Vehetünk egy-egy darab Facebook-ot

A technológiai szektor történetének legnagyobb tőzsdei kibocsátására kezdte meg a Facebook, a részvénypiacok felajzott állapotban várták a bevezetést. Magyarországon is óriási az érdeklődés, ugyanakkor néhány cég aggályokat fogalmazott meg a részvény jegyzésével kapcsolatban.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 


Forrás: KBC Equitas

Az elmúlt néhány évben lélegzetelállító sebességgel növekedett a Facebook felhasználóinak száma. Az idei év első negyedévének végén elvégzett utolsó összesítés szerint 901 millióan regisztráltak a közösségi portálon. A felhasználók számának növekedésével számos üzleti, bevételi lehetőség nyílik meg a Facebook előtt. A program „motorja" révén a Facebook képes felhasználóiról meglehetősen pontos képet összeállítani abból, mit kedvelnek, milyen szokásaik vannak stb. Mindez nagyon hasznos, mert az internetes marketing néha meglehetősen trükkös dolog. A kérdés lényege a következő: hogyan tudja a portál tulajdonosa „dokumentálni", hogy megéri-e a honlapon akár egyetlen dollárt is elkölteni, ha a betérő felhasználó ismeretlen marad? Minél inkább képes a tulajdonos (jelen esetben a Facebook) igazolni, hogy a közönség és a reklámozó egymásra talált, annál többet ér a reklámra költött dollár. Mindez növeli a Facebook bevételeit, és vonzza a reklámozókat is - áll a Saxo Bank helyzetértékelésében.

Ráadásul a felhasználó évek óta építi a kapcsolatait, és az így kialakított konfiguráció értéket képvisel számára. Nehézkessé válik átállni egy másik portálra, ezért egyik felhasználó sem hajlandó a jól felépített hálózatát otthagyni. A Facebookba ágyazott játékok miatt a felhasználó folyamatosan lóg a rendszeren, ami a cégnek értéket jelent, és még több bevételt termel.

A Facebook domináns szerepe folytán magához ragadja az irányítást. A felhasználónak és a vállalkozásoknak alig van tere arra, hogy a cég döntéseit megkérdőjelezzék: többé-kevésbé akár tetszik, akár nem, mindent el kell fogadniuk - az erő, a befolyás a Facebooknak kedvez.

Hosszabb távra szóló előnyt jelenthet a Facebook számára, ha a közösségi média kialakult természetes vezető pozícióját fokozatosan megszilárdítja. Ha sikerül fokról fokra a felhasználókat elszakíthatatlanul magához láncolnia, és ők az idő múlásával egyre több apró összeget fogadnak el, akkor nagyon valószínű, hogy a bevétel és a nyereség az optimistább elvárások szerint alakul, de legyünk türelemmel.

„Nehéz lenne megjósolni a részvény sorsát, mivel a közösségi médiumok közül ez az első igazi nagy kibocsátás, ezért még nem modellezhető" - mondta a Piac&Profit Online kérdésére Kecskeméti Judit, a Buda-Cash brókerház kommunikációs igazgatója. A szakértő szerint a közösségi médium Facebook esetében elsősorban a felhasználók számának változása lehet fontos indikátor. Amerikában és Európában már erős kiépített felhasználói hálózattal rendelkezik a Facebook, így a növekedési potenciálja elsősorban Ázsiában illetve a feltörekvő országokban lehet, ezeken a piacokon pedig jó a Facebook növekedési dinamikája" - mondta Kecskeméti Judit.

Ellenérvek - miért érdemes tartózkodni


Forrás: KBC Equitas

Névérték alapján a ¬Facebook-részvény vonzó befektetésnek tűnik, de nézzünk a dolgok mélyére. A legutolsó értesülésünk szerint 34-38 dollárra emelkedett a bevezetési árfolyamsáv, ami 72-82 dolláros értékelésnek felel meg. Ezen a szinten már olyan tartományban járunk, ahol a befektető a kezdetben vállalt kockázatért cserébe nem kap jutalmat. A befektető pénze akkor sem hoz garantáltan busás hasznot, ha a Facebook a következő években valóban csodával határos gyorsasággal fejlődik. A bevezetéskor vagy az első néhány kerekedési nap alatt ezt előre fogják megfizetni.

Az első év alatt eldől, hogy az értékelés igaz-e vagy sem, ez alatt az idő alatt a nyereségről adott összes beszámoló királyvíznek minősül. Minél gyorsabban akarnak az első körben befektetők nagyot szakítani, annál nagyobb lesz a csalódás. A közösségimédia-üzlet valójában nehezen összeilleszthető. A kapcsolatteremtésnek és a viselkedésnek íratlan szabályai vannak felhasználó és felhasználó, valamint honlap és felhasználó között. Ami az utóbbit illeti, mivel a honlap fejlesztése és gazdagépre telepítése pénzbe kerül, ezért bevételre is szükség van, és ezzel a felhasználó is tisztában van. De a felhasználó nem szereti, ha fejőstehénnek „pécézik ki". Minél inkább a bevételre utazik a portál, annál inkább bosszankodik a felhasználó, és annál nagyobb a kockázata annak, hogy másik lehetőség után néz. Valójában mikor lépjük át ezt a láthatatlan határvonalat? - áll a Saxo Bank elemzésében.

A Facebook számára katasztrofális lenne, ha hirtelen egy vagy több másik oldal kezdene el aratni, ahova több millió felhasználó nyomban át is igazolna. Az így kialakuló „cunami" pozdorjává zúzhatná a Facebooknál bevezetett üzleti modellt. A felhasználó megengedheti magának, hogy ingatag legyen, a befektető nem: azt érdemes jól az eszünkbe vésni.

Figyeljük csak meg, hogy a közösségi média korábbi éllovasaként emlegetett MySpace hogyan is vesztette el csúfosan a meccset pontosan a Facebookkal szemben. Több területen is túlságosan agresszíven nyomult, és olyan irányokba mozdult el, ahova a közössége nem követte. Lehet, hogy a Facebook hatalmas, de Góliáton is elverték egyszer a port. És lehet, hogy elverik újra!

Lehet, hogy a közösségi médiában kevésbé rózsásak az üzleti kilátások, mert Mark Zuckerberg vezérigazgatónak nagyobb biztonsági sávot tartva kell a Facebookot fejlesztenie, nehogy elidegenítse a felhasználókat. Elég egy vagy két ballépés, és a Facebook jövője teljes egészében megváltozhat, ráadásul viszonylag rövid idő alatt. Ezért a nyereségesség esélye, lehet hogy kevesebb, mint sokan gondolják. Ahogy fentebb is írtam, a Facebook az idő múlásával jó befektetéssé nőheti ki magát.

Komoly aggályok a jegyzéssel kapcsolatban

 


Forrás: KBC Equitas

A KBC Securities álláspontja az, hogy magyar magánszemélyek jogi akadályok miatt nagy valószínűséggel nem vehetnek részt a Facebook részvények jegyzésében. A legfontosabb ok az, hogy a jelenleg ismert kibocsátási tájékoztató egyértelműen kiköti, hogy a tömeges nyilvános jegyzési lehetőség az EGT tagállamaiban - így Magyarországon - csak az ún. minősített befektetőnek tekinthető ügyfelekre vonatkozik. Minősített befektető lehet például egy befektetési szolgáltató - így a KBC Securities is -, de a magánszemélyek jellemzően nem minősülnek ilyennek.

A Facebook részvényeinek nyilvános értékesítéséhez a befektetési szolgáltatóknak uniós felügyelet által jóváhagyott kibocsátási tájékoztatót kellene elérhetővé tenniük az ügyfelek számára. A Facebook kibocsátási tájékoztatója ugyanakkor leszögezi, hogy a dokumentum kizárólag az amerikai előírásoknak felel meg, ettől eltérő (például az uniós vagy a magyar) jogrendnek nem.

Leegyszerűsítve tehát maga a Facebook zárja ki annak lehetőségét, hogy a magyar egyéni befektetők a részvényeihez jussanak a kibocsátás során. Ez természetesen nem jelenti, hogy a tőzsdei kereskedés elindulása után ne vásárolhatna Magyarországról is akárki Facebook részvényeket, de a jegyzésben közvetlenül valószínűleg nem szabad vásárolni.

Elképzelhető, hogy léteznek olyan jogi kiskapuk, amelyeket kihasználva egyes magyar magánbefektetők lehetőséget kapnak Facebook részvények jegyzésére, de a KBC Securities kiemelten fontosnak tartja, hogy az érvényes jogszabályokat valóban a jogalkotó szándéka szerint értelmezze.

Bármilyen olyan technikai megoldás, ami megkerüli a szabályokat és végeredményben oda vezet, hogy magánszemélyek Facebook részvényekhez jutnak a jegyzésbõl, a jegyzési áron, ellenkezhet a törvények szellemiségével. Ennek fő oka, hogy ilyen esetben az érintett ügyfelek nem jutnak hozzá fontos dokumentumokhoz és tájékoztatáshoz.

Érdemes azt is figyelembe venni, hogy még ha valaki el is juttatja jegyzési igényét a megfelelő helyre, akkor is nagyon-nagyon pici a valószínűsége, hogy az allokációs eljárásban végül valóban kap Facebook részvényeket. Nem valószínű, hogy a befektetési szolgáltatóknak, illetve az ügyfeleknek megéri egy felügyeleti bírság lehetőségét, vagy a reputációjukat kockáztatniuk ezért a parányi valószínűségért.

Befektetési stratégia - ha egyáltalán lehetséges
"A TradingFloor.com portálon élénk vita folyt a Facebook-befektetés különböző aspektusairól. Különböző nézetek vannak arról, mikor, milyen árfolyam mellett érdemes befektetni, de ezek rendszerint más részvényekkel kapcsolatos befektetési döntések alapján kialakított vélemények. Például, értéket vagy növekedést keres a befektető?
Ha netán Mark Zuckerberg a legmagasabb, 38 dolláros, 82 milliárd dolláros cégértéknek megfelelő bevezetési árfolyam mellett döntene, még akkor sem lennék meglepve, ha a piaci értékelés az első kereskedési napon 47 dolláros részvényárfolyam mellett 100 milliárd dollár fölé kerülne. Ez százszoros P/E mutatót jelentene, ami annak a bűvös határnak felel meg, amit egy-egy részvény manapság képes elérni, mert utána az árfolyam valószínűtlenné válik, persze soha semmi nem biztos.
Én személy szerint arra számítok, hogy a befektetők jelentős hányada nem hosszú távban gondolkodik, és a már így is borsos bevezetési árfolyam felett újabb befektetői kör lép be. Ezek a befektetők valószínűleg nem olyan időtávban gondolkodnak, mint Mark Zuckerberg. Először is tény, hogy a Facebooknak nincs szüksége tőzsdei bevezetésre. Van pénze. Van bevétele. A bevezetést a tőzsdefelügyelet szabályai kényszerítik ki.
Tehát befektetőként senki nem számíthat arra, hogy a vezérigazgató majd nyájasan bánik vele, mert Mark Zuckerberg akkor akarja látni a befektetőt, amikor a háta közepét. Van elég ideje (és pénze) hozzá, hogy kénye-kedve, legjobb belátása szerint fejlessze a Facebookot. Ebből az következik, hogy az első néhány évben a Facebook nyeresége vélhetően a befektetői elvárások alatt marad, mert Zuckerberg tervei (lásd fenn) nem esnek egybe a társaság átlagos befektetőjének terveivel. És tévedés ne essen, Zuckerberg biztos a saját feje szerint veszi az irányt! Ebből az következik, hogy a befektető rövidtávon nagy kockázatot vesz magára, mert a százszoros P/E mellett se csalódni, se hibázni nem szabad, mert a békát a befektetőnek kell lenyelnie. Ezért talán jobb, ha megvárjuk, amíg a P/E értékelés visszatér az 50-60-szoros szintre, és akkor fektetünk be, ha ebben biztosak vagyunk. Ennek a stratégiának az időigénye azonban elég nagy: 5-10 év. Más szóval, tegyük a részvényt a ládika aljára, és várjuk ki, amíg megfial. Figyelem: ez a befektetési stílus inkább az értékre hajaz" - figyelmeztet a Saxo Bank részvénypiaci elemzője, Peter BoKiaer.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo