Új Kairót építenének a sivatagban

Koszos, büdös, zsúfolt és omladozó város Kairó, mégis nagy turisztikai célpont békeidőben, mert a város közelében vannak a gízai piramisok. Az egyiptomi kormány új fővárost húzna fel a sivatagban a dubai Burdzs Kalifa építtetőjével. Sokan ellenzik a tervet, mondván egy drága, csillogó-villogó város nem oldaná meg a lakhatási szegénység problémáját.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyot álmodnak az egyiptomi illetékesek. Az új metropolisznak nagyobb repülőtere lenne, mint a londoni Heathrow, és olyan felhőkarcolója is, mely túlszárnyalná az Eiffel-torony magasságát. Az úthálózat sem semmi: 10 ezer kilométernyi sugárút, körút, utca adna helyet az autóforgalomnak és a gyalogosoknak. Parkokra is jutna hely bőven, sőt egy vidámparkra is, mely hatszor nagyobb lenne, mint a kaliforniai Disneyland.

Így nézne ki az új egyiptomi főváros
Fotó: www.thecapitalcairo.com

A város kiterjedésével sem spórolnának: 700 négyzetkilométer lenne, ami nagyjából Szingapúr területének felel meg. Mintegy 1,1 millió otthont, háztartást létesítenének benne. Ide bőven elférne Kairó 9 milliós lakosságának jó része. Az építkezés első fázisában 135 négyzetkilométernyi területet építenének meg 45 milliárd dollárért. A metropoliszt elvileg 7 év alatt felhúznák a semmiből. Ha összejön rá a külföldi befektetés.

Az új főváros létrehozását elsősorban a szörnyű szmog és légszennyezettség megoldásának látják, valamint a lakáshiány orvoslásának lenne eszköze. Kairóban ugyanis több tízezer ember él a nekropolisz katakombáiban, mert nem jutnak lakáshoz.

A kairói polgárok némelyike kritikával fogadta a tervet, mondván, miért kell lecserélni az ezeréves fővárost csak azért, hogy az ország évtizedekre függővé váljon a Perzsa-öböl menti nagyhatalmaktól és dúsgazdag sejkségektől, melyek vélhetően összedobnák a pénzt a projektre. Mások azt nehezményezték, hogy ha külföldi tulajdonban maradnak az új város ingatlanjai, akkor az egyiptomiak csak bérlők lennének. És egy ilyen luxusberuházás esetében aligha készülnének a munkásrétegnek vagy az alsó középosztálynak megengedhető árszintű lakások.

Az építkezéshez potom 300 milliárd dollárra van szükség. (A 90 milliós lakosú Egyiptom GDP-je 2013-ben 262 milliárd volt, 2015-ben viszont már várhatóan 989 milliárd lesz. Az építkezés minden bizonnyal megélhetést nyújtana a munkanélküliek fiatal generációnak.)

A beruházás Mohamed Alabbar ingatlanmogul ötlete, aki az Egyesült Arab Emírségekben él. Az ő nevéhez fűződik a Dubaiban felhúzott Burdzs Kalifa-torony, mely 828 méterével jelenleg a világ legmagasabb épülete, és 20 milliárd dollárból készült.

Az elmúlt évszázadban több ország is létrehozott új fővárost. 1913-ban Ausztrál Canberrát, 1960-ban Brazília alkotta meg Brasiliát, Astana pedig Kazahsztán fővárosa lett 1997-ben, mutatott rá a Reuters.

Egyiptomban a munkanélküliség 13 százalék. Az elmúlt 30 évben összesen 8 milliárd dollárt költött a kormány új városok építésére 21 helyen, ám egyik sem bizonyult átütő sikernek.

Masdar City – környezetbarát Disneyland?
A szennyvizét teljes mértékben újrahasznosítónak és zéró emissziósnak tervezett Masdar City 40 ezer lakosnak ad otthont – és időközben szép csendben alacsony kibocsátású várossá vált. A 22 milliárd dolláros projekt befejezését 2025-re tolták ki. Itt olvashat a projektről.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo