Luxizás: kiderült, mi szúrja a magyarok szemét

Nem telhet el úgy egy nyár, hogy ne kerülne a politikai napirend frontvonalába a “luxizás”. Az Europion legújabb kutatásában politikamentesen közelített a magyar lakosság luxusfogalmának körülhatárolásához. Konkrétan azt a kérdést járták körül, hogy egyes termékkategóriák, szolgáltatások és életmódbeli döntések esetén hol van az a határ, ahol a luxus kezdődik a magyar szemében.

A „fast fashion” világban viszont ritka, hogy valamit luxusnak lássanak: H&M (5 százalék), Primark (8 százalék), Mango (10 százalék). A Zara azonban valamelyest kilóg a sorból e tekintetben: a spanyol sikermárka önpozicionálási stratégiájának sikereként is betudható, hogy minden ötödik magyar (20 százalék) luxusmárkaként tekint rá, különösen a 30–39 évesek (26 százalék).

Az egyetlen magyar márka a listáról, a Nanushka, 23 százalékos említést kapott. A diplomások közel harmada (29 százalék) luxuskategóriába sorolja.

Sport: golf, vitorlázás, lovaglás

A golf (65 százalék) és a vitorlázás (61 százalék) a legtipikusabb luxussportok, őket követi a lovaglás (40 százalék), a síelés (33 százalék) és a tenisz (30 százalék). Érdekesség, hogy a fiatalok sokszor hajlamosabbak luxusnak  látni az egyes sportokat, mint az idősek – kivéve a golfot, ahol az idősek (66 százalék) valamivel nagyobb arányban tekintik fényűzésnek, mint a fiatalok (62 százalék).

Az edzőtermek látogatását csak 8 százalék tartja luxusnak, ám az alacsony jövedelműek körében jóval magasabb ez az arány (13 százalék), mint a tehetőseknél (2 százalék).

Ételek és italok: homár, kaviár, szarvasgomba

A gasztronómiai luxus háromszöge (VI.ábra) a homár (74 százalék), a kaviár (73 százalék) és a szarvasgomba (72 százalék). Ezek után a libamáj (53 százalék) és a szarvasgerinc (51 százalék) következik.

Az italok közül a whisky (40 százalék) és a koktélok (32 százalék) kapták a legtöbb szavazatot, de általánosságban kevésbé számítanak luxusnak a magyarok szemében, mint az ételek. Az utóbbi időkben a 15 perc közéleti hírnévben lubickoló avokádó latte például csak minden ötödik magyar szemében luxustermék (20 százalék).

Véleményvezér

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo