországban, Szlovákiában, Csehországban és Romániában.” – hangsúlyozta Deszpot Károly, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo