A Comedy Central megbízásából 13 országban összesen 3179, 18 és 34 év közötti fiatalt kértek meg, hogy tartalomfogyasztási és rajongási szokásaikról adjanak átfogó képet. Az említett korosztály érdeklődési köre rendkívül szerteágazó: annyi információval, hírrel találkoznak a fiatalok, hogy a tájékozódási igényük is kibővült.
A magyar, brit és svéd fiatalok 90%-ban egyetértenek abban, hogy manapság már bármiért rajonghat az ember. Míg régen leginkább a sportok és hírességek képezhették a rajongás tárgyát, addig mára ez a lista végeláthatatlanná bővült. Ugyanúgy lehet követni a divatot, márkákat, filmrendezőket, színészeket és tévéműsorokat, mint a gasztro bloggereket, ételfotósokat, humoros közösségi oldalakat vagy YouTube videósokat. A megkérdezettek 83%-a véli úgy, hogy a rajongás közösségi élményt ad.
Akkor és mostA ’90-es években - amikor a legmenőbb zenekarok is csak az új albumuk megjelenésekor adtak hírt magukról - a rajongás jeleként elég volt egy posztert kitenni a falra. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy sztár ne posztoljon naponta az Instagramra, a Twitterre, vagy a Facebookra arról, hogy mit csinál éppen. Egy 27 éves angol lány ezt így fogalmazta meg: „A rajongás azt jelenti, hogy nem vagy képes kivárni egy hetet a kedvenc műsorod legújabb epizódjára, folyamatosan híreket vadászol az új részről, visszanézed a régi részeket, stb.”
A felmérésben résztvevők háromnegyede gondolja úgy, hogy rajongani komoly hitvallás, és menőbb dolog egyedi termékeket imádni, mint birkaként a nyáj után menni. Ami a divatot illeti: az egyedi tervezésű, dizájner márkák sokkal felkapottabbak a fiatalok körében, mint a franchise divatboltok legújabb darabjai. A fanok azért szeretnek valamit, mert első benyomás alapján és kellő tájékozódás után saját igényeiknek megfelelőnek találják és képesek rajongani érte.
Rajongókból rajongottak
Az igazán „hardcore” rajongók, akik véleményt is nyilvánítanak rajongásuk tárgyáról, saját táborra tehetnek szert. A felmérés szerint a fiatalok 2/3-a gondolja magáról azt, hogy befolyással bír, 26%-uk pedig egyenesen véleményvezérnek tekinti magát. A megkérdezettek közül a véleményvezérek 93%-ban egyetértettek abban, hogy azért követik őket, mert tőlük várnak ajánlást bizonyos termékekre, műsorokra, filmekre. Mivel befolyásoló tényezők, ezért azzal is számolnak, hogy nem csak saját, de az adott márka érdeke is, hogy egy terméket elsőként próbálhassanak ki és mutathassanak be a követőiknek. Egy másik érdekességre is rávilágít a Comedy Central online népességben vizsgált korcsoporton belüli reprezentatív kutatása: a fiatalok 38%-a ad csak a hírességek szavára, ha termékekről van szó. A hétköznapi emberek tapasztalatai jobban érdeklik a fiatalokat.