Főállás lett a rajongás

A Comedy Central nemzetközi felméréséből kiderül, hogy gyökeresen megváltozott a rajongás fogalma: az online generáció sokkal több mindenért akar lelkesedni mint az idősebbek, és rajongása tárgyáról is jóval többet szeretne tudni.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Comedy Central megbízásából 13 országban összesen 3179, 18 és 34 év közötti fiatalt kértek meg, hogy tartalomfogyasztási és rajongási szokásaikról adjanak átfogó képet. Az említett korosztály érdeklődési köre rendkívül szerteágazó: annyi információval, hírrel találkoznak a fiatalok, hogy a tájékozódási igényük is kibővült.

A magyar, brit és svéd fiatalok 90%-ban egyetértenek abban, hogy manapság már bármiért rajonghat az ember. Míg régen leginkább a sportok és hírességek képezhették a rajongás tárgyát, addig mára ez a lista végeláthatatlanná bővült. Ugyanúgy lehet követni a divatot, márkákat, filmrendezőket, színészeket és tévéműsorokat, mint a gasztro bloggereket, ételfotósokat, humoros közösségi oldalakat vagy YouTube videósokat. A megkérdezettek 83%-a véli úgy, hogy a rajongás közösségi élményt ad.

 

Akkor és most

A ’90-es években - amikor a legmenőbb zenekarok is csak az új albumuk megjelenésekor adtak hírt magukról - a rajongás jeleként elég volt egy posztert kitenni a falra. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy sztár ne posztoljon naponta az Instagramra, a Twitterre, vagy a Facebookra arról, hogy mit csinál éppen. Egy 27 éves angol lány ezt így fogalmazta meg: „A rajongás azt jelenti, hogy nem vagy képes kivárni egy hetet a kedvenc műsorod legújabb epizódjára, folyamatosan híreket vadászol az új részről, visszanézed a régi részeket, stb.”

Kivel szerettessük meg a márkánkat a neten?
A felhasználók többsége a barátoktól és ismerősöktől szerzi be az információkat az interneten, mielőtt vásárlási döntést hozna. Az innen származó információk sokkal többet nyomnak a latban a vásárláskor, mint a legtöbb céges poszt a közösségi oldalakon, vagy blogbejegyzés. Viszont arról keveset tudunk, hogy mi alapján és kik mondanak véleményt a márkánkról, mi motiválja a megmondó-embereket. Egy friss kutatás most a nyomukba eredt.
„Fannak” lenni önmagunk felfedezése is egyben

A felmérésben résztvevők háromnegyede gondolja úgy, hogy rajongani komoly hitvallás, és menőbb dolog egyedi termékeket imádni, mint birkaként a nyáj után menni.  Ami a divatot illeti: az egyedi tervezésű, dizájner márkák sokkal felkapottabbak a fiatalok körében, mint a franchise divatboltok legújabb darabjai. A fanok azért szeretnek valamit, mert első benyomás alapján és kellő tájékozódás után saját igényeiknek megfelelőnek találják és képesek rajongani érte.

Rajongókból rajongottak

Az igazán „hardcore” rajongók, akik véleményt is nyilvánítanak rajongásuk tárgyáról, saját táborra tehetnek szert. A felmérés szerint a fiatalok 2/3-a gondolja magáról azt, hogy befolyással bír, 26%-uk pedig egyenesen véleményvezérnek tekinti magát. A megkérdezettek közül a véleményvezérek 93%-ban egyetértettek abban, hogy azért követik őket, mert tőlük várnak ajánlást bizonyos termékekre, műsorokra, filmekre. Mivel befolyásoló tényezők, ezért azzal is számolnak, hogy nem csak saját, de az adott márka érdeke is, hogy egy terméket elsőként próbálhassanak ki és mutathassanak be a követőiknek. Egy másik érdekességre is rávilágít a Comedy Central online népességben vizsgált korcsoporton belüli reprezentatív kutatása: a fiatalok 38%-a ad csak a hírességek szavára, ha termékekről van szó. A hétköznapi emberek tapasztalatai jobban érdeklik a fiatalokat.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo