A virsli és a pezsgő uralja a szilveszteri forgalmat

Az év utolsó hónapjában – elsősorban szilveszteri kedveltségüknek köszönhetően – megugrik mind a virsli, mind a pezsgő vásárlása: mindkét kategóriában az átlagnál kedvezőbb forgalomra számíthatnak a kereskedelmi láncok decemberben.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az éves virsliforgalomnak mintegy hatoda, míg a pezsgőforgalomnak közel a fele realizálódik ebben az egy hónapban. A szinte már hagyományosnak számító szilveszteri virslihez fogyasztott mustár iránti kereslet is csaknem a kétszerese az átlagos havi forgalomnak – ezt mutatják az idén húszéves Háztartáspanel felmérés eredményei.

Kép: sxc

Szívesen köszöntjük az újévet pezsgővel

Míg az év során alacsony a pezsgőt vásárló háztartások aránya, és ők elsősorban a magasabb jövedelmű és idősebb háztartásokból kerülnek ki, addig szilveszterre készülve a nagycsaládok és a kistelepülésen élők kosarába is kerül az italból – nem csekély mértékben az alkoholmentes változatokból.

A pezsgő meglehetősen szezonális termék: míg egy átlagos hónapban csupán a családok 3–5 százaléka, addig decemberben jellemzően több mint 30 százalékuk vásárol ebből az italból. Ennek kapcsán az év közben alig vásárolt alkoholmentes „gyerekpezsgők” piaca is megélénkül: az ünnepi vásárlók egyharmada ilyen termékváltozatot (is) vitt haza valamely üzletből. Azon pezsgővásárlók körében, ahol 14 év alatti gyermek is él a háztartásban, az alkoholmentes változat elterjedtsége 60 százalék felett volt a tavalyi főszezonban, azaz decemberben.

Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a pezsgő mennyiségi forgalmából
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Ízek tekintetében az édes változatok uralják a piacot, az értékesített mennyiség háromnegyede ebbe a szegmensbe tartozott a vizsgált időszakban. Az édes íz dominanciájában némi csökkenés azért megfigyelhető: egy évvel korábban még közel 80 százalék volt az aránya, azóta a fanyarabb száraz és félszáraz változatok néhány százalékpontnyi piacrészt el tudtak hódítani.

A pezsgőértékesítésben a hipermarketek járnak az élen: 2011-ben az összes mennyiségi értékesítés közel fele ebben a csatornában bonyolódott. Nincs ez másként decemberben sem: az év utolsó hónapjában is ugyanilyen erősek a hipermarketek.

Szinte már hagyománya szilveszteri virslifogyasztás

Kevésbé tekinthető szezonális élelmiszernek a virsli. Forgalma sem olyan mértékben koncentrált, mint a pezsgőé, az éves forgalom mintegy hatoda realizálódik decemberben. Szinte minden háztartás virslifogyasztónak tekinthető: a virsli népszerűségét és kedveltségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tízből kilenc háztartás vásárolja ezt a húskészítményt az év során.

Kereskedelmi csatornák részesedése a virsli forgalmából (mennyiségben)
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Nem elhanyagolható a decemberi vásárlók súlya: csak a decemberi időszakot vizsgálva az látható, hogy ebben az egy hónapban minden második háztartás vásárol virslit, hogy az év utolsó napján az is kerüljön az asztalra az éjféli köszöntéskor. Ebben az időszakban a vásárolt mennyiség is megugrik: míg egy átlagos hónapban az alkalmanként beszerzett mennyiség valamivel 60 dekagramm alatti, addig decemberben egy-egy vásárlás során harmadával több, átlagosan közel 80 dekagramm kerül a kosarakba. A virsli értékesítésben szintén megugrik a hipermarketek szerepe decemberben.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo