A testmozgás hiánya, a stressz és az egészségtelen táplálkozás miatt tulajdonképpen népbetegség a túlsúlyosság, ahogy a cukorbetegség is. Hazánkhoz hasonlóan Európa több országában is adóztatják a cukrozott üdítőitalokat és chipseket, 2013-ban Mexikó is új adónemet vezetett be az ilyen italokra, Amerikában pedig megszigorították az élelmiszerek címkézésére vonatkozó előírásokat.A fogyasztókkal közölni kell a termék csomagolásán, mennyi cukrot, sót és zsiradékot vesz magához a termék elfogyasztásával.
Az élelmiszermultiknál a CFO, azaz a Chief Technological Officer kezében van a gyártási folyamatok kialakításának és módosításának feladatköre. Az élelmiszergyártók általában forgalmuk 1-2 %-át költik K+F-re. Az egyes termékcsoportokban azonban változó az arány. Az egészségcentrikus produktumoknál, melyeket akár gyógyító céllal is használhatnak, 5-7 % is rámehet a kutatásra. Itt ugyanis hosszú idejű és alapos klinikai kísérletekre van szükség a fókuszcsoportokkal. Az élelmiszergyártóknak javarészt a gyógyszergyárak elől kell elhappolnia az egyetemről kikerülő fiatal tehetségeket, hogy a K+F-ben élen tudjanak maradni.
A nagy piaci szereplőkről szinte egyöntetűen elmondható, hogy az új szabályozási klíma és társadalmi élelmiszer-tudatosság hatására visszafogták a cukor- és sómennyiség használatát a készítményeikben, de nagyfokú átalakításról még szó nincs.
Hogyan lehet megreformálni, természetesebbé tenni a nagybani gyártást, amikor a futószalagon készülő, finomított, megmunkált, "összeszerelt" élelmiszerekbe lépten-nyomon adalékanyagokat raknak? Cukraival, kukoricaszirupjaival, színezékeivel a modern élelmiszeripar már-már candida gomba-tenyészet, ha az ember egészségéről van szó.
- USA 35 %
- Magyarország 28 %
- Anglia 24 %
- Spanyolország 15 %
- Brazília 14 %
- Franciaország 13 %
- Olaszország 10 %
- Korea 4 %
- Kína 3 %
- India 2 %
Néhány változtatást azonban már végrehajtottak. Ahelyett, hogy belefőznék/sütnék, a sót a termék külsejére helyezik, ahol olykor akár fele annyit kell használni belőle, mintha belül lenne. Az ízérzet viszont változatlan marad.
A szakma bennfentesei tisztában vannak vele, hogy a lakosság egészségtudata nő, a vásárlók egyre inkább olyan élelmeket keresnek a piacon, amik kifejezetten egészségesek. Ezt a változást az internet is elősegítette, mivel az emberek most már mindenféle egészségügyi, biológiai, kémiai kérdésnek utána tudnak nézni a világhálón.
A nanotechnológia korában aligha lehet kérdéses, hogy az iparág nagy átalakulás elé néz. Az új irányvonalat jelzi, hogy a Nestlé például az AMPK nevű enzimre összpontosítja kutatása nem kis részét.
Ez az enzim voltaképpen arra bírja rá az emberi szervezetet, hogy több zsiradékot dolgozzon fel, mint amennyit egyébként elégetne. Az enzim olyan állapotba hozza a testet, amilyenbe egy alapos edzés, testmozgás során kerül, ezért indul be az intenzívebb anyagcsere.
(képek: freeimages.com)
Az ilyen enzimet tartalmazó élelmiszer jól jönne például azoknak, akik nem tudnak kimerítő sporttevékenységet végezni, s így már kevesebb testmozgással is hasonló eredményeket érhetnek el a fogyásban, illetve alakjuk megőrzésében, mintha jól agyonstrapálták volna magukat.