A mobilitási szolgáltatások terjedése, a fogyasztói elvárások rohamos változása és az egyre komplexebbé váló tervezési folyamatok teljesen átalakíthatják a piacot – állítják a KPMG szakértői. Az Uber megjelenése óta Magyarországon is sok szó esett arról, hogy az autómegosztó szolgáltatások hogyan hatnak a taxitársaságokra és a tömegközlekedési szokásokra, de arról már kevesebbet beszéltek, hogy érinti mindez az autógyártókat. A KPMG által megkérdezett autóipari vezetők szerint a következő években sehogy: a tradicionális nagy márkák dominanciáját 2025-ig semmi sem veszélyezteti, és a jelenlegi üzleti modellek is tarthatók a következő öt évben.
Nem lesz két autó a családban
A szakemberek szerint vélhetően egyre kevesebb családra lesz jellemző, hogy két autót is fenntart, az új mobilitási szolgáltatások terjedése ugyanis megkérdőjelezheti az autótulajdonlás létjogosultságát, főképp a városokban. És ez nem csak a fejlett országokra lehet jellemző, hanem a fejlődőkre is. „Kínában, Indiában, a szubszaharai régióban rohamosan nő a középosztály, melynek, ahogy a történelmi példák mutatják, egyik első dolga autót vásárolni megtakarított pénzéből. De ez már nem az a vásárlási boom lesz, amire a gyártók számítanak, a mobilitási szolgáltatásokra ugyanis ez az új középosztály is nyitott” – tette hozzá Agócs Gábor, a KPMG autóiparért felelős partnere. (Ráadásul cégek is kezdenek rákapni a megosztásra.)
Túl sok a hibás jármű
A gyártók a rekordszámú jármű-visszahívások miatt is aggódhatnak. Néhány felső kategóriás autó szoftverében már több kódsor van, mint egy katonai repülőgépében, ez a komplexitás pedig óhatatlanul is meghibásodásokhoz vezethet. A fogyasztók a szórakoztató rendszerek dizájnjára és használhatóságára is panaszkodnak, hiányolják az egyszerű kezelhetőséget. A gyártóknak jobban kell összpontosítaniuk a szoftver és az elektronika megfelelő együttműködésére, manapság ugyanis már ebben rejlik egy autó értéke.
Nem könnyű feladat
„Kétségtelenül nem egyszerű ma autógyártónak lenni. Egyik oldalról a szigorodó szabályozások a hagyományos technológiák optimalizálására valamint az e-autókba való befektetésre késztetik őket, másik oldalról pedig a fogyasztók várják tőlük a technológiai innovációkat és az új mobilitási kultúrához való illeszkedést, a jobb, testre szabhatóbb fogyasztói élményt. Hogy mindezeknek eleget tudjanak tenni, le kell rövidíteniük innovációs ciklusukat, és új termékekkel, de ami talán még fontosabb, új szolgáltatásokkal kell előrukkolniuk. Ahogy a CES-en kiállított modellek is mutatták, egy autó manapság már sokkal jobban jellemezhető guruló, nagyteljesítményű számítógépként, melyben pár éven belül már a dolgok internete (Internet of Things) is megjelenik, segítve ezzel a hatékonyabb navigálást, a kiterjesztett vezetéstámogató rendszereket, megnövelt vezetői élményt, az energiamegtakarítást, és nem utolsó sorban a biztonságot és a kényelmet. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy az autógyártók szövetségeseket találjanak maguknak az innovatív technológiákkal foglalkozó cégek körében” – mondta el Agócs Gábor.