Piacmustra – Több tér termelőknek

Röpke két hónap leforgása alatt négy új termelői piac nyitott meg Budapesten, a legújabb éppen a Kossuth téren a Vidékfejlesztési Minisztérium árkádjai alatt. A kezdeményezések nem csak a fővárosi lakosoknak jók, akik így közvetlenül, - és sokszor olcsóbban - juthatnak hozzá a háztáji termékekhez, hanem a termelőknek is, akik végre eljuthatnak a fizetőképes kereslethez. A piacok növekvő száma azonban azt is jelzi, hogy a lakosság részéről is emelkedik az igény a friss háztáji termékekre.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„Jöjjenek, csak jöjjenek, friss termelőit vegyenek!" - hangzik a kiáltás a budapesti Szimpla Kertmozi előtt. A szórakozóhely ugyanis háztáji csemegék értékesítésére nyitott termelői piacot Budapest szívében. „Ha valahol szükség van termelői piacra, az pontosan Budapest belvárosa" - mondta Bertényi Gábor tulajdonos a szórakozóhely weblapján elérhető videofelvételen. Az üzletember szerint a budapesti piac meghódítása igazi kihívás egy háztáji termelőnek, aki a fővárosban nem csak az elárusítási nehézségekkel, hanem a minőséget kereső, fizetőképes kereslettel is találkozik.

Hasonló megfontolásokból éppen ma, június 29-én nyílik meg a legújabb termelői piac Budapesten a Vidékfejlesztési Minisztérium épületének árkádjai alatt. A Vidék Mustra elnevezésű akció a tervek szerint késő őszig péntekenként reggel nyolctól este hatig tart nyitva, és az ország minden területéről érkeznek majd a kiváló minőségű termékeket árusító kistermelők. Az árkádok alatt egyszerre több mint 50 termelő kínálhatja portékáit, a vásárlás előtt a vevők meg is kóstolhatják majd a kiszemelt termékeket.


Jöhet a háztáji

A Vidékfejlesztési Minisztérium örömmel vállalta, hogy a vásár házigazdája legyen, hiszen a magyar agrárgazdaság számára a legfontosabb a helyi és a hazai piac - áll a tárca szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményében, mivel a Nemzeti Vidékstratégiában is fontos célként fogalmazták meg a helyi élelmiszerfeldolgozás és -értékesítés támogatását, azért, hogy a magyar fogyasztók asztalára jó minőségű, megbízható eredetű, változatos, friss élelmiszerek kerüljenek.

Kiváló Magyar Élelmiszer
A tizennegyedik évébe lépett védjegy-program több mint 400 terméket sorakoztat fel. Az Agrármarketing Centrum 1998 óta működteti sikeresen a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet, mely tanúsítja a használatára jogosult termékek átlag feletti minőségét. Évente egy vagy több kampánnyal, számos áruházi akcióval és sok más kommunikációs aktivitással segítik a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy és a mögötte rejlő tartalom tudatosítását. Jelenleg közel 80 cég terméke viseli a védjegyet, ami folyamatosan bővül, s a vásárlók egyre több élelmiszerláncban találkozhatnak a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet viselő termékekkel.

A két kezdeményezés mellett azonban újra gombamód szaporodni kezdtek a termelői- és kézműves piacok, ahol a kistermelők versenyképes árat kaphatnak termékeikért. Május 20-án nyitotta meg kapuit Budapesten a XIII. kerületben a Virágpiac területén működő termelői piac: az egészséges magyar élelmiszerek, magyar termelői áruk vására.

Június elsején nyitott a Margit utcai piac, amely nappali üzemmódban hagyományos őstermelői piac telve mindenféle különleges finomsággal, igazi ételekkel, italokkal, zöldséggel, gyümölccsel, minden földi és nem földi javakkal, várja a vásárlókat. A piac területén vasárnap bolhapiacot is rendeznek, ahol más megtalálható, ami nem hagyományos piacra illik.

A kezdeményezések abban is előrelendíthetik az országot, hogy - adottságainknak megfelelően - zöldségtermesztési nagyhatalommá váljunk Európában. A termelőket részben uniós, részben állami pénzekből is több milliárddal támogatja az állam. A zöldség- és gyümölcstermesztés mellett egyre nagyobb súlyt kapnak az állattenyésztők is. A jövő évi költségvetésből 2,6 milliárd többlettámogatást nyújt a kormány a sertéságazat erősítésére.

3300 milliárd forintnyi áru a piacon

Éves szinten mintegy 3.300 milliárd forint értékű élelmiszerjellegű termék forog a magyar piacon, tavaly ebben a szegmensben a magyar kivitel értéke elérte a 6,9 milliárd eurót, míg a behozatal összességében 4,3 milliárd eurót tett ki.

A magyar piac ezen a területen sokszereplős: közel 400 ezer mezőgazdasági ős- és kistermelő, valamint családi gazdaság; 13 ezer társas vállalkozás; további 8.500 élelmiszeripari cég és mintegy 20 nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc alkotja. Ezek a piaci szereplők adják a piaci forgalom döntő hányadát.

Az elmúlt időszakban több jogszabályváltozás is segítette a helyi piacok fellendítését, elég a kistermelői rendeletet, a közbeszerzési törvény módosítását vagy a helyi piacok élelmiszerbiztonsági előírásainak könnyítéséről szóló, a közelmúltban megjelent jogszabályt említeni.

A kormány az elfogadott Nemzeti Vidékstratégiában megfogalmazta, hogy 2020-ig 7 százalékról 20 százalékra akarja növelni a termelők által közvetlenül értékesített élelmiszerek arányát. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter szerint el fogják érni, hogy amit helyben termeltek, azt helyben is értékesítsék, és ebben az esetben a jövedelem nem áramlik ki az adott településről, így a megélhetés is biztosítva lesz.

A piacok létesítését és az ottani árusítást szabályozó korábbi jogszabályi környezet számos tekintetben túlzott terheket, teljesíthetetlen követelményeket rótt a termékeiket kis mennyiségben előállító termelőkre, ezért a szaktárca könnyebben betartható előírásokat alkotott. A területet szabályozó rendeletek nem biztosítottak kellő rugalmasságot az olyan piacok létesítésével és üzemeltetésével kapcsolatosan, amelyeken jellemzően kistermelők kínálják saját terményeiket.

Az új jogszabály megkönnyíti a kistermelők értékesítési lehetőségeit, a helyi termékek forgalmazását, és elősegíti a lakosság egészséges, biztonságos élelmiszerekkel való ellátását.

A rendelet szövege itt olvasható!

Piac: Van rá igény

Néhány tőlünk keletre fekvő országban ma is jelentős, közel 40 százalékos a piacok napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából való részesedése. Magyarországon is gyakran hallható, hogy a piacok reneszánszukat élik. A GfK Háztartáspanel adatai ezzel összecsengve azt mutatják, hogy a piacok bár kicsi, de stabil szereplői a kereskedelmi forgalomnak. (Amerikában mostanában a kihalt bevásárlóközpontok közül is van, amelyik termelői piaccá alakul.)

Keresd a helyit!
Itthon egy online adatbázist, a www.keresdahelyitkampany.hu-t hoztak létre, amely a VAN alapítvány "Keresd a helyit!" elnevezésű közösségi programjának egyik eleme. Az alapítvány közleményében azt írta: a szemléletformáló, komplex kommunikációs kampány a helyi élelmiszerek fogyasztására ösztönöz Magyarország hat vidéki régiójában. A 2011 decemberében elindított "Keresd a helyit!" program fő célja, hogy informatív és szemléletformáló módon - a fogyasztók, a termelők és a helyi gazdaság szempontjait egyaránt hangsúlyozva - hívja fel a figyelmet a helyi élelmiszerek fogyasztásának fontosságára. A kampány elsődleges célja, hogy változatos és a közvéleményt széles körben elérő kommunikációs eszközök és csatornák bevonásával ismertesse meg a helyi termékek fogyasztásának előnyeit, például munkahelymegtartó és gazdaságélénkítő hatásukat, illetve azt, hogy célba juttatásuk alacsonyabb környezetterheléssel jár.

Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek.

A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra. Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget - a teljes forgalom mintegy felét - költenek. Aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.

Piacra elsősorban friss élelmiszerekért járnak a vásárlók, talán nem meglepő, hogy éppen ezért a teljes forgalom 80 százalékát mindösszesen öt termékkategória adja: 100 forintból 36 forintot zöldségre, 18 forintot gyümölcsre költenek el, ezek mellett a friss és feldolgozott húsáru, valamint a pékáru tartozik a legkeresettebb termékek közé. Piacra szinte mindenki jár, de a tipikus vásárlók az idősebbek, kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők.

Zsugorodik az élelmiszeripar
Az élelmiszeripar zsugorodik: a termelés 2000 és 2010 között 20 százalékkal csökkent, az ágazatban foglalkoztatottak száma ugyanebben az időszakban 150 ezer főről 100 ezer alá esett. Igaz ugyan, hogy tavaly újra nőtt a teljesítménye, de a 2 százalékos bővülésen belül több mint 6 százalékkal az exportnak köszönhető, a belföldi értékesítés ugyanis 3 százalékkal csökkent. Tavaly az ágazat költségei és értékesítési árai egyaránt kedvezőtlenül alakultak: a mezőgazdasági termékek, alapanyagok termelői ára átlagosan 20 százalékkal emelkedett, miközben az élelmiszerek és az alkoholmentes italok fogyasztói ára csak mintegy 7 százalékkal nőtt. Az ágazatban tevékenykedő cégek 96 százaléka kis-, illetve mikro-vállalkozás. A közepes és nagyvállalatok adják ugyanakkor a termelési érték 90 százalékát.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo