Csak semmi komolyság, ha kérhetném!

Nem csak a pénzkereset, a kultúra is változik modern világunkban. Bár naponta átlagosan 50 perccel több szabadideje van az embernek ma, mint húsz évvel ezelőtt, azt leginkább nem túl produktív televíziózással tölti. 

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:sxc

A világban minden változik. A közhelyszerű megállapítás nemcsak a gazdasági miliőre vagy a pénzkereseti szokásainkra vonatkozik, hanem a mindennapjainkban végzett bármely tevékenységünkre, így a kultúrafogyasztásunkra is. Lassan már megszokott a technikai fejlődés dinamikája, természetes az állandó változás, a minket körülvevő bizonytalanság. Ilyen körülmények között természetes, hogy más jelent kikapcsolódást, feltöltődést.

Meglepő megállapítása egy két évvel ezelőtt, a KSH adatai alapján készült tanulmánynak, hogy naponta átlagosan 50 perccel több szabadidőnk van, mint két évtizeddel azelőtt. A szabadidőnk legnagyobb részét pedig a tévézés és az internetezés viszi el, míg olvasásra feleannyi időt szán az átlag magyar ma, mint húsz évvel ezelőtt.

Az olvasási szokások is változnak, annak ellenére, hogy azt is mondhatnánk, minden korban ugyanolyan könyveket keresnek: a lebilincselő történetek vonzzák a legtöbbeket. A „lebilincselő" azonban mást jelentett régen, és mást ma, amikor a könnyen fogyasztható, kevés szellemi erőfeszítést igénylő írások, lektűrök és a megfelelő marketinggel támogatott „sztárírók" művei fogynak leginkább. A fantáziavilág hódítása is napjaink jellegzetessége: az internetről a valós információ jön, a könyvnek az a feladata, hogy a nem reális világba vezesse az olvasót. „Ebben a szférában az olvasás csemege lesz, kiváltság - már nem az információszerzés, sokkal inkább az elszakadás, a kilépés eszköze" - írja az inaplo.hu oldalon megjelent tanulmányában Kámán Veronika, az Árpád Gimnázium könyvtárosa.

 

A kevés szellemi erőfeszítést igénylő írások fogynak leginkább

Úgy tűnik, nem csak az olvasást szorította vissza az otthoni szórakozási lehetőségek bővülése. Az Ipsos márciusban készült közvélemény-kutatása szerint az embereknek csupán 5 százaléka jár hétvégenként rendszeresen valamilyen nyilvános zenés, táncos rendezvényre, 4 százaléka moziba, 2 százaléka étterembe, 1 százaléka színházba, koncertre.

A filmnézési szokásokat is átrendezte a kor. Jóllehet, a moziba járás a DVD korában is divat maradt, a házimozi-rendszerek terjedése meglátszik a nézőszámon. A látogatottság attól is függ, hogy van-e átütő „kasszasiker" abban az évben. A színvonalas akciófilmek mellett az úgynevezett „női" filmek hódítanak. A moziba járás női program lett, és még a fiatalabb korosztály köréből kerülnek ki a rendszeres mozizók, amit mutat a családi filmek átütő sikere is. A művészfilmek száma ugyanakkor fogy, talán azért, mert kevésbé éri meg a forgalmazásuk.

Hétvége
Az emberek nyolcvan százaléka általában otthon és elsősorban tévézéssel tölti a pénteki s a hétvégi estéket. Az otthon maradók háromnegyede nem is vágyik zajos programokra. A leggyakoribb közös kikapcsolódási forma a baráti társaságban, valakinek a lakásán eltöltött könnyed beszélgetések és ünneplések az Ipsos márciusi kutatása szerint. Minden tizedik megkérdezett viszonylag sűrűn vesz részt ilyen programokon. Akik inkább moziba, színházba, koncertre járnak – saját bevallásuk szerint –, átlagosan 4400 forintot költenek egy hétvégén esti szórakozásra.
A hétvégén szórakozni járók fele úgy érzi, hogy igényeit kielégítik a mostani lehetőségek, a másik fele viszont elégedetlen, ha lenne rá pénze, ideje, gyakrabban eljárna hétvégén otthonról. A felmérés szerint moziba főleg a fiatalok és a városiak járnak, a színházak, koncerttermek közönsége is leginkább az 50 év alattiakból, városiakból és érettségizettekből, diplomásokból áll. Az étteremben étkezők is a városokban, valamint a közép- és felső státusúak körében felülreprezentáltak.

A múzeumok sincsenek könnyű helyzetben. Mindinkább komplex, az egész családnak szóló szórakoztató programokkal igyekeznek rávenni az embereket, hogy a szabadidejük egy részében látogassák a tárlatokat. Ahogy a könyv, a színház és a mozi, ugyanígy a múzeumok is csak „szenzációval" tudnak közönséget fogni. 2003-ban rendezték meg először a Múzeumok Éjszakáját, amely néhány éven belül több százezer látogatót vonzott. A Múzeumok Majálisa szintén sikeres kezdeményezés. Ezek a látványos, szórakoztató események azokat is megszólították, akik egyébként nem járnak rendszeresen múzeumba. A másik irány a „megatárlatok" rendezése: a világszínvonalú kiállítások - mint például a Szépművészeti Múzeum Monet-, Rembrandt- vagy Van Gogh-tárlata - embertömegeket vonzanak. 2007 óta egyre kisebb ütemben csökken a múzeumba látogatók száma, de a közfigyelem felkeltéséhez nem elég megrendezni egy színvonalas kiállítást, a kor médiaeszközeit használva hangos hírverésre is szükség van. A társadalom akkor jár múzeumba, ha az divat. Divatot pedig teremteni kell.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo