Az elmúlt néhány évben lélegzetelállító sebességgel növekedett a Facebook felhasználóinak száma. Az idei év első negyedévének végén elvégzett utolsó összesítés szerint 901 millióan regisztráltak a közösségi portálon. A felhasználók számának növekedésével számos üzleti, bevételi lehetőség nyílik meg a Facebook előtt. A program „motorja" révén a Facebook képes felhasználóiról meglehetősen pontos képet összeállítani abból, mit kedvelnek, milyen szokásaik vannak stb. Mindez nagyon hasznos, mert az internetes marketing néha meglehetősen trükkös dolog. A kérdés lényege a következő: hogyan tudja a portál tulajdonosa „dokumentálni", hogy megéri-e a honlapon akár egyetlen dollárt is elkölteni, ha a betérő felhasználó ismeretlen marad? Minél inkább képes a tulajdonos (jelen esetben a Facebook) igazolni, hogy a közönség és a reklámozó egymásra talált, annál többet ér a reklámra költött dollár. Mindez növeli a Facebook bevételeit, és vonzza a reklámozókat is - áll a Saxo Bank helyzetértékelésében.
Ráadásul a felhasználó évek óta építi a kapcsolatait, és az így kialakított konfiguráció értéket képvisel számára. Nehézkessé válik átállni egy másik portálra, ezért egyik felhasználó sem hajlandó a jól felépített hálózatát otthagyni. A Facebookba ágyazott játékok miatt a felhasználó folyamatosan lóg a rendszeren, ami a cégnek értéket jelent, és még több bevételt termel.
A Facebook domináns szerepe folytán magához ragadja az irányítást. A felhasználónak és a vállalkozásoknak alig van tere arra, hogy a cég döntéseit megkérdőjelezzék: többé-kevésbé akár tetszik, akár nem, mindent el kell fogadniuk - az erő, a befolyás a Facebooknak kedvez.
Hosszabb távra szóló előnyt jelenthet a Facebook számára, ha a közösségi média kialakult természetes vezető pozícióját fokozatosan megszilárdítja. Ha sikerül fokról fokra a felhasználókat elszakíthatatlanul magához láncolnia, és ők az idő múlásával egyre több apró összeget fogadnak el, akkor nagyon valószínű, hogy a bevétel és a nyereség az optimistább elvárások szerint alakul, de legyünk türelemmel.
„Nehéz lenne megjósolni a részvény sorsát, mivel a közösségi médiumok közül ez az első igazi nagy kibocsátás, ezért még nem modellezhető" - mondta a Piac&Profit Online kérdésére Kecskeméti Judit, a Buda-Cash brókerház kommunikációs igazgatója. A szakértő szerint a közösségi médium Facebook esetében elsősorban a felhasználók számának változása lehet fontos indikátor. Amerikában és Európában már erős kiépített felhasználói hálózattal rendelkezik a Facebook, így a növekedési potenciálja elsősorban Ázsiában illetve a feltörekvő országokban lehet, ezeken a piacokon pedig jó a Facebook növekedési dinamikája" - mondta Kecskeméti Judit.
Ellenérvek - miért érdemes tartózkodni
Névérték alapján a ¬Facebook-részvény vonzó befektetésnek tűnik, de nézzünk a dolgok mélyére. A legutolsó értesülésünk szerint 34-38 dollárra emelkedett a bevezetési árfolyamsáv, ami 72-82 dolláros értékelésnek felel meg. Ezen a szinten már olyan tartományban járunk, ahol a befektető a kezdetben vállalt kockázatért cserébe nem kap jutalmat. A befektető pénze akkor sem hoz garantáltan busás hasznot, ha a Facebook a következő években valóban csodával határos gyorsasággal fejlődik. A bevezetéskor vagy az első néhány kerekedési nap alatt ezt előre fogják megfizetni.
Az első év alatt eldől, hogy az értékelés igaz-e vagy sem, ez alatt az idő alatt a nyereségről adott összes beszámoló királyvíznek minősül. Minél gyorsabban akarnak az első körben befektetők nagyot szakítani, annál nagyobb lesz a csalódás. A közösségimédia-üzlet valójában nehezen összeilleszthető. A kapcsolatteremtésnek és a viselkedésnek íratlan szabályai vannak felhasználó és felhasználó, valamint honlap és felhasználó között. Ami az utóbbit illeti, mivel a honlap fejlesztése és gazdagépre telepítése pénzbe kerül, ezért bevételre is szükség van, és ezzel a felhasználó is tisztában van. De a felhasználó nem szereti, ha fejőstehénnek „pécézik ki". Minél inkább a bevételre utazik a portál, annál inkább bosszankodik a felhasználó, és annál nagyobb a kockázata annak, hogy másik lehetőség után néz. Valójában mikor lépjük át ezt a láthatatlan határvonalat? - áll a Saxo Bank elemzésében.
A Facebook számára katasztrofális lenne, ha hirtelen egy vagy több másik oldal kezdene el aratni, ahova több millió felhasználó nyomban át is igazolna. Az így kialakuló „cunami" pozdorjává zúzhatná a Facebooknál bevezetett üzleti modellt. A felhasználó megengedheti magának, hogy ingatag legyen, a befektető nem: azt érdemes jól az eszünkbe vésni.
Figyeljük csak meg, hogy a közösségi média korábbi éllovasaként emlegetett MySpace hogyan is vesztette el csúfosan a meccset pontosan a Facebookkal szemben. Több területen is túlságosan agresszíven nyomult, és olyan irányokba mozdult el, ahova a közössége nem követte. Lehet, hogy a Facebook hatalmas, de Góliáton is elverték egyszer a port. És lehet, hogy elverik újra!
Lehet, hogy a közösségi médiában kevésbé rózsásak az üzleti kilátások, mert Mark Zuckerberg vezérigazgatónak nagyobb biztonsági sávot tartva kell a Facebookot fejlesztenie, nehogy elidegenítse a felhasználókat. Elég egy vagy két ballépés, és a Facebook jövője teljes egészében megváltozhat, ráadásul viszonylag rövid idő alatt. Ezért a nyereségesség esélye, lehet hogy kevesebb, mint sokan gondolják. Ahogy fentebb is írtam, a Facebook az idő múlásával jó befektetéssé nőheti ki magát.
Komoly aggályok a jegyzéssel kapcsolatban
A KBC Securities álláspontja az, hogy magyar magánszemélyek jogi akadályok miatt nagy valószínűséggel nem vehetnek részt a Facebook részvények jegyzésében. A legfontosabb ok az, hogy a jelenleg ismert kibocsátási tájékoztató egyértelműen kiköti, hogy a tömeges nyilvános jegyzési lehetőség az EGT tagállamaiban - így Magyarországon - csak az ún. minősített befektetőnek tekinthető ügyfelekre vonatkozik. Minősített befektető lehet például egy befektetési szolgáltató - így a KBC Securities is -, de a magánszemélyek jellemzően nem minősülnek ilyennek.
A Facebook részvényeinek nyilvános értékesítéséhez a befektetési szolgáltatóknak uniós felügyelet által jóváhagyott kibocsátási tájékoztatót kellene elérhetővé tenniük az ügyfelek számára. A Facebook kibocsátási tájékoztatója ugyanakkor leszögezi, hogy a dokumentum kizárólag az amerikai előírásoknak felel meg, ettől eltérő (például az uniós vagy a magyar) jogrendnek nem.
Leegyszerűsítve tehát maga a Facebook zárja ki annak lehetőségét, hogy a magyar egyéni befektetők a részvényeihez jussanak a kibocsátás során. Ez természetesen nem jelenti, hogy a tőzsdei kereskedés elindulása után ne vásárolhatna Magyarországról is akárki Facebook részvényeket, de a jegyzésben közvetlenül valószínűleg nem szabad vásárolni.
Elképzelhető, hogy léteznek olyan jogi kiskapuk, amelyeket kihasználva egyes magyar magánbefektetők lehetőséget kapnak Facebook részvények jegyzésére, de a KBC Securities kiemelten fontosnak tartja, hogy az érvényes jogszabályokat valóban a jogalkotó szándéka szerint értelmezze.
Bármilyen olyan technikai megoldás, ami megkerüli a szabályokat és végeredményben oda vezet, hogy magánszemélyek Facebook részvényekhez jutnak a jegyzésbõl, a jegyzési áron, ellenkezhet a törvények szellemiségével. Ennek fő oka, hogy ilyen esetben az érintett ügyfelek nem jutnak hozzá fontos dokumentumokhoz és tájékoztatáshoz.
Érdemes azt is figyelembe venni, hogy még ha valaki el is juttatja jegyzési igényét a megfelelő helyre, akkor is nagyon-nagyon pici a valószínűsége, hogy az allokációs eljárásban végül valóban kap Facebook részvényeket. Nem valószínű, hogy a befektetési szolgáltatóknak, illetve az ügyfeleknek megéri egy felügyeleti bírság lehetőségét, vagy a reputációjukat kockáztatniuk ezért a parányi valószínűségért.