Leltár cikkek
Leltártrükkök – lopják a készleteket, de mégis stimmel a leltár?
December vége és január eleje a leltározás időszaka a gyártó és nagykereskedelmi cégeknél. A leltár az egyik legfontosabb kontroll pont a készletgazdálkodásban. Ha rendben van és nincs különösebb hiány, a legtöbb cégvezető meg is nyugtatja magát, hogy ezek szerint nincs biztonsági probléma a cégnél, nem dézsmálja senki a cég vagyonát. Nem is tévedhetnének nagyobbat. Ebben a cikkben arra mutatunk néhány példát, hogy a legtöbb gyártó vagy nagykereskedelmi cégnél milyen gyenge pontjai vannak a szokásos leltár folyamatnak, hogyan lehet átverni a leltározási rendszert és eltüntetni a valós készlethiányt.
Így lesz gördülékenyebb a leltározás
A leltározással kapcsolatos törvényi (2000. évi C. törvény a számvitelről) kötelezettségeinknek kétféle módon tehetünk eleget: vagy egyeztetéssel (analitikák és főkönyv), vagy mennyiségi felvétellel. A momentin szakértői mutatnak irányt és adnak reményt a mennyiségi felvétellel történő leltárfelvétel útvesztőiben, hogy a következő leltáresemény gördülékenyebben menjen végbe.
Pénzügyi zárás: drága, melós és még veszélyes is
Szívesen csökkentenék a pénzügyi zárásra fordított idő és munka mennyiségét a magyar vállalkozások – derül ki az LLP Hungary legfrissebb felméréséből. A kutatás arra is rávilágított, hogy még a tőkeerősebb hazai cégek ötöde is Excel-táblák segítségével vagy manuálisan végzi a pénzügyi zárásokat. A megkérdezett vállalkozások felénél pedig 4-10 ember munkáját is igénybe veheti a zárás lebonyolítása, ami a tetemes munkaidő-ráfordításon kívül jelentős hibakockázatot is rejt.
Mikor lehet felelősségre vonni a munkavállalót a leltárhiányért?
A munkahelyen való leltározás során előfordul, hogy a munkáltató leltárhiányt állapít meg. Természetes törekvés, hogy ebben a nem várt esetben a munkáltató szeretné megtalálni a hiányért felelős alkalmazottat, és felelősségre vonni. Milyen esetben felel a dolgozó a leltárhiányért? Milyen jelentősége van a leltárfelelősségi megállapodásnak?
Amire az induló vállalkozásoknak nagyon kell figyelni
Az immateriális javak és tárgyi eszközök leltárát a számviteli politikában rögzített időszakonként, legalább 3 évente kell elvégeznie a vállalkozásoknak, de az induló vállalkozásoknál már a kezdő beruházások után mindenképpen szükség van az eszközök leltározására.
Amit a leltárról tudni kell
A leltározás során sok szabálynak kell megfelelni és fontos, hogy az pontosan készüljön el, ezért fontos, hogy tisztában legyünk mire kell ügyelnünk a készítés során. Az RSM-DTM szakértője összeszedte a legfontosabb tudnivalókat.
A leltár, és ami mögötte van
Ismét itt a beszámoló készítésének szezonja! Ehhez kapcsolódóan egy sokszor rosszul értelmezett, vagy néha elfelejtett témát is érdemes átfutni: a számviteli törvény által előírt leltározást, azaz a mérleg leltárral való alátámasztását.