Gyorsan lehetne javítani a városok levegőjét

Egyre több európai város hoz érdemi intézkedéseket a városi teherszállítás környezetbarátabbá tételéért. Ezekről a jó példákról készült tanulmány, amely a Tiszta Városok Kampány keretében készült.

A furgonok és teherautók az EU útjain közlekedő járműveknek mindössze 13 százalékát teszik ki, azonban a közúti közlekedésből származó nitrogén-oxidok kibocsátásának 51 százalékáért, az üvegházhatású gázokénak pedig a 40 százalékáért felelnek. Ennek a forgalomnak a jelentős része a városokban zajlik.

Budapest a levegőből már csak ritkán fényképezhető a város felett szálló por miatt
Budapest a levegőből már csak ritkán fényképezhető a város felett szálló por miatt
Fotó: Levegő Munkacsoport
A tanulmány 35 olyan várost sorol fel, amelyek vállalták, hogy fokozatosan olyan övezeteket hoznak létre, ahová csak a nulla károsanyag-kibocsátású teherszállító járművek hajthatnak be. Emellett több mint 100 város írt alá nemzetközi kötelezettségvállalást a szén-dioxid-semlegességre, beleértve a közlekedési kibocsátások csökkentésére irányuló intézkedéseket is. Ezen városok többsége Hollandiában található, ahol törvény írja elő a nulla kibocsátási teherszállítási zónák létrehozását. A tanulmány kiemeli: az EU-ban már 182 vállalat döntött úgy, hogy a szállítást elektromos járművekkel, illetve kerékpárral végzi. Közéjük tartozik egyebek mellett a DHL Express, a DPD és a UPS, az IKEA Group, a belgiumi bpost és Ausztria legnagyobb postai szolgáltatója, az Österreichische Post AG.

Számos városi önkormányzat, illetve vállalat hoz intézkedéseket a fuvarok számának csökkentésére, a kisebb, hatékonyabb járművek alkalmazására, illetve egyéb logisztikai megoldásokra a teherszállítás környezeti ártalmainak a csökkentésére.

Rotterdam vezető példa arra, hogy a városok hogyan vezethetnek be nulla kibocsátási övezeteket a teherszállításra. A város 2019-ben megállapodást írt alá vezető ágazati vállalatokkal, amelyben konkrét intézkedéseket jelöl meg a városi logisztika tisztábbá tétele érdekében, és meghatározza a nulla kibocsátású áruszállítási zóna bevezetéséhez nyújtott támogatást. A fokozatos átállás arra, hogy a városközpontban csak az elektromos és aktív (kerékpáros, gyalogos) mobilitást engedélyezzék, 2025 januárjában kezdődik, és 2030-ra teljes mértékben megvalósul.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo