A cseh vagy román vásárlókhoz képest a magyarok inkább informálódnak, mintsem költenek a világhálón. Az internetes értékesítés nem is annyira olcsó, mint azt sokan elsőre gondolják, a boltok szerepe pedig nem csökken, csak új formát ölt – többek között ez derült ki a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó által szervezett e-kereskedelem témájú panelbeszélgetésen.
Hosszú évek stagnálása után idén már várhatóan akár 3-4 százalékkal is nőhet a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, az elektronikus kiskereskedelem pedig évről-évre 15-20 százalékkal bővül. Az eNET felmérése szerint az online boltok forgalma 2009-ben még csak 100 milliárd forint volt, 2013-ban viszont már elérte a 217 milliárdot. Ez nemzetközi összehasonlításban azonban még mindig alacsony érték, és a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül is mindössze 3 százalékot jelent.
Öt tipp, amivel tovább növelheti vásárlói számát!
Európában a többcsatornás értékesítésé a jövő: a kereskedők túlnyomó többsége (90%) nem tervezi a fizikai bolthálózat csökkentését online platformjának térnyerése miatt. Az üzlethelyiség jelenlétére szükség van és szükség is lesz a jövőben, a funkció azonban változik: egyszerre pick-up pont, élményzóna és a brand-építés elengedhetetlen eszköze.
Nem sokkal olcsóbb az online, de megéri
A webáruház Magyarországon nagyon jól ellensúlyozza a bolthálózat főváros-centrikusságát, ugyanis az alacsony vidéki vásárlóerő sajnos nem indokolja a nagyobb fizikai jelenlétet. Venczel Judit, az Yves Rocher kereskedelmi igazgatója eloszlatott egy tévhitet is: „Hiba azt gondolni, hogy az online értékesítés lényegesen olcsóbb csatorna, hiszen mind a szakképzett munkatársaknak, mind a logisztikának komoly költségei vannak.”
Németh Norbert, a Tchibo Magyarország e-kereskedelmi üzletágvezetője szerint „a boltnyitás elengedhetetlenül szükséges a márka ismertségének növeléséhez és további terjeszkedéséhez.” A Tchibo Magyarországon 2012-ben nyitotta meg a webáruházát, ezzel teljes lett a régiós e-kereskedelmi platform. Ma a vásárlók 60 százaléka a boltban vásárol, 30 százalék a webáruházban, és csupán 10 százalék használja egyaránt a két csatornát – ez a megoszlás Németország és Ausztria esetében is hasonló.
Nincs külön on- és offline
Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója szerint „nincs külön online és offline, hanem csak kiskereskedelem” - erre kell stratégiát építeni. Rámutatott, hogy bár fontos a közösségi média, de nem szabad túlértékelni annak szerepét, ahogy az üzletre szabott applikációk is fölöslegesnek tűnnek egy nem FMCG jellegű cég esetében.
Drága termék nem fogy online
„Egyre kevésbé hatékony és egyre drágább a közösségi média, ezért érdemes az ott toborzott ügyfélkörre építve saját elektronikus csatornát létrehozni” ‒ állítja Tamás Gábor, az iStyle Magyarország ügyvezetője, aki szerint minél magasabban pozícionált és drágább egy termék, annál kisebb szerepe van az online értékesítésnek, de a kiegészítők és a kényelmi funkciók piacán verhetetlen ez a csatorna. Míg a például a cseh és a román piacon az üzletek látogatószáma jelentősen csökken, addig a hazai piacon még komoly növekedési lehetőségek vannak.