A virsli és a pezsgő uralja a szilveszteri forgalmat

Az év utolsó hónapjában – elsősorban szilveszteri kedveltségüknek köszönhetően – megugrik mind a virsli, mind a pezsgő vásárlása: mindkét kategóriában az átlagnál kedvezőbb forgalomra számíthatnak a kereskedelmi láncok decemberben.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az éves virsliforgalomnak mintegy hatoda, míg a pezsgőforgalomnak közel a fele realizálódik ebben az egy hónapban. A szinte már hagyományosnak számító szilveszteri virslihez fogyasztott mustár iránti kereslet is csaknem a kétszerese az átlagos havi forgalomnak – ezt mutatják az idén húszéves Háztartáspanel felmérés eredményei.

Kép: sxc

Szívesen köszöntjük az újévet pezsgővel

Míg az év során alacsony a pezsgőt vásárló háztartások aránya, és ők elsősorban a magasabb jövedelmű és idősebb háztartásokból kerülnek ki, addig szilveszterre készülve a nagycsaládok és a kistelepülésen élők kosarába is kerül az italból – nem csekély mértékben az alkoholmentes változatokból.

A pezsgő meglehetősen szezonális termék: míg egy átlagos hónapban csupán a családok 3–5 százaléka, addig decemberben jellemzően több mint 30 százalékuk vásárol ebből az italból. Ennek kapcsán az év közben alig vásárolt alkoholmentes „gyerekpezsgők” piaca is megélénkül: az ünnepi vásárlók egyharmada ilyen termékváltozatot (is) vitt haza valamely üzletből. Azon pezsgővásárlók körében, ahol 14 év alatti gyermek is él a háztartásban, az alkoholmentes változat elterjedtsége 60 százalék felett volt a tavalyi főszezonban, azaz decemberben.

Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a pezsgő mennyiségi forgalmából
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Ízek tekintetében az édes változatok uralják a piacot, az értékesített mennyiség háromnegyede ebbe a szegmensbe tartozott a vizsgált időszakban. Az édes íz dominanciájában némi csökkenés azért megfigyelhető: egy évvel korábban még közel 80 százalék volt az aránya, azóta a fanyarabb száraz és félszáraz változatok néhány százalékpontnyi piacrészt el tudtak hódítani.

A pezsgőértékesítésben a hipermarketek járnak az élen: 2011-ben az összes mennyiségi értékesítés közel fele ebben a csatornában bonyolódott. Nincs ez másként decemberben sem: az év utolsó hónapjában is ugyanilyen erősek a hipermarketek.

Szinte már hagyománya szilveszteri virslifogyasztás

Kevésbé tekinthető szezonális élelmiszernek a virsli. Forgalma sem olyan mértékben koncentrált, mint a pezsgőé, az éves forgalom mintegy hatoda realizálódik decemberben. Szinte minden háztartás virslifogyasztónak tekinthető: a virsli népszerűségét és kedveltségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tízből kilenc háztartás vásárolja ezt a húskészítményt az év során.

Kereskedelmi csatornák részesedése a virsli forgalmából (mennyiségben)
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Nem elhanyagolható a decemberi vásárlók súlya: csak a decemberi időszakot vizsgálva az látható, hogy ebben az egy hónapban minden második háztartás vásárol virslit, hogy az év utolsó napján az is kerüljön az asztalra az éjféli köszöntéskor. Ebben az időszakban a vásárolt mennyiség is megugrik: míg egy átlagos hónapban az alkalmanként beszerzett mennyiség valamivel 60 dekagramm alatti, addig decemberben egy-egy vásárlás során harmadával több, átlagosan közel 80 dekagramm kerül a kosarakba. A virsli értékesítésben szintén megugrik a hipermarketek szerepe decemberben.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo