Hiszen amikor fogadalmat teszünk, tulajdonképpen egy célt tűzünk ki magunk elé. Sokan azzal követik el ilyenkor a hibát, hogy túlzottan fókuszálnak magára a célra, és ha ez a cél túl nagy vagy átfogó, az idő előrehaladtával egyre jobban rájuk nehezedik, és feszültséggel tölti el őket. „Le fogok fogyni”, „Jobb vezető leszek”, „Többet fogok delegálni”, „Több időt fogok a családommal tölteni”. Még az elején lelkesek vagyunk, de amit rájövünk, hogy mennyire nehéz is betartanunk fogadalmunkat, pánikba eshetünk, és elveszíthetjük a kezdeti energiát. Jönnek a kifogások, a kivételek, és az örök kibúvó: „majd holnap”.
A fő probléma, hogy figyelmen kívül hagyjuk a Big Picture-t, csupán magára a célra koncentrálunk, és nem vesszük figyelembe az apró lépéseket, amelyek oda vezetnek. Érdemes tehát a nagy, fő célunkat felosztani kisebbekre, és figyelni arra, hogy megfeleljenek a már-már közhelyesen hangzó, de annál hasznosabb SMART (Specific, Measurable, Attractive, Realistic, Time-bound) elveknek.
A specifikusság (Specific) szól tulajdonképpen amellett, hogy egy nagyobb, átfogóbb, absztrakt célt kisebb, konkrétabb elemekre bontsuk. Hol, mikor és mit fogunk csinálni annak érdekében, hogy elérjük a célt? Mely feladatokat fogok leadni és kinek? Ehhez persze az is kell, hogy célunk realisztikus, valós legyen (Realistic). Érdemes például tartható határidőket, vagy vállalható mennyiségű feladatot adnunk magunknak. Az sem probléma, ha a kezdeti nehézségek után újra kell értékelnünk, újraterveznünk a célhoz vezető utat. Fontos, hogy a saját képességeinkhez és lehetőségeinkhez mérten szabjunk elvárásokat magunk felé.
És igen, haladásunk nyomon követése érdekében célunknak mérhetőnek kell lenni (Measurable), amely alapján sikerességünk mértékét meghatározhatjuk. „Kevesebb időt fogok ezzel a feladattal tölteni”… Mennyivel kevesebb időt? Mennyi időt vett ez eddig igénybe, és mennyit fogok vele tölteni ezután? Amint mérhetővé tettük célunkat, sokkal biztosabbak lehetünk abban, hogy sikerrel teljesítettük.
Végül pedig, amely talán a legfontosabb az összes jellemző közül: célunknak vonzónak (Attractive) kell lennie számunkra. Nem szabad, hogy úgy érezzük, mások miatt, vagy egy külső cél érdekében csináljuk. Fontos, hogy lássuk miért lesz nekünk ettől jobb, és miért éri meg olykor kilépnünk a komfortzónánkból. A cél elérése utáni állapotot tekintve a pro oszlopnak mindenképpen hosszabbnak kell lennie képzeletbeli listánkban, mint a kontrának, ahhoz, hogy saját lelkesedésünket hosszú távon fenn tudjuk tartani.
Magyarosi Dóra Assessment Systems