Szent Ágoston szerint van három elítélendő emberi ösztön: a pénzsóvárság, a hatalomvágy és a kéjvágy. A hatalomvágy azonban lehet pozitív, ha az embert pozitív cselekvésre ösztönzi. A három vágynak egymást kell kordában tartania. Milton Keynes szerint jobb, ha az ember a bankszámlája felett uralkodik, mintha embertársai felett. Kerekes Sándor szerint figyelemre méltó Amartya Sen megjegyzése is: „az önérdek egy nagyszerű menekülési út az ördögi szenvedélyek hatása alól.”
„Ha a pénzsóvárság képes kordában tartani a hatalomvágyat, javára válik a világnak” – tette hozzá Kerekes Sándor és idézte Charles de Montesquieu gondolatát: „A kereskedelmi szellem magával hozza a mértékletesség, a gazdálkodás, az önmérséklés, a munka, az okosság, a nyugalom, a rend és a szabály szellemét, és így amíg ez a szellem uralkodik, az általa teremtett gazdagságnak semmi rossz hatása nincs”.
Max Weber viszont felteszi a kérdést, hogy „Hogyan lett ebből, a legjobb esetben erkölcsileg megtűrt viselkedésből, a Franklin Benjamin értelmében vett hivatás?” Weber szerint a két világvallás közti lényeges különbség a „munka” hivatásként való kezelésével kezdődött. Weber azt írja, hogy Luther a világtól elvonuló szerzetesi életet egyfajta önzésnek tekintette és elítélte. „Ezzel ellentétben a hivatásszerű munka a felebaráti szeretet külső kifejezésének tűnik fel neki , a munkamegosztás minden egyes embert arra kényszerít, hogy másokért dolgozzék” – összegzi Weber, aki szerint jobb az, ha valakinek van egy hivatása és azáltal használ az embereknek.
Kerekes ezután a Nobel díjas közgazdász, Jan Tinbergen gondolatával ment tovább. A Holland közgazdász szerint a harmadik világ országai gyakoroljanak teljes szuverenitást saját természeti és egyéb erőforrásaik kiaknázása felett, játsszanak nagyobb szerepet ezek feldolgozásában, és vizsgálják felül ennek megfelelően a külföldi beruházókkal és a nemzetek feletti vállalatokkal kötött valamennyi szerződésüket.
Erich Fronn olyan emberekről beszél, akik együttműködők, akik mind többet és többet akarnak fogyasztani, és akiknek az ízlése szabványosítva van, tehát könnyen befolyásolható és megjósolható. A tragédia viszont az, hogy a szárnyaló gazdasági teljesítmények mögött a tőke ellenőrzés nélküli érdekérvényesítése áll. Ha például Bangladesben elő lenne írva a minimálbér – legalább annyit kell keresni egy embernek, hogy a családját eltartsa, máris nem érné meg sokaknak ott dolgoztatni. Ezt persze lehet marxista filozófiának tekinteni, de akkor Atkinsont, Piketty-t és Saezt is annak kell tartsuk. Ők azt mondták: nő a különbség a szegény és a gazdag országok között, de nő a különbség egy adott országon belül a gazdagok és szegények között is. Már nem a felső 10% gazdagságáról beszélünk, inkább csak a felső 0,1% gazdagságáról.
Innováció, amely nem is olyan istenítendő?
Kerekes Sándor szerint valamikor a tudományt az motiválta, hogy jobbá tegye a világot, ma viszont ez az innováció mögött álló szándékok között az utolsó helyen szerepel. Ez furcsa változás. Ma a motivációs lista élén a technológia fejlődése áll, majd a tulajdonosok gazdagodása. Csomó olyan újítás van manapság, amely úgy indul, hogy tegyük jobbá a világot, mégsem ez lesz végül a legfőbb hozadéka. Ilyen például a Facebook, a Google, a génmanipulált növények, bizonyos gyógyszerek, az atomenergia Kerekes szerint. „ Jozef Stiglitz egyenesen azt mondja, hogy a 90-es évek öt chicagói Nobel-díjasának nincs olyan megállapítása, ami áttörő jelentőségű volna bármely alapvető tekintetben. „Nem foglalkoztak a világ olyan nyomasztó gondjaival, mint a társadalmi egyenlőtlenségek, a szegénység vagy a környezetügy” - véli Stiglitz, aki szerint ennek egyenes következménye a népvándorlás.
Olyan világot kellene Kerekes szerint kitalálni, amelyben a javak egyenletes elosztására törekednénk. Ebben az esetben megszabadulnánk az éhínségtől, migrációtól.
„Érdemes volna visszatérni a gyökerekhez, a helyi gazdasághoz, a felelős magántulajdonosok által működtetett kapitalizmushoz. Az nem ártana a Földnek, ha minden egy kicsit drágább lenne – talán jobban megfontolnánk, hogy miből és mennyit fogyasztunk. A szeretetből kellene többet fogyasztanunk, boldogabbak lehetnénk és csökkenne az ökológiai lábnyomunk, ezáltal fenntarthatóbbá válna a világ” – zárta előadását Kerekes Sándor.