Aligha mondható a szélenergia-termelés egy ízig-vérig fosszilis olajmulti főtevékenységének. Mégis ettől reméli jó híre helyreállítását és megreparálását az Exxon. Hogy miért? Hogy eltereljék a figyelmet a korábbi kínos ügyekről. Amerikában úgy mondják ezt: spinning.
Az Exxon négy különböző tévéreklámot készített, melyben zöld beruházásait ismertette a nézőkkel. Ezek közé tartozik a szélenergia, a karbonelnyelő technológia, az alga alapú bioüzemanyag gyártása és az üzemanyag-hatékonyság növelése az autókban – közölte a Reuters hírügynökség. Ezekkel a projektekkel próbál adaptálódni a 21. századi világgazdaság alacsonyabb karbonkibocsátású jövőjéhez az Exxon.
Az Exxon 19,3 millió dollárt költött arra, hogy az olimpia alatt az amerikai tévécsatornák 233 alkalommal sugározzák az említett 4 zöld témájú reklámját. A 4 reklám 335 millió tévékészüléken jelent meg – írta az iSpot.tv-hu.
Az Exxon egyébként 2009-ben kezdett dolgozni a második generációs, tehát baktériumok munkáját igénybe vevő bioüzemanyagokon. A cég mérnökei az algát választották a kísérletezés alanyának. Nem először beszél róla nyilvánosan a vállalat, a projekt a cég korábbi hirdetéseiben is felbukkant már 2009-ben és 2011-ben.
Az olajvállalatok a nagy sportesemények közvetítéseiben rendszerint azért vesznek reklámidőt, hogy főprofiljukat hirdessék. De az Exxont több frontról is támadják: a zöld aktivisták, az amerikai hatóságok (pontosabban a New York-i főügyész és kollégái), sőt a saját részvényesei is, mind ugyanazzal az érvvel: a cég nem tesz eleget, hogy felkészüljön a klímaváltozás realitásaira, s e hiányosságát még el is hallgatja a részvényesek előtt. Pontosabban nem beszél a klímaváltozás – és az ezzel járó emissziós kvótavásárlási kötelezettség, valamint a szélsőséges időjárás, továbbá a fogyatkozó olajkészletek – céges tevékenységére gyakorolt jelenlegi és jövőbeli hatásáról. Ami olyan árfolyam-kockázat, amiről a törvények értelmében kötelessége egy tőzsdei cégnek rendszeres értékelést adni a részvényesek számára.
A külső nyomásra reagálva a vállalat részvényesei 2016 májusában fogadták el azt a javaslatot, hogy az igazgatótanácsba a cégtől független klimatológust is beválaszthassanak. 2006 óta ez volt az első részvényesi javaslat, amit elfogadtak az éves közgyűlésen.
A New York államban kezdődött vizsgálat folyományaként márciusban közel egy tucatnyi USA-tagállam főügyésze nyilatkozott úgy, hogy ők is megvizsgálnák, az Exxon jelenlegi és korábbi vezetői vajon félrevezették-e a közvéleményt és a részvényeseket a klímaváltozás üzletmenetre gyakorolt hatásáról nyilatkozva, hiszen a vállalat a közleményeiben többször is ellentmondott prominsens klimatológusok megállapításainak.
Az esetet az robbantotta ki, hogy 2015 végén az Exxon több napilapban megjelent cikket kritizált. A társaság képviselői akkor azt is sérelmezték, hogy nem fair, ahogyan a zöldek e céget pécézték ki támadásuk célpontjaként.
Az Exxon vezetése ekkor azt is hangsúlyozta, hogy bő egy évtizede hitelesen tájékoztatja az érintetteket a klímaváltozás üzleti eredményt, céges profitot veszélyeztető lehetséges hatásáról. A cég képviselői azt is kimondták, hogy támogatják a „forgalomsemleges” karbonadót. (Ez alatt azt érthetik, hogy ne a cég éves forgalma szerint súlyozzák, szabják ki a hatóságok az adó mértékét.)