Ausztria: csak tapasztaltaknak

Csak az induljon Ausztriába exportálni, akinek már van külkereskedelmi tapasztalata, mivel nem könnyű terep - mondta el a Piac & Profit megkeresésére a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és a vállalkozások külpiacra lépését segítő Export Kooperáció.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

 


Kép:PP archív

Elvileg mára tömegével lehetnek olyan hazai cégek, amelyek terméke vagy szolgáltatása minőségi és mennyiségi szempontból is megfelelne a nemzetközi elvárásoknak. A kör exportrészesedésében ez mégsem tükröződik.

A szakértők szomszédunkat viszont csak tapasztaltaknak ajánlják. Ausztriában a jogi és üzleti környezet stabil, az adórendszer vállalkozóbarát, és az adóhatóság hozzáállására is az a jellemző, hogy azt tartja elsődlegesnek, hogy a vállalkozás a lehető leghosszabb ideig maradjon működőképes, adó- és járulékfizető.

A HITA-t képviselő Nemes Zsolt bécsi külgazdasági szakdiplomata szerint mindenképpen szükséges a jó németnyelv-tudás, mivel - bár a nagyobb osztrák vagy nemzetközi vállalkozásoknál az angol nyelv is használható - az osztrák kkv-k, családi tulajdonosi hátterű cégek a saját nyelvükön szeretnek tárgyalni. Az sem mindegy, hogyan. A szakember szerint nagyon oda kell figyelni a kommunikációra - mint mondta: tárgyalástechnikában fejlettebbek nálunk - és arra is, hogy miképpen prezentáljuk az általunk kínált árut. Itt akár komoly segítséget nyújthat az is, ha a cégnek van jó német vagy angol nyelvű honlapja, cég- és termékbemutató prospektusa. Ausztriában, bár nem kötelező írásos szerződést kötni, azért ajánlott. A fizetési morál jónak mondható, általában 30 napon belül fizetnek, előleget viszont nem szívesen adnak.

Mindenképpen szükséges a jó németnyelv-tudás

Az Export Kooperáció szerint az osztrák üzletemberekre jellemző, hogy szeretnek a szokásosnál hosszabban és részletesebben tárgyalni, viszont igyekeznek olyan megállapodásra jutni, ami a végén mindkét félnek előnyös. A tárgyalási kultúra tehát az együttműködésre és a partnerségre épül, így nem meglepő, hogy az osztrákoknak általában fontos a személyesebb kapcsolat kiépítése, és fontos a humor is; ezzel a tárgyalás száraz szakmaiságát oldják, bár gyakran így sem egyszerű kialakítani a személyes kapcsolatot. Fontos tudnivaló, hogy a kis- és nagyvállalatok erősen hierarchikusan épülnek fel, így a döntéshozatal sokszor hosszabb ideig tart.

Jó hír viszont, hogy az osztrákok szomszédaik és a volt Monarchia népei közül minket, magyarokat tartanak a legszimpatikusabbnak, ami akár olyan versenyelőnyt is nyújthat kelet-közép-európai versenytársainkkal szemben, amit érdemes kihasználni - véli Nemes Zsolt. A szakdiplomata arra is felhívta a figyelmet, hogy az osztrákoknál alapvetően kínálati piacot találunk, ezért az árszint eléggé nyomott, ráadásul nyugati szomszédaink szeretnek és tudnak is alkudni, tájékozottak az aktuális a piaci árakról és trendekről.

A magyar termékek elsõsorban az élelmiszerpiacon vannak jelen Ausztriában, ezen belül is fõként a húsokkal és borokkal tudták megvetni a lábukat a cégek. A tápláló és kiadós ételeket kedvelõ nyugati szomszédaink körében a szalámi különösen népszerű és ismert, de a tokajit sem kell nagyon bemutatni nekik. Tény azonban - hívja fel a figyelmet az Export Kooperáció -, hogy a magyar termékek népszerûsége elsõsorban a kedvező áraknak köszönhető.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo