Luxizás: kiderült, mi szúrja a magyarok szemét

Nem telhet el úgy egy nyár, hogy ne kerülne a politikai napirend frontvonalába a “luxizás”. Az Europion legújabb kutatásában politikamentesen közelített a magyar lakosság luxusfogalmának körülhatárolásához. Konkrétan azt a kérdést járták körül, hogy egyes termékkategóriák, szolgáltatások és életmódbeli döntések esetén hol van az a határ, ahol a luxus kezdődik a magyar szemében.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A „fast fashion” világban viszont ritka, hogy valamit luxusnak lássanak: H&M (5 százalék), Primark (8 százalék), Mango (10 százalék). A Zara azonban valamelyest kilóg a sorból e tekintetben: a spanyol sikermárka önpozicionálási stratégiájának sikereként is betudható, hogy minden ötödik magyar (20 százalék) luxusmárkaként tekint rá, különösen a 30–39 évesek (26 százalék).

Az egyetlen magyar márka a listáról, a Nanushka, 23 százalékos említést kapott. A diplomások közel harmada (29 százalék) luxuskategóriába sorolja.

Sport: golf, vitorlázás, lovaglás

A golf (65 százalék) és a vitorlázás (61 százalék) a legtipikusabb luxussportok, őket követi a lovaglás (40 százalék), a síelés (33 százalék) és a tenisz (30 százalék). Érdekesség, hogy a fiatalok sokszor hajlamosabbak luxusnak  látni az egyes sportokat, mint az idősek – kivéve a golfot, ahol az idősek (66 százalék) valamivel nagyobb arányban tekintik fényűzésnek, mint a fiatalok (62 százalék).

Az edzőtermek látogatását csak 8 százalék tartja luxusnak, ám az alacsony jövedelműek körében jóval magasabb ez az arány (13 százalék), mint a tehetőseknél (2 százalék).

Ételek és italok: homár, kaviár, szarvasgomba

A gasztronómiai luxus háromszöge (VI.ábra) a homár (74 százalék), a kaviár (73 százalék) és a szarvasgomba (72 százalék). Ezek után a libamáj (53 százalék) és a szarvasgerinc (51 százalék) következik.

Az italok közül a whisky (40 százalék) és a koktélok (32 százalék) kapták a legtöbb szavazatot, de általánosságban kevésbé számítanak luxusnak a magyarok szemében, mint az ételek. Az utóbbi időkben a 15 perc közéleti hírnévben lubickoló avokádó latte például csak minden ötödik magyar szemében luxustermék (20 százalék).

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo