Elvileg mára tömegével lehetnek olyan hazai cégek, amelyek terméke vagy szolgáltatása minőségi és mennyiségi szempontból is megfelelne a nemzetközi elvárásoknak. A kör exportrészesedésében ez mégsem tükröződik.
A szakértők szomszédunkat viszont csak tapasztaltaknak ajánlják. Ausztriában a jogi és üzleti környezet stabil, az adórendszer vállalkozóbarát, és az adóhatóság hozzáállására is az a jellemző, hogy azt tartja elsődlegesnek, hogy a vállalkozás a lehető leghosszabb ideig maradjon működőképes, adó- és járulékfizető.
A HITA-t képviselő Nemes Zsolt bécsi külgazdasági szakdiplomata szerint mindenképpen szükséges a jó németnyelv-tudás, mivel - bár a nagyobb osztrák vagy nemzetközi vállalkozásoknál az angol nyelv is használható - az osztrák kkv-k, családi tulajdonosi hátterű cégek a saját nyelvükön szeretnek tárgyalni. Az sem mindegy, hogyan. A szakember szerint nagyon oda kell figyelni a kommunikációra - mint mondta: tárgyalástechnikában fejlettebbek nálunk - és arra is, hogy miképpen prezentáljuk az általunk kínált árut. Itt akár komoly segítséget nyújthat az is, ha a cégnek van jó német vagy angol nyelvű honlapja, cég- és termékbemutató prospektusa. Ausztriában, bár nem kötelező írásos szerződést kötni, azért ajánlott. A fizetési morál jónak mondható, általában 30 napon belül fizetnek, előleget viszont nem szívesen adnak.
Az Export Kooperáció szerint az osztrák üzletemberekre jellemző, hogy szeretnek a szokásosnál hosszabban és részletesebben tárgyalni, viszont igyekeznek olyan megállapodásra jutni, ami a végén mindkét félnek előnyös. A tárgyalási kultúra tehát az együttműködésre és a partnerségre épül, így nem meglepő, hogy az osztrákoknak általában fontos a személyesebb kapcsolat kiépítése, és fontos a humor is; ezzel a tárgyalás száraz szakmaiságát oldják, bár gyakran így sem egyszerű kialakítani a személyes kapcsolatot. Fontos tudnivaló, hogy a kis- és nagyvállalatok erősen hierarchikusan épülnek fel, így a döntéshozatal sokszor hosszabb ideig tart.
Jó hír viszont, hogy az osztrákok szomszédaik és a volt Monarchia népei közül minket, magyarokat tartanak a legszimpatikusabbnak, ami akár olyan versenyelőnyt is nyújthat kelet-közép-európai versenytársainkkal szemben, amit érdemes kihasználni - véli Nemes Zsolt. A szakdiplomata arra is felhívta a figyelmet, hogy az osztrákoknál alapvetően kínálati piacot találunk, ezért az árszint eléggé nyomott, ráadásul nyugati szomszédaink szeretnek és tudnak is alkudni, tájékozottak az aktuális a piaci árakról és trendekről.
A magyar termékek elsõsorban az élelmiszerpiacon vannak jelen Ausztriában, ezen belül is fõként a húsokkal és borokkal tudták megvetni a lábukat a cégek. A tápláló és kiadós ételeket kedvelõ nyugati szomszédaink körében a szalámi különösen népszerű és ismert, de a tokajit sem kell nagyon bemutatni nekik. Tény azonban - hívja fel a figyelmet az Export Kooperáció -, hogy a magyar termékek népszerûsége elsõsorban a kedvező áraknak köszönhető.