Túlszárnyalta az ötszázmilliárd forintos szintet tavaly a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma, írja az AdóOnline. Egy hosszú évek óta folyamatosan emelkedő trend ért ezzel fontos mérföldkőhöz; egy évtizeddel ezelőtt még az ötvenmilliárdot is alulról súrolta az e-kereskedelem bevétele. Az eNET Internetkutató Kft. által 2017-re becsült 545 milliárd forintos forgalom 27 százalékos felívelésnek felel meg a 2016-os 427 milliárdhoz képest. Az online vásárlások részesedése a hagyományos kiskereskedelemből szintén egyre emelkedik, súlya immár 6,2 százalékos.
Az eNET a következő éveket illetően is optimista. A szakemberek előrejelzése alapján a növekedési trendek tartósan fennmaradnak, így öt éven belül az 1000 milliárd forintos lélektani határ is reálisan elérhető.
Mindez a belföldi forgalomra vonatkozik, ám a magyar vásárlók nem csak a hazai webáruházakban költenek egyre szívesebben, hanem külföldiekben is. A más országokból is vásárlók száma 2015 óta 1,5 millióról 2,7 millió főre nőtt; a tábor csak az elmúlt egy évben félmillióval gyarapodott (a teljes netes vásárlói mezőny pedig megközelítette az 5 milliót). Ezt látva az eNET, amely 2001 óta kíséri figyelemmel a hazai e-kereskedelem előretörését, most először becslést adott a külföldi költésekre is. E szerint 2017-ben a magyar online vásárlók mintegy 400 milliárd forintnyi forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban. Ha ezt is beszámítjuk, akkor az online beszerzés már tavaly az 1000 milliárdos magasság közelébe jutott.
Visszatérve a magyarországi forgalomhoz, az online toplista élmezőnyében továbbra is megtalálhatók az olyan – az e-kereskedelemben hagyományosan erős – termékcsoportok, mint a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, a ruházat és sportruházat, valamint a játékok és ajándékok. A top5-be ezúttal a lakberendezés fért még be, hátrébb szorítva például a korábban előkelő helyen záró háztartási gépeket és fehérárut.
Az interneten keresztül beszerzett árucikkek célba juttatása terén változatlanul a futárok a legnépszerűbbek: 2017-ben a megrendelések összértékének háromnegyedét (73 százalékát) különféle futárszolgálatok, illetve a webshopok saját futárai kézbesítették ki. Elgondolkodtató jelenség ugyanakkor, hogy a csomagok kifizetésekor még mindig a számla utánvétes rendezése számít domináns megoldásnak. Ráadásul a megrendelések összértékének 47 százalékát készpénzzel egyenlítették ki (pedig online vásárlás esetében ez tekinthető a legkevésbé biztonságosnak), további 10 százaléknyiért pedig szintén utánvéttel, de bankkártyával fizettek a futároknál.