Luxizás: kiderült, mi szúrja a magyarok szemét

Nem telhet el úgy egy nyár, hogy ne kerülne a politikai napirend frontvonalába a “luxizás”. Az Europion legújabb kutatásában politikamentesen közelített a magyar lakosság luxusfogalmának körülhatárolásához. Konkrétan azt a kérdést járták körül, hogy egyes termékkategóriák, szolgáltatások és életmódbeli döntések esetén hol van az a határ, ahol a luxus kezdődik a magyar szemében.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Utazás: Dubaj, jacht, helikopter  

A turisztikai célpontok közül (III.ábra) a Maldív-szigetek (65 százalék) és Dubaj (69 százalék) számítanak a leginkább luxusdesztinációnak, de Bali (57 százalék), az USA (46 százalék) és Ausztrália (42 százalék) is előkelő helyen végeztek. Meglepő módon a Balatont is nem kevesen (12 százalék) a luxushoz sorolják – többen például, mint Horvátországot (8 százalék) vagy Ausztriát (7 százalék).

Az utazási módok közül a jachtozás (80 százalék), a helikopterezés (77 százalék) és a tengerjáró hajózás (63 százalék) egyértelmű luxusnak számítanak a döntő többség szemében. A business- vagy első osztályú repülést viszont csak a megkérdezettek kevesebb mint fele (47 százalék) sorolta ide. A fapados és a hagyományos légitársaságok közötti különbséget alig érzékelik (7 százalék vs. 10 százalék), ezek már aligha mennek luxusszámba a társadalom nagyrésze számára.

A fiatalok és az idősek között itt is markáns a különbség: például a hagyományos légitársaságot a 16–29 évesek 13 százaléka, a 60 felettieknek viszont csak 5 százaléka érzi luxusnak. Ugyanez az aránypár az elsőosztályú vonatút esetén 20 százalék – 7 százalék, tehát általános tendenciaként rajzolódik ki, hogy a fiatalok “szigorúbbak” a luxus megítélésében.

Ruhamárkák: Gucci és Chanel a csúcson

A designer divatmárkák egyértelműen a luxus szimbólumai (IV.ábra). A Gucci (79 százalék) és a Chanel (69 százalék) vezetnek, őket követi a Hugo Boss (49 százalék), a Calvin Klein (46 százalék) és a Ralph Lauren (45 százalék). A nők és a magas jövedelműek körében ezek a márkák még erősebben kapcsolódnak a luxushoz.

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo