Az arany ára: emberéletek és környezetszennyezés

A luxuscikkek iparának nagy vétke, hogy a beszállítói lánc végén álló aranykitermelők gyakran jogsértő milíciák Afrikában. Az arany ezért számos esetben „konfliktusásványnak” minősül. A problémáról a Dirty Gold War című film ad képet, melyet a Thessaloniki Dokumentumfilmfesztiválon láttunk.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A divatipar már évek óta foglalkozik ellátási lánca megtisztításával, hogy a nem etikus rezsimektől a luxusmárkák ne szerezzenek be alapanyagokat, a kistermelőktől pedig fair, vagyis nem nyomott áron vegyék meg a kelméket (ez a fair trade elv, amiről itt olvashat részletesen), s eközben a nyersanyagok készítése se terhelje túlságosan a környezetet (a kelmefestés például rendkívül vízigényes tevékenység, irdatlan mennyiségű talajvizet szennyez a szegény országokban).

Részlet a Dirty Gold War című svájci dokumentumfilmből
Fotó: YouTube

A hi-tech ipar fontos lépéseket tett, hogy a konfliktusásványok – melyeket a civil lakosságot öldöklő fegyveres lázadó csoportok által birtokolt bányákból termelnek ki, többnyire kényszermunkával – ne kerülhessenek be az ellátási láncba. Ehhez a teljes lánc auditálása szükséges, vagyis hogy követhető legyen, a kitermelt érc honnan hova kerül, melyik bányából érkezik melyik kohóba, onnan hova szállítják tovább.

A luxuscikkek készítésének nélkülözhetetlen eleme az arany, legyen szó aranyórákról vagy ékszerekről. Itt azonban már nem érvényesül a forrásazonosítás. A termékekben felhasználásra kerülő arany 90 százalékának(!) forrása ismeretlen.

Az aranyat zömében Dél-Amerikában és Afrikában bányásszák, jelentős a kitermelés Peruban és Kongóban. Világszerte évente 27 ezer tonna aranyat termelnek ki emberek kizsákmányolásával a filmben elhangzott becslések szerint.

Innen termelik ki
Fotó: Flickr

A legnagyobb aranyimportőr Svájc, érthetően a világszínvonalú aranyóragyártása miatt. De nemcsak ezért. Temérdek aranyrudat spájzolnak náluk a bankok széfjeiben. Évente mintegy 2500 tonna aranyat használnak fel az országban, az aranyóragyártók pedig gyakran maguktól a bankoktól szerzik be az aranyat.

Ha a svájci kormány törvényt vezetne be, mely kötelezné a pénzintézeteket, az óragyártókat és más cégeket, hogy bizonyítani tudják aranyaik pontos származását, máris előrébb lenne a világ az aranykitermelés és -felhasználás etikus megtisztításában.

A bányákban dolgozó emberek érdekeit figyelembe vevő működés azonban még csak az egyik probléma. Az Alliance for Responsible Mining nevű szervezet azért kampányol, hogy a kitermelés során a természetbe kerülő cián és higanymennyiség legyen egyre kevesebb. Ezek ugyanis beszennyezik a talajvizet, és rövid úton megbetegítik az embereket is. Másutt az éhbérért dolgozó munkások sorsa a kérdés. A szervezet azt szeretné elérni, hogy a nagy aranyfelvásárlók tegyenek azért, hogy a szegénysorban tartott 90 millió bányász fizetései, órabérei magasabbak legyenek.

A luxusipar fair trade programja 2 éve kezdődött, akkor még csak 30 kilogramm arannyal. Ma már 500 kilónál tart az éves volumen, mely e program hatálya alá esik. Persze ez is elenyésző mennyiség. A világmárkák egyelőre inkább óvatos lépéseket tesznek, a Chopard célja például az, hogy aranyfelvásárlásainak 10 százalékát tudja megtisztítani – derül ki a filmből.

A fair nemesfém viszont természetesen drágább, a tisztulással pedig az árszint emelése is elkezdődött.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo