Többet költöttünk élelmiszerre – és vodkára

Folytatódik az élelmiszerek kiskereskedelmének kedvező trendje. Ugyanis 2014. február-2015. január között a boltok közel 1 480 milliárd forint forgalmat értek el, ami 5 százalékkal több, mint az előző hasonló időszak során.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Jellemzi a változások kedvező voltát, hogy 2013. február-2014. január között értéket tekintve még stagnált, mennyiségben pedig 2 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása, az egy évvel azelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva. Az adatok a Nielsen által mért kilencven csomagolt élelmiszer kategóriára vonatkoznak – derült ki a Nielsen piackutató elemzéséből.

Értéket nézve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória piaca között a sajt 9, szénsavas üdítőital és ásványvíz 6-6, gyümölcslé 12, tejföl 9 százalékkal, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Rajtuk kívül figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a vodka 11, energia- és sportital 16, vaj 10 valamint snack 14 százalékkal.

Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a következők bolti eladása: sajt (5 százalék), szénsavas üdítőital (6), gyümölcslé (7). Kétszámjegyű növekedést regisztráltak például az energia- és sportital (13 százalék), snack (11) és chips (14) esetében.

Az eladáshelyek piaci pozíciója két bolttípus esetében változott. A legnagyobb üzletek értékben mért piaci részesedése 2 százalékponttal csökkent, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra, 27 százalékra. Ezzel szemben 2 százalékponttal lett nagyobb, 38 százalék a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése.

Figyelemre méltóan különbözik a bolttípusok súlya jó néhány kategóriánál. Például erősen koncentrált a forgalom azokból a termékekből, amelyek piaci részesedése meghaladja a 400 négyzetméter feletti üzletek átlag 65 százalékos piaci részesedését. Ilyen többek között a sajt (79 százalék), jégkrém (77), ásványvíz és praliné (73-73). Ezzel egy időben a 400 négyzetméteres és kisebb boltok átlag 35 százalékos – értékben mért - piaci részesedését meghaladja például a vodka (53 százalék), szénsavas üdítőital (50), cukorka (47) és sör (45).

Már nem csak a túlélésre futja a magyaroknak
Jelentősen bővült a kiskereskedelmi forgalom januárban, ami a háztartások rendelkezésre álló jövedelmének növekedését elemzők szerint. Az adatokból látszik, hogy a magyarok már nem csak arra költenek, amire feltétlenül szükségük van.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo