Már az olajcégek is a zöldülést hirdetik

Bő egy éve botrányok és támadások sora éri az Exxon olajmultit. Vizsgálat folyik ellene Amerikában annak gyanújával, hogy eltagadta a klímakockázatokat a részvényeseitől. Erre a cég a szélenergiás és karbonelnyelő projektjeit kezdte népszerűsíteni tévéreklámokban a riói olimpia alatt.

Aligha mondható a szélenergia-termelés egy ízig-vérig fosszilis olajmulti főtevékenységének. Mégis ettől reméli jó híre helyreállítását és megreparálását az Exxon. Hogy miért? Hogy eltereljék a figyelmet a korábbi kínos ügyekről. Amerikában úgy mondják ezt: spinning.

Az Exxon négy különböző tévéreklámot készített, melyben zöld beruházásait ismertette a nézőkkel. Ezek közé tartozik a szélenergia, a karbonelnyelő technológia, az alga alapú bioüzemanyag gyártása és az üzemanyag-hatékonyság növelése az autókban – közölte a Reuters hírügynökség. Ezekkel a projektekkel próbál adaptálódni a 21. századi világgazdaság alacsonyabb karbonkibocsátású jövőjéhez az Exxon.

Az Exxon 19,3 millió dollárt költött arra, hogy az olimpia alatt az amerikai tévécsatornák 233 alkalommal sugározzák az említett 4 zöld témájú reklámját. A 4 reklám 335 millió tévékészüléken jelent meg – írta az iSpot.tv-hu.

Az Exxon egyébként 2009-ben kezdett dolgozni a második generációs, tehát baktériumok munkáját igénybe vevő bioüzemanyagokon. A cég mérnökei az algát választották a kísérletezés alanyának. Nem először beszél róla nyilvánosan a vállalat, a projekt a cég korábbi hirdetéseiben is felbukkant már 2009-ben és 2011-ben.

Az olajvállalatok a nagy sportesemények közvetítéseiben rendszerint azért vesznek reklámidőt, hogy főprofiljukat hirdessék. De az Exxont több frontról is támadják: a zöld aktivisták, az amerikai hatóságok (pontosabban a New York-i főügyész és kollégái), sőt a saját részvényesei is, mind ugyanazzal az érvvel: a cég nem tesz eleget, hogy felkészüljön a klímaváltozás realitásaira, s e hiányosságát még el is hallgatja a részvényesek előtt. Pontosabban nem beszél a klímaváltozás – és az ezzel járó emissziós kvótavásárlási kötelezettség, valamint a szélsőséges időjárás, továbbá a fogyatkozó olajkészletek – céges tevékenységére gyakorolt jelenlegi és jövőbeli hatásáról. Ami olyan árfolyam-kockázat, amiről a törvények értelmében kötelessége egy tőzsdei cégnek rendszeres értékelést adni a részvényesek számára.

Fotó: Flickr

A külső nyomásra reagálva a vállalat részvényesei 2016 májusában fogadták el azt a javaslatot, hogy az igazgatótanácsba a cégtől független klimatológust is beválaszthassanak. 2006 óta ez volt az első részvényesi javaslat, amit elfogadtak az éves közgyűlésen.

A New York államban kezdődött vizsgálat folyományaként márciusban közel egy tucatnyi USA-tagállam főügyésze nyilatkozott úgy, hogy ők is megvizsgálnák, az Exxon jelenlegi és korábbi vezetői vajon félrevezették-e a közvéleményt és a részvényeseket a klímaváltozás üzletmenetre gyakorolt hatásáról nyilatkozva, hiszen a vállalat a közleményeiben többször is ellentmondott prominsens klimatológusok megállapításainak.

Az esetet az robbantotta ki, hogy 2015 végén az Exxon több napilapban megjelent cikket kritizált. A társaság képviselői akkor azt is sérelmezték, hogy nem fair, ahogyan a zöldek e céget pécézték ki támadásuk célpontjaként.

Az Exxon vezetése ekkor azt is hangsúlyozta, hogy bő egy évtizede hitelesen tájékoztatja az érintetteket a klímaváltozás üzleti eredményt, céges profitot veszélyeztető lehetséges hatásáról. A cég képviselői azt is kimondták, hogy támogatják a „forgalomsemleges” karbonadót. (Ez alatt azt érthetik, hogy ne a cég éves forgalma szerint súlyozzák, szabják ki a hatóságok az adó mértékét.)

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo