Többet költöttünk élelmiszerre – és vodkára

Folytatódik az élelmiszerek kiskereskedelmének kedvező trendje. Ugyanis 2014. február-2015. január között a boltok közel 1 480 milliárd forint forgalmat értek el, ami 5 százalékkal több, mint az előző hasonló időszak során.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Jellemzi a változások kedvező voltát, hogy 2013. február-2014. január között értéket tekintve még stagnált, mennyiségben pedig 2 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti eladása, az egy évvel azelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva. Az adatok a Nielsen által mért kilencven csomagolt élelmiszer kategóriára vonatkoznak – derült ki a Nielsen piackutató elemzéséből.

Értéket nézve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória piaca között a sajt 9, szénsavas üdítőital és ásványvíz 6-6, gyümölcslé 12, tejföl 9 százalékkal, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Rajtuk kívül figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a vodka 11, energia- és sportital 16, vaj 10 valamint snack 14 százalékkal.

Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a következők bolti eladása: sajt (5 százalék), szénsavas üdítőital (6), gyümölcslé (7). Kétszámjegyű növekedést regisztráltak például az energia- és sportital (13 százalék), snack (11) és chips (14) esetében.

Az eladáshelyek piaci pozíciója két bolttípus esetében változott. A legnagyobb üzletek értékben mért piaci részesedése 2 százalékponttal csökkent, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra, 27 százalékra. Ezzel szemben 2 százalékponttal lett nagyobb, 38 százalék a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése.

Figyelemre méltóan különbözik a bolttípusok súlya jó néhány kategóriánál. Például erősen koncentrált a forgalom azokból a termékekből, amelyek piaci részesedése meghaladja a 400 négyzetméter feletti üzletek átlag 65 százalékos piaci részesedését. Ilyen többek között a sajt (79 százalék), jégkrém (77), ásványvíz és praliné (73-73). Ezzel egy időben a 400 négyzetméteres és kisebb boltok átlag 35 százalékos – értékben mért - piaci részesedését meghaladja például a vodka (53 százalék), szénsavas üdítőital (50), cukorka (47) és sör (45).

Már nem csak a túlélésre futja a magyaroknak
Jelentősen bővült a kiskereskedelmi forgalom januárban, ami a háztartások rendelkezésre álló jövedelmének növekedését elemzők szerint. Az adatokból látszik, hogy a magyarok már nem csak arra költenek, amire feltétlenül szükségük van.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo