Nem értik még a cégek, mi a körforgásos gazdaság

A lineáris gazdaság arról szólt, hogy termelünk, tehát értéket teremtünk, majd azt az értéket a felhasználó elpusztítja a fogyasztásával. A körforgásos gazdaságban viszont a termékek összetevőinek, alapanyagainak életciklusa meghosszabbodik, újrafelhasználásukkal a bennük lévő értéket megtartjuk, sőt növelhetjük is.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jelenleg a lineáris gazdaságban kitermeljük a nyersanyagokat, termékeket gyártunk és szolgáltatásokat nyújtunk velük, fogyasztunk, majd a feleslegessé vált termékeket és a hulladékot eldobjuk. Irdatlan mennyiségű anyagot kezelünk hulladékként. Ezt a lineáris ciklust mindig megismételjük, mert a felhasznált anyagokat újakkal kell pótolnunk. Vagyis folyton új anyagokat termelünk ki - a kitermelésnek és szállításnak pedig óriási ökolábnyoma van.

Amikor egy matériát feleslegessé válva eldobunk, az értéke tulajdonképpen nulla. Az alkotóelemeket azonban számtalan módon lehet újrahasznosítani (recycling), s nemcsak az értékét megtartva tehetjük ezt, hanem értékét növelve is beépíthetjük új produktumokba (ez az upcycling). A körforgásos gazdasággal kevesebb nyersanyagkitermelést és hatékonyabb gyártást tehetetünk lehetővé.

A körforgásos gazdaságra való áttérés napjaink nagy üzleti lehetősége. Elemzők szerint 4500 milliárd dollárnyi üzleti lehetőséget tartogat magában 2030-ig. „Ahhoz, hogy a modellváltás beinduljon és teret nyerjen, összefogásra és tudásmegosztásra van szükség a vállalati, a kormányzati és a tudományos szféra, valamint szakmai és társadalmi szervezetek részvételével" - hangsúlyozta ifj. Chikán Attila, Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) elnöke, melynek tagvállalatai összesen 427 ezer főt foglalkoztatnak és a GDP 30 százalékát adják.

"Nem könnyű átállni a lineáris modellről a körforgásosra, nemcsak szervezeti szinten, hanem technológiai és terméktervezési szempontból sem" - mondta Márta Irén, a BCSDH ügyvezető igazgatója a Körforgásos Gazdaság Platform bejelentésének ceremóniáján.

Negyvenegy hazai vállalat csatlakozott a BCSDH, a Holland Nagykövetség és az Innovációs és Technológiai Minisztérium által életre hívott Körforgásos Gazdaság Platformhoz, melynek Egyetértési Nyilatkoztatát cégvezetők sora írta alá ünnepélyes keretek között.

Nincs több idő, cselekedni kell.
(Fotó: PP)

Átfogó átalakítás

"2050-re meg kell dupláznunk élelmiszertermelésünk. A fokozódó városiasodás miatt a városok 50 százalékát még meg kell építeni. Hollandia célul tűzte ki, hogy 2030-ra 50 százalékkal csökkentjük a nyersanyagok használatát. 2050-re pedig száz százalékban átállítjuk gazdaságunkat a körforgásos működésre - mondta Free van Eijk, a Holland Circular Hotspot igazgatója, aki szerint gyakran valamiféle luxusként tekintenek az üzleti döntéshozók a körfogásosságra, mondván "szép dolog ez, de inkább ne most foglalkozzunk vele. Pedig a körforgásos gazdaság az új állások teremtéséről szól".

A Philips az amszterdami Schiphol repülőtéren bérbe adja a fényt, a világító eszközöket azonban nem kell megvenni ehhez. Képzeljük el, hogy az új modell szellemében akár egy épület homlokzatából is visszavenné az anyagot a kivitelező húsz év múlva, mert ő hasznosítja újra. "A jelenlegi jogi környezet azonban nem ismeri ezt a megoldást, hogy valaki húsz év múlva visszaveszi a tulajdonjogot valamilyen termék felett" - mondta Bart van der Laar, a Circle Economy tagsági és üzletfejlesztési menedzsere.

Cégek átalakulásai

A körforgásos és dekarbonizált/zérókibocsátású gazdaság irányában történő fokozatos átállást példázza a Mol esete. Ahogy az autógyárak is felismerték, hogy nem a járművet kell eladniuk, hanem megoldást kínálni arra, hogy az ember A pontból eljusson B-be, úgy az olajvállalatoknak is az újfajta, megosztás-alapú, önvezető, elektromos járművek üzemeltetésére kell koncentrálniuk.

Bart van de Laar
(Fotó: BCSDH)

A Mol Limo egy klasszikus olajcég átalakulását fémjelzi, a szolgáltatás 450 autót működtet 40 ezer regisztrált felhasználó számára, s a Limo-zóna 75 kilométerre terjed ki. "A MOL-csoport 2030-as stratégiájában azt fogalmaztuk meg, hogy mobilitás-szolgáltatóként definiáljuk újra magunkat" - mondta Sáreczky Richárd, a MOL Limitless Mobility Kft. ügyvezető igazgatója.

A Shell például 20 százalékkal csökkenti működése "karbonintenzitását", hét éven belül 50 százalékkal mérsékli. A Lego 2020-ra száz százalékban megújuló forrásokból oldja meg energiaigényét.

A fogyasztók még inkább árérzékenyek

"Egyszerű példákat kell felmutatni és akkor az emberek megértik, hogy mi a körfogásos gazdaság. Így lehet csak megváltoztatni az emberek gondolkodását" - mondta Csavajda Zsolt ügyvezető igazgató a DMS Hungary-től, melynek gyökerei a bányaiparba nyúlnak vissza, ma azonban már étrendkiegészítőkben utazik.

Saját piaci szegmensében a DSM is érzékelte, hogy az olcsó kínai konkurencia benyomulása elvett tőlük bevételt, de aztán a nagy légszennyezés miatt a kínai kormány elkezdte ráerőltetni a gyártókra a környezetbarátabb működést. A gyárkémények szűrővel való ellátása vagy az ipari szennyvíz tisztítása természetesen pluszköltségbe kerül, és a magyar árukkal versenyő kínai termékek árai is elkezdtek emelkedni.

Vannak még szektorok, ahol a zöldülés nem építhető be az árakba. Ilyen a légiközlekedés, mert a fapados repülgetés hozzászoktatta az olcsósághoz az utasokat. A KLM/Air France például az utasoknak felajánlja, hogy vásároljon karbonkreditet és ezzel kompenzálják utazásuk légszennyezését, de ezzel még kevesen élnek.

Az ügyfeleknek "az ár az elsődleges szempont. A zöld üzleti alapelvek ezért rövid távon nem segítenek nekünk a bizniszben, hosszú távon viszont elengedhetetlenül fontosak", mondta Thijs Komen 16 országért felelős regionális igazgató a KLM/Air France-tól, mely bő másfél évtizede az első légitársaságként dolgozott ki Éghajlati Akciótervet.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo