Ausztria: csak tapasztaltaknak

Csak az induljon Ausztriába exportálni, akinek már van külkereskedelmi tapasztalata, mivel nem könnyű terep - mondta el a Piac & Profit megkeresésére a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és a vállalkozások külpiacra lépését segítő Export Kooperáció.

 


Kép:PP archív

Elvileg mára tömegével lehetnek olyan hazai cégek, amelyek terméke vagy szolgáltatása minőségi és mennyiségi szempontból is megfelelne a nemzetközi elvárásoknak. A kör exportrészesedésében ez mégsem tükröződik.

A szakértők szomszédunkat viszont csak tapasztaltaknak ajánlják. Ausztriában a jogi és üzleti környezet stabil, az adórendszer vállalkozóbarát, és az adóhatóság hozzáállására is az a jellemző, hogy azt tartja elsődlegesnek, hogy a vállalkozás a lehető leghosszabb ideig maradjon működőképes, adó- és járulékfizető.

A HITA-t képviselő Nemes Zsolt bécsi külgazdasági szakdiplomata szerint mindenképpen szükséges a jó németnyelv-tudás, mivel - bár a nagyobb osztrák vagy nemzetközi vállalkozásoknál az angol nyelv is használható - az osztrák kkv-k, családi tulajdonosi hátterű cégek a saját nyelvükön szeretnek tárgyalni. Az sem mindegy, hogyan. A szakember szerint nagyon oda kell figyelni a kommunikációra - mint mondta: tárgyalástechnikában fejlettebbek nálunk - és arra is, hogy miképpen prezentáljuk az általunk kínált árut. Itt akár komoly segítséget nyújthat az is, ha a cégnek van jó német vagy angol nyelvű honlapja, cég- és termékbemutató prospektusa. Ausztriában, bár nem kötelező írásos szerződést kötni, azért ajánlott. A fizetési morál jónak mondható, általában 30 napon belül fizetnek, előleget viszont nem szívesen adnak.

Mindenképpen szükséges a jó németnyelv-tudás

Az Export Kooperáció szerint az osztrák üzletemberekre jellemző, hogy szeretnek a szokásosnál hosszabban és részletesebben tárgyalni, viszont igyekeznek olyan megállapodásra jutni, ami a végén mindkét félnek előnyös. A tárgyalási kultúra tehát az együttműködésre és a partnerségre épül, így nem meglepő, hogy az osztrákoknak általában fontos a személyesebb kapcsolat kiépítése, és fontos a humor is; ezzel a tárgyalás száraz szakmaiságát oldják, bár gyakran így sem egyszerű kialakítani a személyes kapcsolatot. Fontos tudnivaló, hogy a kis- és nagyvállalatok erősen hierarchikusan épülnek fel, így a döntéshozatal sokszor hosszabb ideig tart.

Jó hír viszont, hogy az osztrákok szomszédaik és a volt Monarchia népei közül minket, magyarokat tartanak a legszimpatikusabbnak, ami akár olyan versenyelőnyt is nyújthat kelet-közép-európai versenytársainkkal szemben, amit érdemes kihasználni - véli Nemes Zsolt. A szakdiplomata arra is felhívta a figyelmet, hogy az osztrákoknál alapvetően kínálati piacot találunk, ezért az árszint eléggé nyomott, ráadásul nyugati szomszédaink szeretnek és tudnak is alkudni, tájékozottak az aktuális a piaci árakról és trendekről.

A magyar termékek elsõsorban az élelmiszerpiacon vannak jelen Ausztriában, ezen belül is fõként a húsokkal és borokkal tudták megvetni a lábukat a cégek. A tápláló és kiadós ételeket kedvelõ nyugati szomszédaink körében a szalámi különösen népszerű és ismert, de a tokajit sem kell nagyon bemutatni nekik. Tény azonban - hívja fel a figyelmet az Export Kooperáció -, hogy a magyar termékek népszerûsége elsõsorban a kedvező áraknak köszönhető.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo