Amit a leltárról tudni kell

A leltározás során sok szabálynak kell megfelelni és fontos, hogy az pontosan készüljön el, ezért fontos, hogy tisztában legyünk mire kell ügyelnünk a készítés során. Az RSM-DTM szakértője összeszedte a legfontosabb tudnivalókat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Minden gazdasági eseményt a valóságnak megfelelően kell rögzíteni, hiszen a főkönyvi könyvelés év végi zárásához olyan leltárt kell készíteni, amely ellenőrizhető módon tartalmazza a mérleg fordulónapján meglévő eszközöket és forrásokat mennyiségben és értékben. A leltárnyilvántartás tételesen, ellenőrizhető módon tartalmazza a vállalkozás mérlegforduló napon meglévő eszközeit és forrásait, a valóságnak megfelelő mennyiségben és értékben. A leltározást a számviteli alapelveknek megfelelő folyamatos mennyiségi nyilvántartás vezetése esetén az eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzatában meghatározott időszakonként, de legalább háromévente mennyiségi felvétellel illetve minden üzleti év mérlegforduló napjára vonatkozóan a csak értékben kimutatott eszközöknél és kötelezettségeknél, valamint az idegen helyen tárolt eszközöknél egyeztetéssel kell elvégezni. A vállalkozó, amely megfelelő mennyiségi nyilvántartást nem vezet, évente köteles a mennyiségi leltározást elvégezni – figyelmeztet Héhn Miklós, az RSM-DTM számviteli üzletág vezetője legfrissebb blogbejegyzésében.

Kétféle leltárkészítési mód létezik:

Teljes leltár: Erről akkor beszélünk, ha az a vállalkozás valamennyi eszközét és forrását tartalmazza, ideértve a leltárfelvétel időpontjában a birtokában levő idegen (kölcsönbe vagy javításra átvett) eszközöket is.

Évközi, és évzáró leltár: Az év közben készült (vagyonmérleg, záró mérleg), illetve az éves beszámolók valódiságát alátámasztó dokumentáció, amely a részleges vagy a teljes eszközállományt mutatja.

Meddig kérheti a papírokat a NAV?
Nagy jelentősége van az adóellenőrzés szempontjából az elévülési időnek, különösen az önellenőrzésnél kerül ez előtérbe, ezért érdemes az erre vonatkozó szabályokat tisztázni.
A leltározás módja szerint lehet:

– egyeztetéses (helyességi és összevetési vizsgálat), vagy

– mennyiségi felvétel (tételes kimutatás, pl. vagyonleltár).

időpontja szerint lehet:

– folyamatos, vagy

– alkalmi (fordulónapi).

A leltározás előkészítése az ütemterv összeállításával kezdődik. A leltározási ütemterv az éves leltározás munkaprogramja.

A leltározás ütemtervét az alábbiak szerint érdemes kialakítani:

Első lépésben elrendeljük a leltározást. Ekkor meghatározzuk a leltár fordulónapját, a leltározás időpontját, és a leltározás módját (tételes, vagy egyeztetéses), valamint kijelöljük a folyamatban résztvevő személyeket. Nagyobb cégeknél érdemes lehet leltározási körzeteket is kialakítani. Érdemes számba venni a leltározáshoz szükséges eszközöket is.

Szabályozni kell a bizonylatolást.

Végül meg kell szervezni a leltárdokumentumok feldolgozását, kiértékelését, ezek határidejét, és felelőseit.

Így előzheti meg a hibákat a cégben
A hibákat nem javítani, hanem megelőzni kell a hatékony működéshez. Erre pedig kiválóan alkalmas a világ egyik legegyszerűbb menedzsment eszköze. A Piac&Profit szakértője elmondja, hogy használjuk jól!
A leltár bizonylatnak az alábbi tartalmi követelményei vannak:

a társaság neve;

    az eszköz, eszközök megjelölése;

    a leltározási mód;

    a leltározási hely, több egység esetén területi csoportosításuk;

    az esetlegesen felhasznált bizonylatok sorszáma (másolata);

    a leltározás megkezdésének és befejezésének időpontja, valamint a leltár fordulónapja;

    a leltározott eszközök és források ténylegesen talált mennyisége, egységára és a megállapítható összértéke;

    a leltárkülönbözetek (hiányok és többletek) kimunkálása;

    az egyéb szükséges leltárfelvételi bizonylatok, továbbá a jegyzőkönyvek, kimutatások előírás szerinti egyértelmű és hiánytalan kitöltése;

    a szükséges záradékok (pl. felelősségi nyilatkozat) és aláírások megléte;

    a leltározás végrehajtásáért és ellenőrzéséért felelős, valamint a számadásra kötelezett személyek aláírása.

A leltározás nyomtatványait, a kitöltés szabályait a leltározásban résztvevő személyekkel ismertetni kell.

A leltárbizonylatokra vonatkozó általános szabályok az alábbiak:

Valamennyi rovatot hiánytalanul ki kell tölteni, a kitöltésre nem kerülő rovatokat megsemmisítő vonallal kell áthúzni.

A kitöltés írógéppel, tintával, vagy golyóstollal történjen.

A szövegírás olvasható legyen, javítás, helyesbítés esetén a javítás tényét a javítást végző személy köteles feltüntetni és aláírásával igazolni.

A bizonylat kitöltőjének, és a leltározási egység vezetőjének valamennyi bizonylatot alá kell írni.

A leltárbizonylatok a mérleg bizonylatai, ezért azokat legalább 8 évig meg kell őrizni.  A leltározás vezetője köteles biztosítani a tényleges leltárfelvételhez szükséges mérőeszközöket és mérőműszereket.

Így nem sikkaszt a dolgozó
Bárkivel és bármikor megtörténhet, hogy kilopnak a zsebéből egy kis pénzt. De érdekes módon éppen a kisebb vállalkozásokkal esik meg gyakrabban, hogy éppen az alkalmazottak lopják meg a céget. Mutatunk most öt tippet, hogyan lehet ezt elkerülni.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo